Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ke 29 Kesä 2016 - 10:23
Noniin nyt on romut käytetty penkissä.
ONE anto pihalle karvan vajaa 370 heppaa ja 550 nyyttonia:
Meikäläisen kampe taas 490 heppaa ja 600 jotain nyyttonia. Ei toiminu kierrosten luku kunnolla, niin ekalla vedolla ei saatu vääntöjä oikein. Toisella vedolla irtoskin jo triggeripyörä...
Tuossa tuttuun tapaan videokin:
Tämän jälkeen sain vihdoin ja viimein ratkaistua tutina ongelman meikäläisen e30:ssä.
Eli olin laittanut kardaanin kannatinlaakerin paikalleen sen mukaan miten se asettuun kardaanin ristikkoniveltä vasten. Tämä on sinänsä oikein, mutta e30:ssä tämä ristikkonivel on eri puolella keskilaakeria mitä e36:ssa. Eli nyt kun mulla on e36 kardaani e30 keskilaakerilla, niin sehän meni siis väärinpäin Tuo vaikuttaa niin että kardaani asettuu suoraan linjaan tunnelissa, eikä kulmaan kuten vakiona. Nuo ristikkonivelet vaatii liikettä että voitelevat itseään, joten oli sitten etummainen ristikko jumminu pikkuhiljaa. Nyt paikallaan on siis uusi kardaani ja kannatinlaakeri. Tälläkertaa oikeinpäin.
Nyt siis pelaa tuo meikäläisen e30 ensimmäistä kertaa ilman mitään ongelmia ja ai että on makia ajella nyt. Seuravaksi jos virittelis sähkösien ahtopaineensäätimen käyttöön, niin sais vähän heräävyyttä tohon ahtimeen.
Näihin kuviin ja tunnelmiin:
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ke 12 Loka 2016 - 13:12
Long time no see.
Edellisen päivityksen jälkeen kävin vähän ouluzonessa koittaan radalla ajelua. Suomen kesä nyt kun tiedetään, niin satamaanhan se rupes ja se tarkoitti sitten vähän drifting harjoittelua.
Mut eihän se oikeen putkeen mennyt. Toki harjoittelun puute tekee osansa, mutta sen lisäksi tuo auto on ihan persereikä viedä sivuluisussa. Tai no luisussa vienti vielä on ihan ok, mutta puolen vaihto on aivan mahdoton tehdä hallitusti. Jotain hämärää ohjauksessa tapahtuu, mutta pitää se selvittää ens talvena. Veikkaus kohdistuu e36 ohjausvaihteen asennukseen, kun siinä on ainakin 4 eri mahdollisuutta miten sen voi asentaa. Mut jotain muutakin hämrä voi olla, koska ei tuo tykkää oikeen keskittää ohjausta (vaikka kulmat on säädetty kohdiilleen). No tutkitaan.
Mutta nuo ohjausongelmat ei estänyt bimmerpartyille lähtöä. Sitä ennen väsäsin vielä omaan vehkeeseen pikku modin sähköistä ahtopaineohjausta varten:
Ja itse ahtopainesolenoidina toimii volkkarin n75. Hyvin tuntu partyillä pelaavan ahtopainesäätö:
Mutta jos ei kiinnosta elävää kuvaa katsoa, niin kirjotin ihan tarinankin: Perjantaihan alko driftingillä, mihin kerkesin vaihdella jotkut hallin perältä löytyneet paskakumit alle ja pistin maksimiahdot käyttöön, koska keli näytti hyvältä. Virhe! Sehän alko satamaan aivan kaatamalla ennen driftingiä, niin ratahan aivan lainehti vedestä. Ko. renkaissa oli kyllä ihan jopa ok. vetopito märällä, mutta sivuttaispitoa ei ollut ollenkaan. Niinkuin olis peilijäällä suttaillu kesärenkailla Kaiken muun hyvän lisäksi bensakorkki vuosi edelleen, vaikka vaihdoin ykamiitin jälkeen toisen bensakorkin. Lopputulemana oli siis, että kävin radalla kaatelemassa kaikki keilat ja holvaamassa viinaa jokapaikkaan
Onneksi PetKe:llä meni ONE:lla ajellessa jo paremmin vaikka paskat ne oli renkaat silläkin. Sijoitus tais olla 5 ko. kisassa.
Kuvat by Jocular:
Nopeusajo sitten peruttiin perjantailta tuon sateen vuoksi, niin sen päivän ajelut olikin sitten siinä.
Lauantaina olikin vuorossa varttimaili, mitä ainakin itse odotin eniten.
