Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 17 Helmi 2013 - 12:37
en ymmärrä mikä näissä bemareiden ilmailussa on niin vaikeeta..
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 17 Helmi 2013 - 15:23
Tikkku_ kirjoitti:
en ymmärrä mikä näissä bemareiden ilmailussa on niin vaikeeta..
Wut?
Paska maalari, paskat vehkeet ja paska kamera
TAJN
Viestien lukumäärä : 504 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 17 Helmi 2013 - 15:57
mikä noissa muka vikan on? siistiltä aineki tuossa kuvassa näyttää
uniitti
Viestien lukumäärä : 397 Muut : fillari
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 17 Helmi 2013 - 18:53
TAJN kirjoitti:
mikä noissa muka vikan on? siistiltä aineki tuossa kuvassa näyttää
Jollen väärin näe kuvasta, hiukan valumaa siellä sun täällä.
E: no joo, kuvat hämää sen verran että näyttäis valumajäljiltä. kai mäki nyt sitten käyn optikolla.
Viimeinen muokkaaja, uniitti pvm Ma 18 Helmi 2013 - 18:48, muokattu 1 kertaa
TAJN
Viestien lukumäärä : 504 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 17 Helmi 2013 - 19:39
voipi olla, itte en kyl mittää huomaa yhdistelmällä huononäkö + paska näyttö.. mut kukaan niitä pikku fiboja vauhdissa huomaa
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 17 Helmi 2013 - 21:30
No ei ne nyt ihan pelkkää valumaa ole, mutta ei kyllä täydellisetkään. No metrin päästä ei enään vikoja huomaa, niin saa luvan kelvata Kuvassa ei taida edes olla näkyvillä yhtään valumaa. Samsungin kuvanlaatu on vaan niin suttua.
Järkkäri ei tosiaan sattunu hallille mukaan, eli pistetään toinenkin oksennuslaatunen kuva:
e30:n konehuone on siis saatu silotettua ja vetäsin lähtiessä epoksit päälle. Meni yllättävän kauan noinkin "mitättömään" hommaan. Uutta peltiä meni varmaan puoli neliötä niin silotteluihin, kun ruostepaikkauksiin ja kittiä ei menny ku kilo Sit vielä kaikki hiekkapuhallukset ja muut ähräilyt. Tympiä tuo etukehikko, kun aina vaan löyty uusia ruostelänttejä kun tarkemmin tutki, vaikka aluksi näytösti täysin ruosteettomalta.
Seuraavaksi pitäs korikitit vedellä saumoihin ja ruveta konetta sovitteleen. Voi olla kyllä että laitan pohjan eka kondikseen ja jatkan vasta sitten konehuoneen kanssa. No oli miten oli, tuli sovitusmoottori jo haettua:
Tuo ei oo siis menossa lopullisesti paikalleen, mutta saapahan pakosarjat, letkut, johdot yms. soviteltua ennenkö on konehuoneessa oikea maali päällä. Tässä vaiheessa on muutokset paljon helpompi tehdä, eikä tarvi olla niin tarkkana.
e34 m50 öljypohja + muut oheissälät löytyy myös:
mazz
Viestien lukumäärä : 207 Paikkakunta : Turku Muut : El Camino 1971, e36 m3 sedan, Specialized Rockhopper
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 18 Helmi 2013 - 18:43
Olisit nyt samalla vaivalla tehnyt irroitettava tuosta etukehikosta.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 19 Helmi 2013 - 10:58
mazz kirjoitti:
Olisit nyt samalla vaivalla tehnyt irroitettava tuosta etukehikosta.
Miksi?
Komulainen
Viestien lukumäärä : 283 Paikkakunta : Pyhäntä
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 19 Helmi 2013 - 11:53
Käytännöllisyys syistä. Kone huomattavan paljo helpompi nostaa paikalleen yms. Ei siinä, en itekkää ajatellu tehä irrotettavaa.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 19 Helmi 2013 - 12:11
No se kyllä. Mut todennäköisesti aiheuttaa vaan enemmän ongelmia mitä ratkasee, kun pitäs kehitellä kokonaan omat kiinnitykset kehikolle ja konepellin säätäminen kohdilleen vaikeutuu entisestään kehikonkin ollessa irtonainen osa.
