Vuonna 2013 tuli etsittyä uutta autoa työ- ja perhesyiden takia. Autolla liikkuminen väheni huomattavasti ja perheeseen tarvitsi halvemman kakkosauton oman pitkään palvelleen Volvon tilalle.
Netistä selailun jälkeen löytyi vuoden 2004 Vw Polo 9n luotettavalla 1.2 moottorilla.
Jo kotimatkalla autosta katkesi toinen etujousi tai oikeastaan 2cm pätkä siitä, mutta sillä verukkeella yritys, josta auton ostin, suostui maksamaan uuden jousen autoon. Tilaukseen alustasarja Saksasta, jonka jälkeen kaikkea muutakin alkoi vähitellen tapahtua.
Pitkän netin tutkailun jälkeen päädyin kesäksi ostamaan 17” Rotiform Nuet 17x8 koossa. Näillä mentiin ensimmäinen kesä, jolloin totesin tuon 17” olevan liian iso kyseiseen autoon.
Taas talven aikana etsimään tuumaa pienempiä pyöriä. Nyt matkaan tarttui Artec S1 16x9 koossa. Samana talvena löytyi myös passatista uusi nahkaratti vanhan muovisen tilalle, sekä Jetan nahkainen vaihdekepin nuppi.
Artecit istui nätisti alle muutamalla pienellä osan vaihdolla.
Kevään korvilla tuli katseltua myös uusia hieman tukevampia jakkaroita ankean harmaan tilalle. Päädyin etsimään mk3 Golfin sisustoja, koska ne olivat kokonsa puolesta sopivimmat, eikä Polon omasta valikoimasta silloin löytynyt mitään mielenkiintoista. Otmar Alt sisustoja etsiskelin, mutta kukaan ei niitä suostunut Suomeen lähettämään Saksasta, joten tilasin gti edition recarot. Näiden asennus meni kiskojen vaihdolla ja hieman muoviosien muokkailulla. Takapenkkeihin kankaiden vaihdot toisiin runkoihin ja paikallaan olivat.
Samaisena keväänä, kun sisustaa ruvettiin muuttamaan, halusin laittaa edellisestä autosta jääneen äänentoiston myös paikalleen. Soittimen olin jo alkutekijöinä vaihtanut kosketusnäyttö malliin, mutta äänenlaadun parantamiseksi myös kaiuttimet oli vaihdettava. Konttiin vahvistimille teline, isompaa lankkua ei olisi edes mahtunut. Samalla tein myös subille kotelon kontin kylkeen, jossa se veisi vähiten tilaa.
Pari kesää tuli Artecien kanssa ajeltua, mutta 3km hiekkatietä ja alumiinilipalliset vanteet ei ole hyvä yhdistelmä. Vaihtoehtona oli ostaa näihin rosteri-lipat tai toiset vanteet. Kun mieleisiä vanteita ei löytynyt valmiina ja rosterilipat Arteceihin ei tuntunut hyvältä ratkaisulta, tuli netissä vastaan aihiot, joista toivoin saavan hyvät keskiöt. Vanteet ostoon ja ammattilaisen juttusille saisiko niistä mitään tehtyä. jjjkkk saikin niistä sorvattua sopivan kokoiset keskiöt bbsn lipoille. Lipat tilaukseen, keskiöt maaliin ja kasaan. Kaikkea pientä osaa tuli haalittua samalla, jotta vanteista ja kiinnityksistä sai mieleiset. Näistä vanteista tuli myös 9” leveät. Vanteiden asennuksessa tuli muutama mutka matkaan. Edessä keskiö otti satulaan kiinni ja takana navan keskiö oli liian syvä, jolloin keskimerkki ei enää mahtunut olemaan paikallaan. Pieni muokkaus näille ja vanteet paikalleen.
Alkuvuodesta 2016 oli jo puhuttu, että sisusta kaipaa parempaa ilmettä. Nyt, kun vanteet oli saatu sopiviksi ja väritys käymään auton väriin. Sisusta piti saada istumaan tähän kokonaisuuteen. Ajatus sisustasta oli jo aika valmis, kun kävin tutkimassa värivaihtoehdot. Penkkien verhoilu sovittiin tälle kesälle. Kaikki meni sovitusti ja penkeistä tuli mieleiset.
Tältä auto näyttää nyt, ilman etuvalojen kalvoja.
Tämän auton rakentelu luultavasti tulee vähenemään jonkin verran, kun nyt on suurimmat asiat saatu omaan silmään istumaan hyvin. Uusia projekteja, kun alkaa ilmestymään pihalle enemmän.