Siinä vähän ennen varttia kerkesin kokeileen lähtöä pikkasen ja totesin, että viimekesän perän pomppiminen on palannut :rolleyes: No silloin siihen autto perän lasku, niin pudotin perän samaan tasoon mitä viimekesänä ja ajoin viivalle. Pääsin lähtemään ihan ensimmäisten joukossa, mutta se vähän kostautui, koska renkaiden lämmityksen jälkeen jouduin odottamaan melko tovin siinä viivalla. Renkaathan siinä kerkes jähtyä joten mikään häävi lähtö ei ollu tulossa. Kun sitten pääsi liikkeelle, totesin että ihan samalla lailla hyppii renkaat edelleen ja kakkosella oli ihan nolla pidot. Mentiin sit perä poikittain se vaihde ja vasta 3 ja 4 oli pitoja. No silti ajaksi tuli ~13.6 ja nopeutta ~194 km/h. Viimekesänä paras oli 13.5 ja 188 km/h, eli selvästi vetoja on nyt enemmän.
Toiselle vedolle puotinkin sit vähän ahtoja alakierroksilta, ettei kakkosella irtoais perä aivan kokonaan, rengaspaineita alemmas ja renkaille kunnon lämmitys. Edelleen liikkeelle lähtiessä perä pomppi niin perkeleesti, ettei irronnu viivalta yhtään mitenkään mitenkään, mut nyt kakkonen meni jo hyvin. Ajaksi 13.4 jotain ja 195 km/h. Kerkesin siinä hetken olla jo ilonen, että sehän meni sentään jo lujempaa, mitä viimekesänä. No sit ajoikin PetKe ONE:lla 13.0 jotain ja 180 km/h, niin kirosin että ei prkl onhan se mun nyt saatava 12 puolelle, kun ei sitä pikkuveljelle kehtaa hävitä. Varsinkin kun sillä on reilu 100hp vähemmän, mitä mulla
Kuva by Hellion:
Kolmannelle vedolle otin ihan alapäästä kokonaan ahdot pois, että vois lähtä 1 vaihteella vaan liikkeelle ja heti 2 tupaan, ettei renkaat pomppis. Noissa yokohamoissa on kyllä ihan ok pito lämpimänä, vaikka ne sutiskin, mut se pomppiminen on myrkkyä. Lisäksi koitin lisätä karvan verran ahtoja yläpäähän. No sehän meni sit ihan plörinäksi, kun pommimista vältellen stumppasi koko vehje viivalle ja näköjään seokset huiteli mitä sattuu kun ahdot nuosi, niin eihän sillä voinu vetää.
Neljäs veto näytti jäävän viimeiseksi mahdollisuudeksi voittaa pikkuveli, niin ahdot 2 vedon tasolle, renkaista vielä lisää ilmaa pois ja niille kunnon lämmitys. Nyt tein niin että varovasti vaan auto liikkeelle ykkösellä ja sit kunnolla repien muut vaihteet läpi. Pito oli hyvä ja kaikki meni niin nappiin, kun ton pomppimisen kanssa voi mennä, jolloin tuloksena oli 12.8 jotain ja 196 km/h. Huh! Menihän se alle 12. Aikakorttia vertaillessa mulla tais olla 60 jalkaa melkeen sekunnin huonompi, mitä PetKe:llä ONE:n kanssa, että parannettavaa vielä ois, kun saa pomppimisen pois.
Kuvat by Hellion:
Viimeisenä olikin sitten autoslalom, mihin aioin osallistua. Ekaa kertaa olin sitä menossa kokeileen, eli kovin kovat odotukset ei ollu. Yllättäen ekalla kierroksella meni ihan harhailuksi, mutta totesin siinä että just ennen partyjä tehty nelipyöräsuuntaus oli menny nappiin ja aikasemmin vaivannu epämääräisyys ja puskeminen oli nyt pois. Tästä rohkaistuneena otin toisenkin kierroksen rauhallisesti ja jätin turhan show meiningit pois. Koitin vaan suhata radan läpi ilman virheitä ja turhaan nopeutta puottamatta.
Kuvat by jj5:
No sehän tunnusti menevän ok, vaikka lujempaakin ois voinu mennä, jos ois radan muistanu paremmin. Ja ilmeisesti ihan ok aikakin tuli, kun sieltähän irtos autoslalomin kolmas sija:
Partyjen jälkeen ei ole sit tullut tehtyä omalle e30:lle muuta kuin ajeltua:
Tällä hetkellä taitaa olla n. 7000 kilsaa mittarissa tälle kesää.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ke 12 Loka 2016 - 13:32
No ONE:n kanssa ei kuitenkaan olla jääty lepäämään laakereilleen:
PetKe tosiaan meni hommaamaan tommosen huolletun HX40 holsetin 16 pakopesällä, kun halvalla sai.
Tuossa kun ei ole integroitua hukkaporttia, niin sehän vaatii sit semmosenkin:
Vähän korkealla se tuonne konehuoneeseen tulee:
Jotenka se vaatii vähän aukkoa konepeltiin:
Ja tossa nykyisessä koneessa kun on vielä ohuet m52 kiertokanget paikallaan, niin ne tuskin tulee kestämään, eli tämmöset on hommattuna:
Sit kun mietittiin tarkemmin, niin tolla holsetilla saa varmasti kutosella alkavia lukemia viinalla, niin siinä vaiheessa alkaa alulohkon kestävyys olla koetuksella. Siispä PetKe hommasi sitten priimakuntoisen rautalohkon:
Romut purettuna pois:
Lisäksi hyllyssä olis jäykistelevyä, ARP pulttia, athenaa jne.
Takomännätkin on tällä hetkellä tilauksessa, että eiköhän tästä jotain tule pikkuhiljaa
Niin ja joku sitä jo kysykin, niin alun e36 multä läytyy edelleen. Se on lähinnä toimittanut käyttiksen virkaa, mutta nyt se on maannu kesän tallissa. Siinä vähän vanos on ääntänyt, niin otin nyt yläpään auki siitä et saan sen korjattua:
Mutta eihän sitä malttanu olla virittämättä samalla, niin möin paikallaan olleen m54b30 imunokan pois ja ostin tilalle uuden s52 imunokan:
Antzee
Viestien lukumäärä : 54 Paikkakunta : Ikaalinen Muut : BMW e39 toukka
FB: Kurkela Motorsport
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty To 13 Loka 2016 - 14:23
Iha kiusallaa kyselen mitä osia vanokseen vaihdat ja mistä saa hommasit? Itellä olis sama ongelma:D ja hieno topicci! B)
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty To 13 Loka 2016 - 14:33
Minä tuon purin ja oikeestaan mitään vikaa en vanoksesta löytäny ja kaikki oli timmissä kunnossa. Ainoastaan nokka-akselin päässä olevat 3 pulttia on kuluneet niiltä osin, jotka pitävät vanoksen levyjä paikoillaan. Niitähän pitää jousiprikka puristuksessa etteivät heiluis, mut on se toki mahdollista, et ne siellä helisee. Vaihdan ne uusiin sekä nokkien välisen ketjun sekä ohjurit, niin jospa se sillä kummenis.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty To 1 Joulu 2016 - 8:23
Uuh. Männät ONE:a varten tuli perille asti:
Ja aiempiin koneen purkuhommiin liittyvä video:
Jonka jälkeen hommat jatku korihommilla. Nuo aiemmat ruostekorjaukset meni vähän vituiksi siinä mielessä, että koska helmoja oli aiemmin korjattu huonolla menestyksellä, niin ei tullut sillon katsottua kuinka mitat oli enään kohdallaan niiden osalta. Tai no melko haasteellista sekin ois ollut, koska paljoa peltiä ei ollut jäljellä mistä katsoa. Uudet helmat sit hitsailtiin paikalleen siten miten ne järkevästi meni ja lopputulos oli, ettei ne ollu sielläpäinkään missä pitäs. Rakenteellisesti kyllä tukevat, mutta joka paikka irvisti. Lisäksi ovet oli alareunastaan mutkalla ja kyljet kans vähän miten sattuu, niin PetKe sitten ratkaisi tämän kosmeettisen ongelman hommaamalla kuituiset mtech-II kylkipalat ja helmat. Ne kun näppärästi peittää kaikki ongelmapaikat. Puristit kyllä nyt vaan hyppii seinille, kun on peltipuskuri e30:iin sekotettu tekki ykköstä ja kakkosta
Kuituosat liimailtiin pakoilleen 2-komponentti koriliimalla ja paikat kittailtiin hyväksi. Seuraavaksi vetelin sitten urakalla hinkkaväriä pintaan:
Sitten iki-ihanaa hiontahommaa:
Ja lopultain ruiskin alpinweiss kolmosen pintaan:
Lopputuloksesta tuli yllättävänkin hyvä. Ja se video vielä:
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 3 Huhti 2017 - 10:04
Jatkoa edelliseen.
Vähän kasattuna:
Jotain osapornoa:
Sitten aloitettiin vanhan koneen purku:
Oli muuten liian rikkaalla viinaseoksella ajo ottanu veronsa vanhassa koneessa. PetKe kerkes joku 15tkm ajella viimekesänä ja siitä varmaan puolet meni niin että kylmäkäynistys asetukset oli aivan päin persettä ja sai urakalla hinkata käyntiin. Tuloksena oli melkeen pari desiä viinaa huohotinpöntössä. No nyt kun sit purettiin kone pois, niin eipä ollu pyttyjen nikasil pinnoitteesta enään mitään jäljellä Selvä pykämä siinä mihin männänrenkaat pysähtyy ja ihan peilikiiltävät pytyt. Että tuota olkaapa tarkkana niiden viinasäätöjen kanssa.
Ja ylläri ylläri yksi m52 kiertokankikin oli mutkalla. Ei pahasti, mutta oli kummiskin. Kone ei viimekesänä tainnut sen kummemmin edes pätkiä, että ihan voimasta lienee taipunut. Kai se on uskottava, ettei nuo m52 kiertokanget sovellu ahtokäyttöön.
