| Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto | |
|
+7ch3oh vildur redi ripa henkkasavosta joppe balloon 11 posters |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
balloon
Viestien lukumäärä : 376 Paikkakunta : Oulu Muut : PostiTölkki
| Aihe: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Pe 25 Joulu 2009 - 14:50 | |
| Jettaan olen katsellu tuollaista Golffin 1.6 GTI konetta.
Kone on 82 vuosimallin golffista ja Jettani on vuosimallia 83 onko väliä?
Alusta ja jarrut pitäisi päivittää ilmeisesti uudelle tasolle (etulevyt ja palat, isommat työsylinterit taakse, pääsylinteri ja tehostin GTI:ä ja eteen kallistuksenvakaaja). Vaihdelaatikon kannake. Tuki ilmanputsarille. YMS...
Löytyykö Jetasta takaa kallistuksenvakaajaa? Entä onko 1.6 GTi lambdaa vielä?
Olisin kiinnostunut kaikenlaisista tekniikanvaihto operaatioista koskien 1-koppasia. | |
|
| |
joppe
Viestien lukumäärä : 454 Muut : Päältä ajettava ruohonleikkuri.
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Pe 25 Joulu 2009 - 15:48 | |
| Ite on tullu vaihettua tollaseen -82 cl jettaan kolmoskoppasen 1.8 yks piste ruisku tekniikka. Koneen saa aika pitkälle vakio paikkoihin, laatikolle uus tuki. Sähköt tosin kaikki menivät sulakeboksia myöten uusiks, alkuperäisiä jäi sinne siis virtalukko, takavalot. Ei loppupeleissä mikään suurempi homma. | |
|
| |
balloon
Viestien lukumäärä : 376 Paikkakunta : Oulu Muut : PostiTölkki
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Pe 25 Joulu 2009 - 17:53 | |
| - joppe kirjoitti:
- Ite on tullu vaihettua tollaseen -82 cl jettaan kolmoskoppasen 1.8 yks piste ruisku tekniikka. Koneen saa aika pitkälle vakio paikkoihin, laatikolle uus tuki. Sähköt tosin kaikki menivät sulakeboksia myöten uusiks, alkuperäisiä jäi sinne siis virtalukko, takavalot. Ei loppupeleissä mikään suurempi homma.
Eli tuo 3-kopan tekniikka vaikutti siihen, että jouduit vetaseen uudet sähköt? Konetta jota olen ostamassa niin sähköt on tehty niin, että vaatii virtalukolta virran, maadoituksen ja sytytysvirran puolalta. | |
|
| |
henkkasavosta
Viestien lukumäärä : 82 Paikkakunta : Olavinlinnan naapurissa Muut : Yksi-, kaksi- ja kolmeosaisia
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Pe 25 Joulu 2009 - 20:48 | |
| Nauti tuosta sähköhelppoudesta. Näin vanhoissa tuolla vuosimallilla ei niin justiinsa ole väliä, ainakaan uudempaan vaihdettaessa. Kaikki muut koneenkiinnikkeet saat vanhasta koneesta, paitsi tuon vaihdelaatikon kiinnikkeen. Nelivaihteisella voit toki ajella.
Voimansiirtoon tarvitaankin sitten uutta osaa: 239x22 etujarrulevyt ja W2 -satulat, 9" tehostin ja iso pääsylinteri, kallistuksenvakaaja eteen, kallistuksenvakaaja taakse, jarrupaineensäädin, isot takajarrukamat. En ole aivan varma, käykö nuo W2 -satulat alkuperäisiin olka-akseleihin.
Miulla on työn alla ykkösmuru, jonka 1,6d -tekniikan tilalle vaihtuu kakkosesta 1,8 GTI -tekniikka. Kaikki muu on hyllyssä, paitsi tuo etuvakaaja.
Onnea etuvakaajan metsästykseen, kuten myös takavakaajankin hommaamiseen. Myös viisivaihteisen ykkösen laatikonkannake on harvinainen. (mie sain maahantuojan viimeiset osat takavakaajan kiinitykseen, ja viisivaihteisen kannaketta ei enää saa.) | |
|
| |
balloon
Viestien lukumäärä : 376 Paikkakunta : Oulu Muut : PostiTölkki
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Pe 25 Joulu 2009 - 22:07 | |
| | |
|
| |
henkkasavosta
Viestien lukumäärä : 82 Paikkakunta : Olavinlinnan naapurissa Muut : Yksi-, kaksi- ja kolmeosaisia
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto La 26 Joulu 2009 - 14:50 | |
| Ykkösgolffissa ja -jetassa on sama taka-akseli, ainakin numeroiden mukaan. Voisi siis luulla, että vakaaja vaaditaan myös taakse. Kannattaa selailla nettimarkkinoita, jos vaikka löytyisi purku-GTI -ykkösiä tai cabrioita.