Komulainen
Viestien lukumäärä : 283 Paikkakunta : Pyhäntä
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 19 Helmi 2013 - 17:38
Ja yleensä nähdyt toteutukset on aika jännän näkösiä. Mitä maalia sä käytät? Pitäs itellekki jotai epoksia rueta haalimaan, nii pääsis alustanosat ja pohjan maalaamaan pikku hiljaa.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 3 Maalis 2013 - 22:14
Ei hitto! Minä haluan kans rosterilipit. Puoltuntia hierottiin autosolilla noita smittien lippejä ja lopputulos oli tämä:
Ennen ja jälkeen:
Mä oon vähän kateellinen tuosta kiillosta... No sit innostutiiin ja kasattiin eka vanne valmiiksi asti:
Ja väännettiin kumi päälle, niin pääsi kokeileen alle:
Alusta toki talvikorkeudessa ja muutenkin koko auto paskanen. Rengas näyttää ehkä hieman pullalta (225/40), mutta saa mennä näin alkuun (tähän hirmu litannia kaikkia tekosyitä). Taakse tilattiin 255/35 kumit, mitkä pitäs aika hyvin toimia etusten kanssa.
e30:iin terveempää peltiä.
Viimeinen muokkaaja, pazi88 pvm To 26 Syys 2013 - 21:18, muokattu 2 kertaa
toad
Viestien lukumäärä : 144 Muut : Kaalimato xl
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 3 Maalis 2013 - 22:27
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 3 Maalis 2013 - 22:32
Juu kyl. 140 makso. Samanverran oli myös lokari kappaleelta.
micke_
Viestien lukumäärä : 1087 Paikkakunta : Siuntio Muut :
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 3 Maalis 2013 - 22:43
Olipa halvat peltiosat, hieman eroa e28 hintoihin. Seuraavaks sitten takakyljet, sisälokarit ja takahiekkapelti?
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 3 Maalis 2013 - 23:00
...
Viimeinen muokkaaja, pazi88 pvm To 26 Syys 2013 - 21:16, muokattu 1 kertaa
toad
Viestien lukumäärä : 144 Muut : Kaalimato xl
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 3 Maalis 2013 - 23:10
pazi88 kirjoitti:
Juu kyl. 140 makso. Samanverran oli myös lokari kappaleelta.
alvilla vai ilman?
kumpi vaan niin ei ollu paha verrattuna tuohon tarvikepeltiin
lokareita ei nyt voi verrata tarvikkeisiin mutta autokeskuksen ohjehinta alkp lokasuojalle 250€
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 3 Maalis 2013 - 23:38
Nii joo tais olla ilman veroja hinta tuo. Mut ei oo tosiaan kallis ja ei tarvi taistella sovituksen kanssa.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 17 Maalis 2013 - 22:24
Tuntuu aurinko jo lämmittävän sen verran, että saa jäädä e30 hetkeksi taustalle ja otin muovin käsittelyyn.
Taka-akselisto lähti pois nopeasti. Vissiin tullu vähän harjoteltua, kun ei menny kuin reilu tunti koko operaatioon Aika hyvin onnistunu maalaus sillon joskus vuosia sitten, kun ruostetta ei näkyny.
Pohja näyttää hyvältä. Vain karvan verran ruostuneet pultit kielii, että tämäkin on kohta 20 vuotta vanha raato.
Noihin neljään takakelkan kiinnityspisteeseen pitäisi laitella m3 vahvikkeet kiinni:
Oulun automaalit ei vaan osannu myydä oikeeta koriliimaa, vaan möivät jotain yleiskäyttöistä epoksia tyyliin keramiikan korjaukseen. Ois prkl pitäny siellä kaupassa googlella varmistaa mitä se mulla tuputti. Sinitarrallakin pysy pellit paremmin kiinni toisissaan kun sillä kuralla.
No tein kummiskin muita päivityksiä taka-akselistoon. Alunperin normimalleissa on ylemmän tukivarren kiinnitys on pallonivelellä ja alemman tukivarren kumipuslalla:
Myös muutkin kumipuslat vaihtuvat pois ja tilalle tulee strongflexiä. Vähän ehkä turhaa ylihuoltamista, mutta oli ainakin poikittaisten tukivarsien alkuperäiset puslat parhaat päivänsä nähneet. Ruoste oli nimittäin edenny melko pitkälle kumin ja kuoren väliin. Ei ois menny kauaa, niin ois koko vulkanointi irronnu.
Camberin säätö e36:ssa tapahtuu alemman poikittaisen tukivarren päässä olevalla epäkeskopultilla.
