Jokohan tuota uskaltautuisi tännekin hieman tarinoimaan.
Volvon kanssa yhteinen taipale alkoi jo vuonna 2010, kun tuli puoli-ilmaiseksi saatua tämmöinen oman aikakautensa "ökyvolvo".
Speksilistaa:
-Volvo 760 GLE 1988
-B280F (2.8l V6)
-AW71 (perus kivikautinen automaatti)
-Varusteita perus sähkölasit x4, kattoluukku, autom.ilmastointi(tosin kompura puuttuu) jne.
Heti talvella 2010-2011 ennen ajokortti-ikää tuli remontoitua taka-akselille kaikki puslat, hiekkapuhallettua ja maalattua kaikki palikat sieltä.
Kesällä 2011 tuli ensimmäinen "alusta ja vanteet"-versio, perus rälläkkäjouset lyhennetyillä iskareilla ja mersun 16" kaivonkansilla.
Kesä 2011 menikin suunnilleen noilla kuvioilla, sitten 2011-2012 oli tarkoitus perehtyä hieman tekniikkaan jonka remontissa lopunviimein venähtikin aina kevääseen 2013 saakka. Oli HIEMAN vaikeuksia löytää osia tuohon jumalmoottoriin jota B280F:ksi tai Pervoksi kutsutaan. Osa laakereista, tiivisteistä ja jakopäänosista täytyi teettää tai menivät tehdastilauksiin yli puolen vuoden toimitusajoilla.
Samassa moottoritilan ulkonäköä koitettiin parannella maalaamalla moottorin osia.
Samoihin aikoihin vanteet vaihtuivat Pontiac Trans-Amin vanteisiin, koko pysyi edelleen samana 16x8".
Samaan syssyyn myös karmeat vihreät plyysipenkit vaihtuivat tummanpunaisiin nahkapenkkeihin ja harmaat rikkinäiset ovipahvit ehjempiin mustiin.
Muistaakseni myös korkeutta hienosäädettiin rälläkällä.
Syksyllä taas auto seisontaan ja itse armeijanharmaisiin vuodeksi. Auto taas lopulta seisoikin motivaatiopulan vuoksi kevääseen 2015 saakka.
Tämän vuoden seisokin aikana tuli vaihdettua tuulilasi uuteen ja samalla tyttöystävä verhoili katon uudestaan pilarien verhoilua vastaavaksi.
Samaan konkurssiin investoin vihdoin "kunnon" alustan, etupäähän tuli BC-Racingin setti hiukan jäykemmillä jousilla ja takapäähän BC:n säädettävät iskarit volvon omilla jousilla joka on osoittautunut todella huonoksi. Mutta erillisjousitetun perän vuoksi tähän ei ole oikein valmiita settejä tarjolla.
Nyt alettiin omasta mielestä jo rueta olemaan hieman sielläpäin.
Kesä kurvailtiin taas ja eikun talveksi talliin ja uutta keksimään.
Vanteet vaihtoon, alkoi 16" tökkimään ja leveämpää piti saada. Löysin mukamas halvalla 2-osaiset Rialin F1:set Virosta. Nämä osoittautuivatkin sitten lopulta ihan paskoiksi ja sai laittaa rahaa ostohinnan verran lisää että niistä sai edes siedettävät...
2016 keväällä tulikin sitten kutsua tampereelle messuhalliin näytille Hotrod&Rock Showhun VRCF:n osastolle ja piti maalipinnallekkin jotain keksiä. Raakasti vaan vesihionta ja myllyä ja tulihan siitä siedettävä, toki kaikki miljoona lommoa yms paistaa nyt selvästi.
Kesä kurvailtiin kaikenmaailman tekniikkamurheiden kanssa painiessa ja Rialitkin alkoi jo puolessa kesässä tökkimään. Tälläkin foorumilla vaikuttava mualari sai oman harrasteautonsa myytyä ja häneltä jäi ylimääräiseksi "sopivilla" spekseillä vanteet.
Ei muutakun Rialit myyntiin ja kädet syvälle taskuun.
Auto hyvissä ajoin talliin ja ihmettelemään että milläs ihmeellä noi tonne uppoaa
Keskiöt vaihdettiin edestä taakse päittäin ja näin saatiin takavannetta hieman sisemmäs ja etusta ulommas.
Vitusti tunkkaamista ja sovittamista ja todettiin että kyllä ne sinne sopii. Renkaat päälle ja todettiin että ei se ihan niin helpolla meekkään.
Etupäässä riitti kun muokkasi iskarin yläkiinnitystä että sai lisää negatiivista camberia ja rälläköi pyöräkoteloista hieman tavaraa pois.
KLIKSTakana joutui pokkauksen rälläköiman poikittaissuunnassa auki ja mankeloimaan todella paljon. Lopulta mankeloin liikaa ja kaaret menivät aivan kynnöspelloksi, mutta vihdoin ja viimein 11" leveä vanne sopi pyörimään hankaamatta.
KLIKSEi auttanut muutakuin korjata kitillä se minkä pelti heittää. Tarkoituksena selvitä vaan tää yksi kesä, tyyliin moni kakku päältä kaunis jne...
KLIKSKLIKSSamalla tuli hommattua jenkkimallin etuvilkut ja poistettua pesureiden reijät ajovalojen alapuolella olevista listoista.
Auto saatiin lopunviimein vapuksi ajoon, vaikka suuren osan talvesta vaivasi taas kerran motivaatiopulan poikanen.
Sitten tuli käytyä hieman kiertelemässä tapahtumia, ensimmäisenä Backwoods Cruising Kajaanissa.
(c) Arttemi
Ja sen perään CDLC Bigmeet.
(c) Arttemi
Tällä reissulla mureni kuskinpuolelta takakaaresta pakkelit Keuruulle, paikattiin ammattimaisesti foorumin tarralla "väliaikasesti".
Ja sitten vielä Kalis Kuopiossa.
(c)JT Media/Jape
(c)JT Media/Jape
Tälle kesää onkin saanut pitkästä aikaa vaan ajella ja tää onkin toimittanut käyttöauton virkaa hyvästi.
Tän hetkiset muutokset pähkinänkuoressa;
Ulkokuori
-Usa-vilkut
-Ajovalojen pesurit ja niiden reijät poistettu
-Vanteet OZ Breyton 17x9,5" ja 17x11"
-Renkaat Sailun 195/40-17 ja Kumho 22/35-17
Tekniikka ja alusta
-BC-Racing BR, edessä täydellinen setti. Takana BC:n iskarit ja omat jouset lyhennettyinä
-Tekniikka läpikäyty, laakeroitu ja rengastettu
-Perus pakoputkiviritteinen (Ilman katteja ja suoremmalla putkistolla)
Eli perus Autotuningin vanteet ja alusta-settiä
Ensi talvellekin on jo suunnitelmia valmiina, isoimpana varmaankin takakaarien uudelleen rakennus ja koko roskan ylimaalaus. Myös takapään iskari/jousipaketti täytyy saada vihdoin ja viimein kuntoon jotta saa fitmentin hierottua kohdalleen ilman pelkoa siitä että vanne hakkaa kaaret paskaksi.
Etupäässä tekis mieli hiukan levittää vannetta ja kääntää camberia lisää pakkaselle jotta tasapainottuisi takapään kanssa josta sitä ei voi kääntää pystympään.
Hups, tulipahan pitkä postaus vähästä
Noh, siivoillaan kuvia yms pois ja pienempään muotoon jos siltä alkaa tuntumaan.