No vanhan koneen purun jälkeen alkoi uuden kasaus:
Uudet puolatkin saatiin:
Kyseessä siis perus mallin puolat ilman sytkäkiviä, niin käsitteekseni menee suoraan m50 puolien tilalle liitinten vaihdolla. Toivottavasti nuo mukana tulleet johdot on vaan riittävän pitkät.
No tuon edellisen videon jälkeen pitikin vielä päivä uurastaa alakerran kanssa ja lopputulos oli tämä:
Elikkä saatiin eka alakerta kasattua tohon m50 vanos lohkoon noita runkopukkien pulttien kiristystä lukuunottamatta. No siinä hetkeä myöhemmin hoksattiin että öljyruiskut oli vielä pussissa hyllyssä..
No ei siinä mitään. Videota editoidessa huomasin vielä kolmos pytyssä outoja tummia läsikiä, mitä ei muka kasatessa huomattu. Tarkempi tarkastelu osoitti, että nämä oli ihan kunnon kolot pytyssä. Jotain puol milliä syvät arviolta:
Aika erikoiset nuo, kun ei näytä mitenkään kulumalta, vaan niinkuin joku ois syöny tavaraa pois. Erikoista, että mulla on m50b20 lohko, missä on samalaiset kolot samassa pytyssä. m52b28 lohko rautaputkilla, jossa kakkosessa on paljon isommat vastaavat kolot ja sit vielä yks m50b25 vanokseton lohko, missä on samanlainen kolon alku kolmos pytyssä. Mitä ihmeitä nuo on. Onko kukaan muu havainnu vastaavia?
No tossa vanoksettomassa m50b25 tuo oli ennemmin värjäytymä vain ja se lähti pois hoonauksella, minkä jälkeen pytty oli ihan 100% kunnossa. Lisäksi kun tossa videon alussa ihmeteltiin 6 pytyn pykämää, niin se olikin vain karstaraja. Kaikki pytyt oli siis ihan täysin kunnossa, niin kasattiin koko alakerta sit kyseiseen vanoksettoman lohkoon.
Tälläkertaa laitettiin öljyruiskutkin paikalleen oli oikeat hylsyt kiristää pultitkin loppuun:
No nytkun kyseessä on sit vanokseton lohko, mennäänkin jännän äärelle öljympumppu hommissa. Tässä on kaksi vasenta roottoria vanoksettomasta koneesta ja oikeanpuolimmaisin on m52/m50 vanos roottori:
En tiedä onko tuo pumppu vaihdettu isompaan riittämättömän öljynkierron vuoksi vai vanoksen takia. Mutta nyt turbokoneessa öljynkiertoa vaaditaan toki enemmän koska osa öljystä virtaa turbolle, niin aateltiin tuo m52 pumppu pistää paikalleen.
Rungot näyttää aika samalta, mut tuo perimmäisin pultinreikä on vähän eri kohdassa runkojen välillä:
Niinpä sitä piti vähän leventää että m52 pumpun sai passaamaan vanoksettomaan lohkoon:
Lisäksi ARP pultit + gridle yhdistelmä vaati pikkasen lisätilaa:
Ennen öljympumpun kiinnipulttausta löysättiin vielä nuo ARP:n alakerran pultit 65 Nm tiukkuuteen, kun tuolla youtube kommenteissa joku sano että jos vetää ARP:n antamaan reiluun 80 Nm tiukkuuteen, niin runkopukit vääntyy mutkalle ja välykset menee liian pieneksi. Ja laakerin jäljistä päätellen näin oli käynytkin, niin varmistettiin että tuolla 65 Nm momentilla välys on ok ja lyötiin alakerta vihdoin ja viimein kasaan.
Etukopaksi tuli m52 versio, koska ei löytynyt enään varastosta semmosta m50 koneen letkuhässäkkää koneen kylkeen. m52 koneen kovat putket ei luonnollisesti oikein istunut m50 lohkon kylkeen, mutta pikkusen soveltamalla siitäkin selvittiin
Vauhtipyöräksi sitten tuo RHD engineeringin versio ja SRE asetelma.
Tuo RHD engineeringin vauhtis oli näköjään vajaan sentin matalempi mitä orggis kaksoismassa taikka blingfactoryn versio, niin piti vähän muokata kytkinhaarukkaa, että sen asento pysyy oikeana.
Tuohonhan ois voinut laittaa sen e21 323:n painelaakerinkin, mutta sitä ei tullu hommattua, vaikka siitä oli puhetta. No tuolla modilla jäin vain pari millä klappia kytkinhaarukkaan, niin lienee ihan ok.
Vaihdelaatikko laitettiin kans koneen perään kiinni ja nostettiin paketti ilman kantta auton keulille:
Tämä ihan sen vuoksi, koska tuo pakosarja on uskomattoman vittumainen pultata kiinni autossa paikallaan, niin paljon helpompi ruuvata se kiinni irtonaiseen kanteen ja puottaa koko paketti koneen päälle.
Videomuodossa sama:
Tämmöset uudet nokatkin tuli koneeseen:
Ennen noiden asennusta piti kannesta parit venttiilit läpätä, kun vuosivat ihan himona:
Ei noissa näkynyt mitään outoa, mutta rupesivat pitämään kun vähäsen hierasi. Eli ei muuta kuin pakosarja kanteen, kansi koneeseen ja nuo hiotut nokat paikalleen uusien jakopään osien kanssa:
Ja video:
Tämän jälkeen PetKe on koneen kasannut loppuun ja vähän pakoputkihommia tehny:
Sekä kasannu ulkokuoren valmiiksi:
Viimeinen muokkaaja, pazi88 pvm Ma 24 Heinä 2017 - 9:42, muokattu 1 kertaa
Sultzi
Viestien lukumäärä : 127 Paikkakunta : HML Muut : Ford Cortina MK3 SBF 302
Ford Escort MK1 2.0 Duratec (työn alla)
MB W123 turbo? (odottaa vuoroansa)
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty La 15 Huhti 2017 - 12:39
Mukavaa touhuamista ja tarinankerrontaa
Yksi asia joka jäi mieleen, niin alakerrasta olisin hoonauttanut runkolinjan suoraksi oikealla momentilla noiden studien kanssa, ei tule hyvää muuten.
Näin ainakin itse teen aina.
Keep it up
mamu
Viestien lukumäärä : 264 Paikkakunta : Lahti Muut : Escort
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 16 Huhti 2017 - 12:05
Kyllä on Pasin ja Petrin puuhailut mielenkiintoista luettavaa! Pasille vielä lisäkiitos viimeisistä neuvoista!
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 2 Toukokuu 2017 - 13:58
Sultzi kirjoitti:
Mukavaa touhuamista ja tarinankerrontaa
Yksi asia joka jäi mieleen, niin alakerrasta olisin hoonauttanut runkolinjan suoraksi oikealla momentilla noiden studien kanssa, ei tule hyvää muuten.
Näin ainakin itse teen aina.
Keep it up
Kiitoksia!
Nuo linjahoonailut on vähän noita jenkki v8:ien hommia ja ei näissä ole niin tarvetta sille. Tuo alakerta pysyisi nipussa vakiopulteillakin, mutta tommoset arp pultit nyt sattu olemaan girdlen mukana, niin ne laitettiin paikalleen. Hoonailut ois vaan tuonut turhaan lisäkustannuksia.
Näitä moottoreita kun voi rakentaa niin että hipostelee kaiken mahdollisen kohdilleen. Tai sitten tekee vaan jutut, jotka ois hyvä tehdä. Tai sitten tekee vaan pelkästään pakolliset jutut. Meillä tämä rakentelu pyörii tuossa "tehdään vain pakolliset jutut - tehdään mitä ois hyvä tehdä" välillä, niin ei karkaa kustannukset liian korkeaksi
Toki voihan sitä rakennella niinkin että jättää ne pakolliset jututkin tekemättä, mutta sillon ei yleensä pitkäikästä moottoria saa aikaseksi
Ja ettei mene ihan videoiden postailuksi, niin swapattiin meikäläisen e30:stä siinä olleet 870 dekat ONE:een ja ONE:n 630 dekat meikäläisen autoon. Ne pitäs siinä riittää ihan hyvin, mutta kun vähän laskeskelin, niin ONE:ssa ne varmaan loppuis kesken. Niinpä tehtiin tuollainen swappi. Lisäksi otettiin meikäläisen autosta Aeroflown Bosch 044 kopio tähän vanhan rinnalle että varmasti riittää tavara koneelle. Minä ite vaihdan tankinsisäisen pumpun omaan, kun en jaksa kuunnella ulkoisten pumppujen mölyä:
Johdot on ihan vaan väliaikaiset että oltais säädetty bensanpaineet kohdilleen. Kun ei ollu tinaa enään hallilla.
Toiselle pumpulle hitsattiin lähtö tankkiin:
Melko ahdasta oli, kun en alunperin suunnitellu tuota usealle letkulle. Lisäksi sit vielä bensanpaineen säädin vaihtu säädettävään versioon finjectorilta. Katotaan saako sillä paineet kohdilleen. Jos ei, niin sit on laitettava erillinen säädin.
Hukkaportti hitsattiin pakopesän kylkeen kiinni:
Ja ei sitten saatukkaan vielä savuja otettua, kun ahtimen öljyntulo olikin m14 kokoa eikä m12. No ens kerralla sit. Niin ja sit vielä tämmönen kuva, että kenen prefacen puskurin takana näyttää näin freesiltä:
Kiinnikkeet on siis uudet OEM osat ja puskurit on hiekkapuhallettu ja maalattu.
Ja seuraavalla rassailukerralla saatiinkin sitten vehkeet tulille:
Viestien lukumäärä : 127 Paikkakunta : HML Muut : Ford Cortina MK3 SBF 302
Ford Escort MK1 2.0 Duratec (työn alla)
MB W123 turbo? (odottaa vuoroansa)
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 2 Toukokuu 2017 - 21:13
pazi88 kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:
Mukavaa touhuamista ja tarinankerrontaa
Yksi asia joka jäi mieleen, niin alakerrasta olisin hoonauttanut runkolinjan suoraksi oikealla momentilla noiden studien kanssa, ei tule hyvää muuten.
Näin ainakin itse teen aina.
Keep it up
Kiitoksia!
Nuo linjahoonailut on vähän noita jenkki v8:ien hommia ja ei näissä ole niin tarvetta sille. Tuo alakerta pysyisi nipussa vakiopulteillakin, mutta tommoset arp pultit nyt sattu olemaan girdlen mukana, niin ne laitettiin paikalleen. Hoonailut ois vaan tuonut turhaan lisäkustannuksia.
No kukin meistä tekee tavallaan, kunhan kerroin miten hyvän saisi (ja että muutkin tietää), pari satkua sinne tänne moottorin teossa ei pitäisi tuntua missään. Mutta jatkakaa, en jauha tästä aiheesta enempää!
Seurataan tästäkin huolimatta, vaikkei baijerilaiset lähellä sydäntä olekkaan.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 8 Toukokuu 2017 - 13:18
Jep hyvähän se tosiaan olis. En sit tiedä tarviiko se yli/alikoon laakeritkin linjahoonauksen jälkeen vai ei. Ei oo sen kummemmin kokemusta.
Autoon on nyt väsätty vähän pakoputkeakin. 3" rosteria koko ränni paitsi downpipe on 3,5"
Perunalla kuvattuna kuulostaa tältä:
Takakynkät on käytetty pois ja puslat on vaihdettu epäkeskoihin:
Vaikka tällä foorumilla nyt yleensä lisätään camberia, niin tälläkertaa sitä oli tarkoitus vähentää, että saataisiin maksimi pidot. Kevytperäinen auto ja reilusti tehoa, niin pitää koittaa saada kaikki mahdollinen pito hyödynnettyä, ettei vaan sudi tyhjää satasen vauhtiin asti.
Peräkin saapui, mikä on 3.15 välitteinen. Pisin välitys mikä olemassa olevalla lukkoyksiköllä on mahdollista. Vanha välitys oli 3.46, mikä meinas loppua vartilla kesken jo vanhalla setupilla.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ke 7 Kesä 2017 - 8:00
pazi88 kirjoitti:
Peräkin saapui, mikä on 3.15 välitteinen. Pisin välitys mikä olemassa olevalla lukkoyksiköllä on mahdollista. Vanha välitys oli 3.46, mikä meinas loppua vartilla kesken jo vanhalla setupilla.
Phyi! Hyvä perä olikin. Eipä oo ennen tullu vastaan yhtä muhjuna ollutta pinjonin laakeria..
No koska autolla ei voinut ajaa, niin hiplailin sitten tyhjäkäyntiä kohdalliin ja aika hyvin siinä aikaa menikin. Melko persereikä säätää käymään tyhjää noilla 260 asteisilla nokilla ja nykyisellä ajoituksella. MAP on 1300 tuntumassa 40 kpa, mikä nyt ei ole kaukana vakio nokistakaan. Mutta 1000 tienoilla se onkin jo 50-60 väliin ja huojuu siinä koko ajan. Ja 800 tienoilla se onkin jo 80, eli ei mene yhtään ilmaa koneeseen ja tahtoo sammua. Käytännössä tyhjäkäynti tahto humpata väkisellä vaikka mitä teki ja aina kun näpäytti kaasua, niin kone tahtoi sammua kun haki tyhjäkäyntiä kohdalleen.
Okei. Ongelman voi ratkaista helposti nostamalla tyhjäkäynnin 1100-1200 tasolle ja laittaa käymään paksulla (12-13 bensa AFR). Mutta katsastuksessa tyhjäkäynti pitäs olla alle 1000 ja haluaisin että viinalla kävis tyhjää 14.7 tuntumassa ettei taas syö paksu seos konetta väljäksi. Päästötkin toki on sillon paremmat, mutta tämän ikäsessä HC raja on 1000, eli aika yks hailee onko seos 14.7 vai 13
Aikansa kun väsäsi, niin tyhjäkäynnin sai kyllä tasan tarkkaan 14.7 seokselle, mutta koska tuo MAP huojuu 1000 tuntumassa, niin tyhjäkäynti humppaa koko ajan. plus kierroksilta tullessa sammuilu. Koitin tuon kanssa taistella tunti kaupalla, mutta sittempä megasta löyty tyhjäkäyntiennakko -ominaisuus. Kun sain sen pelaamaan oikein näytti asetukset tältä:
Eli siis tyhjäkäynti on aika tarkkaan 940 nyt ja tuo pitää ennakin 14-15 tienoilla sillon. Mutta jos kierrokset laskee, nousee ennakotkin reilusti ylöspäin, eli koneesta saadaan voimaa enemmän ulos = ei sammu kun tullaan kaasulta. Sit taas jos kierrokset nuosee, tippuu ennakko reilusti alaspäin. Eli koneesta ei saada voimaa ulos ja kierrokset tippuu välittömästi alas. Tämä estää tuon humppaus ilmiön.
Lopputulos on tämä:
Huomatkaa miten ennakko humppaa ees takas, kun se koittaa pitää kierrokset kurissa. Tuo ennakolla pakottaminen toimii niin hyvin, että tk-venttiilin dutyä voi säätää +-5% eikä se edes vaikuta tyhjäkäynti kierroksiin
Myöhemmin pääsin sitten kunnon prässin kimppuun, niin vaihtelin tosta rikkinäisestä perästä 3.15 välityksen vanhaan perään. Pikkusen ghetto tyylillä tuli tehtyä shimmien säätö, kun ei nyt pika aikataululla ollut mahdollista saada BMW:n omaa shimmisarjaa perän laakereille
Ja perä läjässä
Ja pitkästä aikaa myös vannehommia. Eli 2014 vuonna tuli muovilla käytyä radalla ajamassa ja vakio jarrut oli melko kovilla silloin:
Jonka seurauksena etuvanteista paloi maalit irti melko pahasti:
En silloin joutanut tekemään asialle mitään, joten ruiskin vanteisiin vain gunmetal plastidipit päälle:
En ole tuosta väliaikaisesta väristä tykännyt ollenkaan, joten ei ole tullu otettua edes kuvia autossa alla. On tullut vain ajettua. Viimekesänä alkoi sitten ilmat karkaamaan kehien välistä etuvanteista, niin otin sitten nyt keväällä vanteet vihdoinkin työnalle.
Purin etuvanteet osiin ja näköjään takakannujen pohjamaali oli irronnut itse kannusta ja tarttunut keskiöhin kiinni. Ja vuoti ilmaa sitten sieltä irronneen maalin ja kehän välistä. Pitääpä olla siis tarkkana ettei pistä enään maalia vastinpinnoille. No tuo ongelma nyt oli helposti korjattavissa uudella kierroksella sikapaskaa, mutta isompi työmaa oli keskiöiden palanut maali. Ja voi prkl että osasi plastidippi olla tiukassa noissa keskiöissä. Monta tuntia sai nyhrätä, että sen sai pois. Jonka jälkeen sitten hiekkapuhaltamalla helposti irtoavat maalit pois. Hionta ja hinkkaväriä päälle. Tässä vaiheessa alkoi aikataulu painamaan päälle, joten hionta jäi puolien välistä vähän vajaaksi, mutta ei muuta kuin värimassa päälle:
Ja seuraavana aamuna lakka niskaan:
Olen oikeen yllättnyt omista maalarin taidoista. Ei valumia tai kuivia kohtia ollenkaan. Jos vain olis kerennyt puolien välit hioa kunnolla, niin ei hirviä kauas jäis aiemmasta havannan maalaamasta pinnasta. Mutta kelpaa mulle noinkin, kun näyttelyauto ei ole kyseessä.
Sitten vähän lippeihin kiiltoa. En mitään peilikiiltoa hakenut edes. Tämmönen käyttökunnostus vain.
Ja läjässä:
Tommoset "keskimutteritkin" olen hommannut noihin aiemmin. Jännästi näyttää nyt tuumaa pienemmältä vanteet. Saa nähä miltä näyttää auton alla.
Ja tuosta tiukassa olleesta plastidipistä puheenollen löysin netistä vinkkiä, että wd40:llä vois sitä pehmentää, että lähtisi helposti irti. Ja niinhän tuo näky lähtevän. Eli tässä ruikuttelin takavanteiden plastidipin päälle wd40:stä, annoin olla vartin siinä ja pesin painepesurilla pois:
Kumpi väri parempi
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 24 Heinä 2017 - 10:06
Elikkä ONE leimassa:
HC arvokin kaukana sallitusta 1000 rajasta
No sitten olikin säätämisen aika ja kun siinä päästiin ahtoalueen säätämiseen, todettiin että 4000 jälkeen iskee kuin rajotin päälle jos on vähänkään ahtoja ja yhteys boksiin katoaa. Alipainealueella veti kyllä puhtaasti. Ei merkitystä millaisella ennakolla tai seoksella ajo. No kokeilin laittaa tulppien kärkivälin 0,5 milliin ja sit pelas ainakin 0,6 bar ahdoilla. Aika siis nostaa ahtoja ja sitä varten paikalleen meni tollanen wolkarin ahtopainesolenoidi ja mega ohjaa ahtoja closed loopissa:
Uudella 3.4.2 firmiksellä pelasi closed loop säätö hienosti ja uskaltauduin nostamaan ahdot 1 bar tuntumaan. Kokeilin varovasti missä seokset pysyy ja sepä sitten ampu melko äkkiä ahtoletkun irti: https://www.instagram.com/p/BVty0YRAxSp/?taken-by=sipasema
No tämä nyt oli helppo korjata ja psitin letkua vähän liimalla kiinni, mutta yllätys yllätys aiempi sytkäongelma palasi takaisin aivan samanlaisena kuin oli silloinkin.