Tuossa säädössä on vähän se huono puoli, että vaikka camberia sillä saa reilusti, niin rengas ei silti mene juuri sisemmäksi yläreunasta. Lisäsin sitten ylempään tukivarteen samanlaisen säädön:
Tuosta on se hyöty, että säädettäessä rengas liikkuu huomattavasti enemmän suhteessa kaareen mitä säädettäessä alhaalta. Noiden kahden pultin kanssa kikkaillen saan siis takarenkaat suorempaan, mitä ne oli viimekesänä, mutta silti raapimattoman sovituksen. Raideleveys tuossa toki muuttuu, mutta auraussäädössä riittää varaa korjata muutos.
Siinäpä ne nyt oottais kasausta. Lukkoperäkin odottaa sivussa paikalleen pääsyä:
Laakerit uusin kans. Tuli ihan tarpeeseen, kun toinen oli jo oksentanu rasvat pihalle. Lisäksi pitäs katti vaihtaa virtaavampaan ja kaiken varalta vaihtaa kiertokangen laakeritkin. Rupes nimittäin viimekesänä kuulumaan pikku raplutusta koneen takaosasta. Voi siellä toki 300tkm ajettu kaksoismassakin ääntää, mutta nukun yöni paremmin, kun tiedän ettei sieltä ainakaan kangen laakerin ole menossa.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 24 Maalis 2013 - 22:37
Ulkoistettiin vitosen myllyttelyt JanneJ:lle, ja ei tarvinnu pettyä tulokseen.
Vanteet edistyy hitaasti, mutta hitaasti näkyy kesäkin tulevan. No toinen takavanne on ainaskin kasassa:
Renkaatkin taitaa vihdoin ja viimein olla suomessa, niin jos noita pääsiäisenä pääsis sovitteleen.
HAGE
Viestien lukumäärä : 137 Paikkakunta : turq Muut : HD sportster 1200cc
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 26 Maalis 2013 - 22:08
Erittäin mukava topikki lukea oli kuvia ja kertomusta ihan mukavasti! Ja kyllä se bemmi myös hieno oli
jhakala
Viestien lukumäärä : 10 Paikkakunta : Lieto
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty To 28 Maalis 2013 - 17:14
Asiallinen topikki! hyvää kertomusta ja hyvät kuvat. ja hienoja autojakin tottakai mukava seurata tälläista
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 1 Huhti 2013 - 22:48
Kylläpä taas vitutti. Kerrankin ois ollu monta päivää aikaa laitella romuja hallilla, niin onnistuin hajottamaan ensimmäisenä päivänä selän kelkkaa lumihangessa kiskoessa. Meni pari päivää täysin hukkaan, kun ei edes sohvalta päässyt ylös. No onneksi edes yhtenä päivänä sai tehtyä jotain, kun kivut vähän hellitti.
Perä putsattuna. Veljen piti tuokin homma tehä, kun itte en voinu edes kyykistyä:
Maalattuna ja vetarintumppeja vaille valmiina:
Ainoastaan pinjonin stefan jätin uusimatta, kun en ole ikinää nähny että se vuotais. Laakeri taitaa hajota ennenkuin stefa.
M3 vahvikkeet liimautumassa:
Jos joku ihmettelee, miksi minä nuo vahvikkeet laitoin, niin ei ole mitenkään harvinaista että käy näin:
Ja taka-akselia vähän kasattu:
Smitit saatiin aika hyvälle mallille. Loputkin kehät kiilloteltiin ja vanteet kasaan tiivisteliimoineen:
Niinkuin kuvista näkyy, niin oikeanlaiset keskikupitkin saapui. Tiivisteliiman kuivuttua väännettiin sitten kumitkin päälle:
Melko muhkeelta näyttää 255 perus 225:n vieressä:
Kevyttä meksipokea havaittavissa:
Eli takapään adapterit on ainakin vaihdettava 30 millisistä 20 millisiin. Eiköhän nuo sitten mankeloinnilla ja kevyellä camberilla mahdu pyörimään.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 14 Huhti 2013 - 22:53
Jees poks. Muovikin saatu vihdoin ajoon. PRKL piti uus akkukin käydä ostamassa kaiken muun lisäksi. Fiksuna ihmisenä jätin sen talveksi paikalleen ja tyhjäksihän se oli päässy ja jäätyny ihan vituiksi.
No ei siin mitään. Vähän kuvaa kansalle. Taka-akselisto takasin paikallaan:
Aikani taas säätelin kulmia ja nyt olis takaset vähän suoremmassa, eikä pääse siltikään raapimaan:
Takapää kun oli nipussa, niin etupään kimppuun. Siellä vaihtelin koneeseen uudet kiertokangen laakerit:
Samalla löyty vähän yllätyksiä. No selvispä miksi vaihdekeppi heilu vähän oudon paljon viimekesänä
Vähän videotakin. Saa jopa vähän äänistäkin selvää, kun tökkäsin ulkoisen mikin GoProhon. Ja takapönttö ei oo kiinni tossa, niin äänet on vähän normaalia "raaemmat".