Jos löydät jostain etuvakaajia, myy miulle ylimääräiset... | |
|
| |
ripa
Viestien lukumäärä : 607 Paikkakunta : Sibbo Muut : vw
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Su 27 Joulu 2009 - 14:43 | |
| Kannattaa huomioida myös Mk1 ja Mk2 Scirocot joissa on 90% samoja osia käytetty kuin Mk1 Golfeissa ja Jetoissa, varsikin noita alustan osia metsästäessä. | |
|
| |
henkkasavosta
Viestien lukumäärä : 82 Paikkakunta : Olavinlinnan naapurissa Muut : Yksi-, kaksi- ja kolmeosaisia
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Su 27 Joulu 2009 - 20:00 | |
| - ripa kirjoitti:
- Kannattaa huomioida myös Mk1 ja Mk2 Scirocot joissa on 90% samoja osia käytetty kuin Mk1 Golfeissa ja Jetoissa, varsikin noita alustan osia metsästäessä.
Nuo on vieläkin harvinaisempia, kuin ykkös-GTI:t, ja MK2 sciroccosta ei alustan osat juurikaan käy kiinni. Etsikääpäs huviksenne ebaysta 16v-MK1 sciroccon alustan osia, ja katsokaa hintoja... | |
|
| |
balloon
Viestien lukumäärä : 376 Paikkakunta : Oulu Muut : PostiTölkki
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Su 27 Joulu 2009 - 20:15 | |
| | |
|
| |
redi
Viestien lukumäärä : 502 Paikkakunta : Helsinki Muut : VAG CREW
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Su 27 Joulu 2009 - 23:16 | |
| Oho! Onko tuo niinku molempien hinta? Itselläki olis jotain GTI-alustan harkintaa edessä. Tosin etuvakaajaa en ajatellut pitää muutakun ehkä katastuksessa. Ei oo hyvä jos madaltaa reippaasti. Onkohan tuo hemmetin jarrupaineventtiili pakko laittaa? | |
|
| |
vildur
Viestien lukumäärä : 1532 Paikkakunta : Vantaa Muut : VAG CREW
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Su 27 Joulu 2009 - 23:18 | |
| mites mk1 gti takaakselis sit on vakaaja? ku mulla on tuolla pihalla edellisen omistajan sanoin gti takaaskeli mut ei siin mun mielest oo mitään vakaajaa kiinni. Ellei oo tuol jossain romujen seassa irrallaan`? | |
|
| |
henkkasavosta
Viestien lukumäärä : 82 Paikkakunta : Olavinlinnan naapurissa Muut : Yksi-, kaksi- ja kolmeosaisia
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ma 28 Joulu 2009 - 0:24 | |
| Miun mielestä tuo 339+pk vakaajista on melkoisen kova hinta. Tuolla rahalla saa jo GTI -kakkiksia. Nuo miun luettelemat varusteet on oltava leimalla, muuna aikana jokainen voi ajaa niinkuin uskaltaa. Tuo etuvakaaja ei vaikuta ainakaan ammeessa ajettavuuteen, p*ska se on tuolla madalluksella muutenkin ajaa. Takavakaaja on neljällä pisteellä kiinni taka-akselissa, jos tästä luvasta saa selvän. Keskellä "koukut" ja päissä pannat. | |
|
| |
ch3oh
Viestien lukumäärä : 102 Paikkakunta : Rauma Muut : e28, Caddy -87, Ford 17m p3 -64
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ma 28 Joulu 2009 - 13:12 | |
| Vallilan takomosta kannattaa ehkä kysäistä. Itselläkin tarvetta olis etuvakaajalle kun joku braniac on sen joskus jättänyt tarpeettomana pois Paksuuden saa itse päättää. | |
|
| |
AtAi
Viestien lukumäärä : 206 Paikkakunta : RAISIO city
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ma 28 Joulu 2009 - 13:51 | |
| - ch3oh kirjoitti:
- Vallilan takomosta kannattaa ehkä kysäistä. Itselläkin tarvetta olis etuvakaajalle kun joku braniac on sen joskus jättänyt tarpeettomana pois Paksuuden saa itse päättää.
Tekevät mallikappaleen saatuaan. Hintaa tulee joku n.180e paikkeilla per vakaaja... paksuudesta riippumatta. | |
|
| |
balloon
Viestien lukumäärä : 376 Paikkakunta : Oulu Muut : PostiTölkki
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ma 11 Tammi 2010 - 15:59 | |
| Pystyykö nuiden vanhojen volkkareiden mittarilukuja muuttamaan? Olis tiedossa LS-mallin mittaristo Jettaan ja haluaisin saada siihen saman lukeman mitä vanhassa mittarissa. | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto La 24 Heinä 2010 - 22:25 | |
| Nytpä nostan tämän ylös, kun tuli haettua gti-kakkiksen jarrut ykköseen. Takajarrut tosiaan oli bolt-on, kuten ylempänä jo olikin kerrottu. Mutta mitä vittua noiden etujarrujen kanssa pitäis tehdä? Mitkä nämä W2 -jarrut on? Ainakaan mun mielestä noi satulat ei sovi suoraan vanhoihin dieselin olka-akseleihin? Täytyy vielä tarkemmin tutkia ku jaksaa taas mennä jatkamaan. Mut muuten olka-akselit ainakin eroaa monessa kohtaa vanhoihin verrattuna, niistä satulan paikoista en nyt ihan satavarma ole. Iskarin alapään kiinnitys on paksumpi, ei mahdu iskarin kiinnikkeen väliin, sovellettavissa kuitenkin helposti, kyse milleistä. Raidetangon pään kiinnitys on alempana, eli taitaa jopa olla hyvä niin, tuleepahan suorempaan. Tukivarren nivelen kiinnikkeessä suurempi reikä, mut kakkiksen oma sopii ykkösen tukivarteen yhen lisäreijän poraamalla, ei siis aiheuta suurempia toimenpiteitä sekään. Mut sit on se suurin ja ainut ongelma. Se iskarin alapään kiinnitys on parikyt milliä sisempänä. Tunkee varmasti kamperit plussalle, ja pussit yläpäässä peltiä vasten, ku tilaa ei juurikaan liikaa ole. Nyt jos jollain olis vinkkejä ja tippejä, ni otetan vastaan. Ei noita oikeen kehtais alkaa lyhentää ja hitsaamaankaan, vaikka tiedänki niin joidenki tehneen ja kestäneen. Toki tuokin selviäis ku kokeilis, mut nyt on sellanen tilanne ettei pysty kokeilee. Olisko pidemmät tukivarret ratkasu? Ja saako sellasia jostain? Ja kun rengas ei sais tulla yhtään ulommas, niin vaikuttaako pidempi tukivarsi asiaan ku toisaalta taas yläreunasta se on sisempänä? Vitun kivasti selitetty. Mut noin en ainakaan sen usko toimivan ku vanhoilla olka-akseleilla ja v-maxxeilla ei saanu paljoakaan kamperia. Riittävästi sai, muttei helevetisti. Yrittää ny ottaa selvää, varmaan termit ja osien nimetki ihan hukassa pienessä kaljahöyryssä.
EDIT: Joooo, ei noi satulat mee millään vitulla vanhoihin olka-akseleihin. Gti:ssä on osa jarruja kiinteesti olka-akselissa. Ja sit mitä hittoa ton jarrupaineensäätimen kanssa tekee pussitetussa autossa? Eihän siinä nyt oo juurikaan mitään järkeä :D Alhaalla sillä kumminki ajetaan. Ja eikös se akselin asennosta yksinkertaistettuna haistele? Pitääkö vaan keksiä joku typerä kultanen keskitie? Ei se nyt voi katsastussedän mieleen olla siltikään, ku on niin älytön juttu pussitettuun. | |
|
| |
Jak3
Viestien lukumäärä : 174
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ke 24 Marras 2010 - 12:51 | |
| Vaikka vanhempaa juttua jo onki niin vastailen silti, mk1 dieselin omiin olka-akseleihin pitää hommata Caddyn etujarrusatuloiden kannattimet tai sitte jostain isolohko-bensamallista. Niihin saa menee 239x20 levyt ja VW2 satulat heittämällä.
Painesäätimen voi korvata jollain muullaki ku alkuperäsellä, kunhan se on mallia ei-säädettävä ajon aikana. Toki tämä kannattaa varmistella kats.inssiltä jolle aikoo autonsa näytille sitten viedä. | |
|
| |
redi
Viestien lukumäärä : 502 Paikkakunta : Helsinki Muut : VAG CREW
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ma 13 Joulu 2010 - 23:08 | |
| Mulla on Jetassa tommonen paineensäädin, mutta mielellään laittaisin silti jonkun muun mikä vois olla vaikka säädettävä joskus muulloin kun ajon aikana Alkaa olee pikkuhiljaa alustahommat selvillä, mut onkos GTi takajarruissa muuta eroa kuin isompi sylkkä? Entäs mikä on suurin/tehokkain kone mitä mk1 JETASSA on ollut? Golfissa toki se 112hp 1.8 ja wikipedia väittää että olis muka Jetassakin ollu semmosta, mutta onkohan noin? 16 tappista tulossa ja pitäis päättää tekeekö "omavalmiste"moottorin vai mitä hä tä. Mistä porukka hommannu vastaavuustodistuksia? Herttoniemen VV-autosta oon kyselly mut suhtautuivat nihkeesti. | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Pe 7 Tammi 2011 - 13:58 | |
| Propleema! Pikainen vastaus tai mutu olis paikallaan. Rabbitin omat olka-akselit + jäähdytetyt levyt 239x20 + 14mm paksut, ilmeisesti ne ohuemmat palat + caddystä nyysityt W2 satulat ja niiden kiinnikeraudat, oke? Kaikki pitäis mun mielestä olla ihan oikein, yhteensopivat ja bolt-on, mut jokin kanittaa vastaan. Mutta mikä? Onko Caddyssä, Golffeissa, ym kaikissa samat olka-akselit jarruista riippumatta? Satulan kiinnityskohdista päätellen, kuten myös aiemmista vastauksista päätellen on. Eli satula kyllä sopii paikalleen, mut sillon ei mahdu levy palojen väliin, vaan jää kanittaa väkisin vinoon. Ulompi pala siis hankaa vastaan. Jos levyn laittaa paikkaan ja asentoon jossa sen kuuluu olla, ni menee taas olka-akseli ja satula ristiin kolme-neljä milliä. Ei nyt ole paljosta kyse mut ei viittis mennä taas perse edellä puuhun ja alkaa kairaamaan tavaraa väärästä paikasta pois. Paloista sais tietysti helpoiten, mut mitä niistäki sit jää enää jäljelle, ei kovin montaa milliä, 5 ehkä.
EDIITTIÄ: Problem solved! Hävettää myöntää, mut vika löyty ja syy oli melkosen typerä. Palapelin jokasessa kiinnityskohdassa oli sen verran ruostetta ja paskaa, et pelkästään niistä tuli toi nelisen millin heitto :P Pääsinpä helpolla sittenkin. | |
|
| |
Eksu
Viestien lukumäärä : 49 Paikkakunta : Jokela Muut : Astra K
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Pe 7 Tammi 2011 - 17:45 | |
| - redi kirjoitti:
- Entäs mikä on suurin/tehokkain kone mitä mk1 JETASSA on ollut? Golfissa toki se 112hp 1.8 ja wikipedia väittää että olis muka Jetassakin ollu semmosta, mutta onkohan noin? 16 tappista tulossa ja pitäis päättää tekeekö "omavalmiste"moottorin vai mitä hä tä.
Ainakin 110hv 1,6K-jetillä on ollut Jettan valikoimassa (GLi tms.) eli vastaava kone kuin Golf GTI:ssä. Tuon mukaan pitäisi ainakin PL-koneen saada papereihin ihan laillisesti. | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ti 15 Maalis 2011 - 16:43 | |
| Noni, kertokaan nyt taas tyhmälle vastauksia. Mitä kaikkea mun tarttee kasata yhteen ku yritän kasata ykköseen 5-vaihteiselle lootalle vivuston? Mä luulen et mulla on aikalailla kaikki check, mut yks vipu ei vaan natsaa. Käytettävissä nyt siis ykkösen, kakkosen ja kolmosen osia joten vinkit käy. Meneekö kakkiksesta jotakuinkin suoraan vai onko se liian pitkä niinku olin kattovinani? Toki sitä saa katkottua. Ja sit se pitkä akseli, joka tulee kepiltä eteen asti, oli myöskin eri paksunen, eikä taas kakkosen hammastankoon kiinni tulevat osat sovi ykkösen hammastankoon. Äh, ehkä otan jotain kuvia jos ei kukaan tajunnu. | |
|
| |
henkkasavosta
Viestien lukumäärä : 82 Paikkakunta : Olavinlinnan naapurissa Muut : Yksi-, kaksi- ja kolmeosaisia
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ti 15 Maalis 2011 - 22:18 | |
| Samassa vaiheessa täälläkin Vaihdekepin sivuttaisliike on nelivahteisessa liian kapea. Tarvitset joko viisivaihteisen keppihässäkän tai rälläkän, jolla teet kepille lisää liikkumatilaa. Miulla on myös ykkösen ja kakkosen osia. Mie ratkaisin vivusto-ongelmat rautaisilla kuulanivelillä ja kierretangolla. 8mm sisäkierteisen kuulanivelen kuppi käy ykkösen vivuston pallojen päälle hienosti. Kierretangolla on helppo säätää vivustojen pituuksia, ja porakoneella saa tehtyä vaikkapa vaihdevälin lyhennyksen. ...mutua, miulta puuttuu myös vielä yksi vipu, eli poikittaisliike ei toimi miun murussa. | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ke 16 Maalis 2011 - 10:29 | |
| Mulla on ykkösen keppihässäkässä ainaki 5v. nuppi, mutten vielä saanu selvitettyä onko se oikeesti viisvaihteisesta, vai onko kyseessä vaan tuninkinuppi. Noh, tarttee tutkia. Ei tällä sinänsä hätä ole, mut oli roinaa menossa puhallukseen, ni tuli vaan mieleen. Pistin sit vähän molempia osia sinne mukaan, tehdään niistä mitä tehdään.
Nyt kun kerrankin muistan, oliko sulla henkka alunperin kattoluukullinen tuo auto, vai täysin jälkiasennettu? Ei siinä ainakaan hataroiden muistikuvien mukaan ykkösen oma luukku ole? Jos siinä on ollu alunperinkin luukku, niin onko siitä mitään osia jäljellä? Tarvetta olis.. | |
|
| |
henkkasavosta
Viestien lukumäärä : 82 Paikkakunta : Olavinlinnan naapurissa Muut : Yksi-, kaksi- ja kolmeosaisia
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ke 16 Maalis 2011 - 19:41 | |
| Miulla on perusdiesel alunperin. Ei varusteita, ei jarrutehostinta, ei vakaajia, ei GTI -jarruja eikä myöskään kattoluukkua. Reikä kattoon ja koriliimalla kolmosen sähköluukku kiinni. Siinä takalistassa en siis voi auttaa. | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto Ma 2 Toukokuu 2011 - 20:40 | |
| Pistänpä nyt tännekin hätäpäissäni. Kaikki mahdollinen tietous tiskiin swapista nimeltä mk1 + 02A + 2E vastaavat lohkot, eli vissiin lähinnä kaikki kolmosten ja kakkosten bensalohkot, ehkä diisselitkin? Redillä mitään uutta tietoa? Sellanen setti nyt tulee räbittiin, eikä toivottavasti enää siitä muutu. Lähinnä vetarit ja laatikon kannakkeet kysymysmerkkejä. Jotain mittoja ja piirustuksia vailla. Vaijerikytkimen osat myöskin tarpeen. EDIT: Jotain kakkaa löytyy, ja listaanpa ne nyt tähän sitä mukaan ku jaksan ettiä. FFP:llä vetarikeskustelua. Vaan eipä näytä sieltäkään löytyvän suoraa vastausta. Redin topikissa samasta aiheesta. Eikä tuostakaan kamalasti apua näytä olevan ku kaikki kuvat on jo kadonnu bittiavaruuteen, eikä mitään varsinaisia mittojakaan näy olevan näkyvillä. Edellinen topikki ohjasi tänne. En vielä jaksanu lukea läpi kokonaan, jotta antaako vastauksia. | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto | |
| |
|
| |
| Golf/Jetta Mk 1 tekniikanvaihto | |
|