Monta päivää siinä sitten ihmeteltiin, varmisteltiin sähköjä. Vedin muutamat piuhat ihan kaiken varalta uusiksi, uusia tulppia kokeiltiin jne. Ei vaikutusta. Sitten löytyi perustavanlaatuinen amatöörimoka, eli moottorin johtosarjan maapiuha makasi irrallaan jossain startin välissä:
Mutta ihmetys oli suuri kuin tämän korjaaminenkaan ei vaikuttanut vikaan. Ainostaan sen verran tapahtui, että tunestudio näyttää auto käynnissä akkujännitteeksi 13,5 V aiemman 12,5 voltin sijasta.
No aikasa kun tuota ihmeteltiin, todettiin lopulta, että kipinän on loputtava X-syystä. Tein puolille ihan uudet virtavedot, eikä vaikutusta. Rupesin sitten mittaamaan paljonko puolat ottaa virtaa, mutta jostain X-syystä max virta puolille jäi hyvinkin alle 5 amppeerin. Ei muuta kuin KDFI:tä tutkimaan. Sytkäkivien läheisyydessä näyttää tältä:
Nuo pintaliitoskomponentin on puolille virtaa rajoittavia komponentteja, joiden max virta on ilmeisesti 2,5 amppeeria. No ilmankos niille ei mene tarpeeksi virtaa. Siispä kolvi käteen ja ohitin nuo vetämällä johdot kiviltä suoraan maa pinneihin:
(kaksi ylimääräistä kiveä on ilmeisesti 8-koneita varten)
No nyt puolille meni yli 10 Amppeeria heittämällä ja kipinätestaus moodissa sai ihan jäätävän kokoista kipinää kun latausaikaa nosti reippaasti. Vaan ei perkele vedä edelleenkään. No tempasin sit tulpat kokonaan pois ja kattelin mihin iskee kipinää sitten. Eli 4 tulpanjohtoa toimii näin ja jos nostaa ylöspäin, niin kipinä lakkaa:
Mutta kaks johtoa iskee ihan huolella hatuista läpi:
Tulpanhattuja kun pikkusen vääntää, niin tulee halkeamia. Tommosista pikku reijistä iski läpi.
Orggis puolia kun on iso läjä, niin revin niistä ehiä kumeja irti ja patentoin väliaikaiset tulpanjohdot:
Koeajon perusteella pelasi hyvin. Ei katoillu yhteys läppäriin ja ei prötänny. Toki sadekeli oli, niin ei saanu kunnolla kuormaa moottorille. Mut kyllä se päivällä sateessakin prötäsi selvästi. Pikkusen hätäsesti otti kierroksiakin nyt kun pelas. Kiekkamittarilla oli vähän vaikeuksia pysyä perässä ja välillä näytti ehkä 5000 kun oikeesti kone paukkas jo rajoittimelle
No kunhan kuivat kelit tuli takaisin, niin sehän alko taas ampumaan ahtoputkea irti kilon ahdoilla. Eli ei muuta kuin tig:n kanssa heilumaan ja ahtoputkia parantamaan, niin alkoihan ne pysymään paikallaan. Valitettavasti ahtoja ei saanut n. 1 bar alueelta nostettua koska hukkaportin jousi on liian löysä. Mut tossa silti lyhyt testi kilon ahdoilla. Toyon R888R:lläkin on vähän ongelmia pidon kanssa: https://www.instagram.com/p/BW22xY5gcQu/
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 25 Syys 2017 - 14:26
Minkä jälkeen en oikeestaan olekkaan kerennyt paljo autoja rapata. No ONE kuitenkin kävi hötsissä mutkan BTCF:n osastolla:
(kuvaajan vesileima näkyykin kuvissa)
Ja sieltähän irtos top3 performance pokaalikin:
Hötsin jälkeen PetKe oli tommoset koottavat workit käyny ostamassa tähän ens kesäksi:
Tommoset Equip Anhelot siis ja tältä foorumilta löytyy varmaan henkilöitä jotka osaa kertoa noista paremmin Ei vissiin ihan tusina vanteet oo, kun ei tahtonut oikeen löytyä netistä juttua tai edes myynnistä moisia.
Noissa oli päällä ihan väärän kokoiset nankangit, niin Petri kävi ykamiitissä tuhoamassa ne. Itse en päässy ollenkaan mukaan kuvaileen, mutta on mulla onneksi videomateriaalia muiden kuvaamana, niin voi kasata jonkinnäkösen pätkän juutuubiin. Jos ei malta sitä odottaa, niin tuossapa Matias Lepistön ottamia kuvia ja videoita.