Seuraavaksi sitten leimalle, kevyt kiillotus ja voikin pyöräyttää kesävanteet alle. Vappuna ois tarkotus olla kesäkunnossa.
Lmikola
Viestien lukumäärä : 1 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Pe 26 Huhti 2013 - 18:21
Asiallista toimintaa! Taxi on todella hieno ja hyvällä maulla tehty, muutenkin sun puuhastelut täyttä kymppi. Mielenkiintoista seurata mitä e30:stä tulee. Ehdottomasti seurantaan!
john_gleasy CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 4014 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Pe 26 Huhti 2013 - 23:21
Teitkö uusille kiertokangen laakereille mitään ennen paikalleen laittoa? Kiillotitko tms.? Itsellä sama edessä ja ajattelin annan suoraan konepajan poikien tehdä ne hommat. Kiinnostaa siis jos tähän on selkeää kotikutoista kaavaa.
Makkeli
Viestien lukumäärä : 810 Paikkakunta : Mikkeli
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty La 27 Huhti 2013 - 1:45
Oon noihin VAG-paskoihin vaihdellut kk-laakereita lukuisia kertoja (en siis samaan koneeseen ), enkä oo koskaan tehnyt liuskoille mitään. Vanhat vaan pois ja uudet tilalle. Ja hyvin on kestänyt.
Miksi niitä pitäisi kiillottaa? Laakerit on kuitenkin oikeassa mitassaan suoraan paketista raapaistuna ja kiillottamalla saat vaan lisää välystä aikaan ja sitten tuleekin hienoa jälkeä. Jos jännittää, niin voihan siellä välissä käyttää laakerin välyksen mittaamiseen vaikkapa Plastigaugea.
Pellikka
Viestien lukumäärä : 407 Paikkakunta : Oulu Muut : Pv
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty La 27 Huhti 2013 - 6:53
Liukulaakereissa on pehmeämpää seosta pinnassa, joka hioutuu käydessä hetken aikaa. Eli paikalleen vaan ja sisäänajossa ne "kiillottuu" itsestään. Veikkaan että Pasi on tuota Plastigaugea käyttänytkin, kun aiemmin siitä olikin projektikuvaa. Se on hyvä konsti jos haluaa varmistaa välyksen, mutta ite en oo käyttäny kyllä.
john_gleasy CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 4014 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty La 27 Huhti 2013 - 11:01
Ok ok, hyvä tietää. Satuin vaan kysymään eräältä vanhan koulun rassaajalta hänen mielipidettään ja hän sanoi että kiertokangen pinnat sekä liukulaakerien pinnat kannattaa kiillottaa mätsäämään paremmin toisiaan mahdollisen kitkan ja välyksen minimoimiseksi. Kai riippuu vähän vehkeistä ja toimintatavoista mutta hyvä tietää ett sen voi hoitaa myös noin.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty La 27 Huhti 2013 - 11:50
Joo en oo kyllä mistään kuullu tai lukenu että laakereita pitäskillotella ennen asennusta. Kampiakselin kaulojahan sitä kiillotellaan jos niissä sattuu naarmuja olemaan. Plastigaugella vaan välysten tarkistus, Laakeripesän sekä liuskan ulkopuolen putsaus, liuska paikalleen, öljyä liuskan sisäpuolelle ja pulttaus momenttiin.
Jenkkien olen monesti nähnyt käyttävän jotain vaseliinin tapasta ainetta joka voitelee laakereita ennenkö öljynpaineet nousee. Ei oo kyl sattunu silmään että kukaan olis eurovehkeissä sitä käyttäny. Itte oon tosiaan voidellu ihan öljyllä. Sit vaan startilla pyörittäny öljynpaineet ilman tulppia ja tämän jälkeen käyntiin.
Niin ja viikko sitten JanneJ:n kanssa kiillteltiin taas vaihteeksi tätäkin. Pesukintaalla juttua
Nyt viikolla sain sit leimankin, niin sai pudottaa takas tonttiin ja bebsit alle. Leimalla kyllä itseasiassa pomppas ekalla kerralla Takaluukusta oli menny matkalla katsastusasemalla johtoja oikkariin, niin ei jarruvalot toimineet. No pikkuvikoja.
Sponsored content
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty
pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty