| Vanteiden kiillotus | |
|
+219m4kk3 jartzaS Spl_xtr Nik_o masoeman_ Vellulollero LauriJT rassi Jorma89 Jesimiri zäq kop-O-nen mgo- Lapex Makkeli Juueli houbii Jyppe_ t0n1 arde92 Ma$a toubii TAJN ]usbe HAGE Wolwerine Wheelback JukeN friday13 attee vildur TeflonDon pellepoliisi Jeppedaa Duk3 Wobbler Jeth superjuh0 note IL3 LexEtAnnihilato Beris icecold villee Masq TuohkaRacing Jonzba A.I allu_ Chagi teen_014.jpg mf-690 Ekku88 Ceisari Lipon keisari atte.P repa jusni Peke78 Overdoze |777| Ligettah JuhiZZ teilor Pellikka Dan1 Samii- J-Suo MiQ hirvonen Onni Jone Damén jute91 john_gleasy corro Niemma PokeMonni Japtoys wilzu juh-o MixuJoo SHN Hemu__ PIFu motu Jonas_ m.h Jussii _paffa csharp Mro Furia_88 Sade jouni.325 Quasimodo savela giisseli meitsiii Mai- lakumoi Jouns r32golf06 Fedu J.K Jebe jonte Karvanoppa pekka007 Timpe JoniP Rige nakke -zamppa- Niconce foc-ay wsq kepukka maKe RapSu uho-matti pazi88 fed3x -mane- GrapL kustomi JS1984 ee-2 Down Keppis- runq JTG Acerbis TMA Green Leppiss Tikkku_ toni Juki votsi `villle Zami masaa Unto Alpha juudas emsii ttoni Anttii Timzy187 Jepa Petterii /Wille/ samsa vvuori Skrapa mazz hanss TeNu jjjkkk andre_ ElektrikMekanik apuapina OspreY Rixaa Kipe oki_ Osku jussi biglimited //Mikael SeKu TomVi WeirdDude jAnssi Bronn jeQQ Sami Huiske biblo Juzzis subi Neuni N|ba Jombe Egiz antti_aamunen Bäkström teemu Peke J dumppi^^ SERE eros cossmic timpsoni Challenger-70 Juhi Laatueine Eagle uttrep Interlagos samza Jakke TIKU mosse mustonenj Tume abu69 Ghosty Ipe antizero Sergey pete epk sasu CDLC.CO salmine renox 223 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 31 Maalis 2011 - 19:51 | |
| - andre_ kirjoitti:
- Lakan alla oli sen verran kiiltävä pinta ettei voi kyllä todeta että sorvin jäljet näkyis..
Mitkä sorvin jäljet? Eikös noi kuitenkin ole ihan valu vanteet? Että noi ei oo sorvia tainnu ikinä nähdä, vai jäikö multa jotain tajuamatta? |
|
| |
Jakke
Viestien lukumäärä : 247 Paikkakunta : Tku/pks
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 31 Maalis 2011 - 20:03 | |
| - JaniV kirjoitti:
- andre_ kirjoitti:
- Lakan alla oli sen verran kiiltävä pinta ettei voi kyllä todeta että sorvin jäljet näkyis..
Mitkä sorvin jäljet? Eikös noi kuitenkin ole ihan valu vanteet? Että noi ei oo sorvia tainnu ikinä nähdä, vai jäikö multa jotain tajuamatta? Mikä estää valuvanteen viemisen sorviin? | |
|
| |
TomVi
Viestien lukumäärä : 3391 Paikkakunta : Huittinen
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 31 Maalis 2011 - 20:05 | |
| Ainaki omissa TT:n paraboleissa oli sorvin jäljet. andre_:lla aika hyvässä kunnossa noi vanteet jo lähtötilanteeltaan, jos vertaa meikäläisen | |
|
| |
andre_
Viestien lukumäärä : 180 Paikkakunta : Lti
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 31 Maalis 2011 - 23:14 | |
| - JaniV kirjoitti:
- andre_ kirjoitti:
- Lakan alla oli sen verran kiiltävä pinta ettei voi kyllä todeta että sorvin jäljet näkyis..
Mitkä sorvin jäljet? Eikös noi kuitenkin ole ihan valu vanteet? Että noi ei oo sorvia tainnu ikinä nähdä, vai jäikö multa jotain tajuamatta? Ensinnäki noi ois tako_vanteet ja jos on tasaiset puolat niin sorvi on aika ilmiömäisen hyvä työkalu pinnan tasoittamiseen. Tuskin ne tuolla Fuchsin pajalla niitä on bläkändekkerin ja lumppulaikan kanssa kiillotellu ku noi vanteet on kuitenki jollain asteella ihan sarjatuotantoautoissa. Näppärähän se ois sorvilla pyyhkästä lakatkin pois vanteesta.. kuhan ois tarpeeks iso sorvi ja skilssiä käyttää sitä. Takoprosessi. Lisää asiaa takovanteista. - Lainaus :
- Polishing Aluminium.
Not as hard as the above metals, steel etc. When polishing aluminium if you are getting small holes that appear when you are polishing, stop. These can not polished out they are due to the casting and if you keep polishing you will get more holes appear. Best just buff up if this happens for damage limitation. If the metal is in a poor condition then abrasives will be needed. Thats where experience of polishing comes in, looking at then metal and knowing what process you need to start at. You will need to get the surface to 240/400 grit before you start polishing at process 1. If the condition of metal is not too bad or you have the surface to 600 grit + then you could start at process 2. Some people prefer to use the green compound on Process 1 with a sisal rather than the grey. There are a couple of option on finishing, P126 Rose is a superb finisher but for that extra special job P175 can be used.
Process 1 (Burnishing) Grey 523LBZ compound with a sisal polishing mop Process 2 (Prepolishing) Green 439T compound with a white close stitched polishing mop Process 3 (Polishing) Blue P164 Compound or Rose P126 Compound with a Loose G quality Process 4 (Finishing) P175 for super finishing with a Loose WDR quality mop Ostin siis ton ohjeen mukaiset vahat ja laikat (6x1") ja eilen niillä tein testinä ekan vanteen. Hyvinhän se meni ja kamat rokkas paitsi sitten lopussa huomas että on syöpymiä vanteissa että pitää tehdä pohjat karkeemmalla paperilla. Noh.. harjotteluahan toi oli ettei tarvi samaa testata neljään vanteeseen kerralla. Process 0: P600 hiomapaperi (ei kuvaa) Process 1: Process 2: Process 3: Process 4: Sitten vasta viimesen kiillottelun aikana huomasin noi syöpymät vanteissa. Pohjat siis tein liian hienolla paperilla niin jäi noita (P400, P600) joten pitänee nyt viikonloppuna urakoida karkeemman paperin kanssa.. ja tasohiomakoneen. Ja olin autolla liikenteessä, siks toi cokis-tölkki Pieni orava kun käpy oli jäässä: (hdr-kuva kun ei osannu kamera muuten tallentaa noita jälkiä) Noh, yhteenvetona että kannattaa panostaa pohjiin ja että kivasti P600:sta voi alottaa ton kiilloittelun tolla setillä minkä ostin. - TomVi kirjoitti:
- Ainaki omissa TT:n paraboleissa oli sorvin jäljet.
andre_:lla aika hyvässä kunnossa noi vanteet jo lähtötilanteeltaan, jos vertaa meikäläisen Heh, olihan niissä lakkauskin niin tiukassa että on parempi olla vanteittenkin kondiksessa siellä lakan alla | |
|
| |
Osku
Viestien lukumäärä : 81 Paikkakunta : Vantaa/Rovaniemi Muut : paisuvaiskudosta ja kaksi kivestä!!!
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Pe 1 Huhti 2011 - 18:45 | |
| jos huulet on aika hyvässä kunnossa niin millä karkeudella ne kannattis vetää? | |
|
| |
emsii
Viestien lukumäärä : 603 Paikkakunta : Lahti
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Pe 1 Huhti 2011 - 19:33 | |
| - Osku kirjoitti:
- jos huulet on aika hyvässä kunnossa niin millä karkeudella ne kannattis vetää?
Ite menin 1500 -> 2000 läpi. Älä ainakaa tonnista alaspäin mee jos on hyväs kuosis jo muutenki. | |
|
| |
Osku
Viestien lukumäärä : 81 Paikkakunta : Vantaa/Rovaniemi Muut : paisuvaiskudosta ja kaksi kivestä!!!
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 11:29 | |
| käykö astianpesuaine luikkarina ku kiillottaa vai onko pelkkä vesi parempi? | |
|
| |
jjjkkk
Viestien lukumäärä : 1955
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 11:36 | |
| Saippuavesi on paras. Verrokkeina vesi ja tenu.
Pöly/muju-mönjä ei tartu paperiin eikä vanteeseen niin herkästi kiinni. Saippuavesi luki myös eräässä hiontaoppaassa. | |
|
| |
Osku
Viestien lukumäärä : 81 Paikkakunta : Vantaa/Rovaniemi Muut : paisuvaiskudosta ja kaksi kivestä!!!
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 11:44 | |
| pistetään siis astianpesuainetta liukkarina?siis sopiiko? | |
|
| |
jjjkkk
Viestien lukumäärä : 1955
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 11:48 | |
| | |
|
| |
Osku
Viestien lukumäärä : 81 Paikkakunta : Vantaa/Rovaniemi Muut : paisuvaiskudosta ja kaksi kivestä!!!
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 12:30 | |
|
Viimeinen muokkaaja, Osku pvm La 2 Huhti 2011 - 12:42, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 12:41 | |
| luonnollisesti, ei muuta ku 1500 perää ja kiilloittaa ne . | |
|
| |
JS1984
Viestien lukumäärä : 549 Paikkakunta : Tampere
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 12:50 | |
| Orkkiskuntoisissa Daytona Raceissa kaiketi on rosterilipat? Ja niissä tehtaalta lakat päällä? Jos näin, niin sitten karkealla hiomapaperilla pinta rikki, nitromorssit perään ja lakat hlvettiin. Sitten vesihiontaa aloittaen kuinka karkealla? Voisi olettaa että suht tasainen pinta lakan alla olisi...?! Tässä topicissa on pääasiassa alumiinikehistä juttua, joten onko rosterilipoilla eri käsittelyvaatimuksia? Eli esim. miten jatkan 2000:lla paperilla tehdyn vesihionnan jälkeen? Ajattelin kehän laittaa sorviin pyörimään ja porakoneella + villa/kangaslaikalla(?) hoidella kiillotuksen (ja ensin vesihionnan). Onko tuo pulttikehän kiillotus mahdollista tehdä myös sorvissa, vai mikä merkitys itse laikan pyörimissuunnalla on?! Sinolilla sively viimeiseksi on paras vaihtoehto? Pitäs koittaa tämä homma saada tehtyä ennen kesäkelejä, mutta aika on rajallista. Ja mä oon käsi! Kiitos kuitenkin jos joku viitsii heitellä kommenttia/vinkkejä! | |
|
| |
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 13:07 | |
| hmm, miksi rst lipoissa olis lakka päällä ? äkkiiks sä ne magneetilla koitat. | |
|
| |
JS1984
Viestien lukumäärä : 549 Paikkakunta : Tampere
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 13:26 | |
| - epk kirjoitti:
- hmm, miksi rst lipoissa olis lakka päällä ? äkkiiks sä ne magneetilla koitat.
No mistäs minä sen tietäisin Yks pieni skraidu on yhdellä kehällä, ja siitä ikään kuin kuori olis lähdössä pois. Tästä vaan ajattelin että olisko lakkakerros joka skraidusta on revennyt. Ja tuo rst tuli siitä, että muistaisin jossain mainitun että alunperin Daytonissa on rst kehät. En mä näistä hommista tiedä niin paljoo, että oisin ees osannut ajatella "miksi rst lipoissa olis lakka päällä" Tänks enivei gai! Mä meen magnetoimaan. Ja mitäs sit, sit mä tuun kysyyn täältä et magneetti jäi kehään kiinni, kumpaa ne nyt on gai! | |
|
| |
andre_
Viestien lukumäärä : 180 Paikkakunta : Lti
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 13:27 | |
| - JS1984 kirjoitti:
Ajattelin kehän laittaa sorviin pyörimään ja porakoneella + villa/kangaslaikalla(?) hoidella kiillotuksen (ja ensin vesihionnan). Onko tuo pulttikehän kiillotus mahdollista tehdä myös sorvissa, vai mikä merkitys itse laikan pyörimissuunnalla on?!
Vähän mutuilua ilman sen suurempaa kokemuspohjaa.. jos oletetaan että toi 30-35m/s ois se passeli pyörimisnopeus kiillotuslaikalle: Oletetaan että sulla ois porakone joka pyörii 2800rpm niinkun suurin osa noista markettikoneista taitaa tehä, ja kiillotuslaikan halkaisija on 15cm eli 0,15m. Noilla vehkeillä sen laikan kehänopeus on: v = pi * 0,15m * (2800r/60sec) = ~22 m/s Ja sitten huomataan että jäät vielä tosta menzernan suosituksesta 13m/s (35 m/s:n mukaan). Noh, sullahan oli kait 18" vanteet joten heitän hatusta ton kehän halkaisijaks 18" eli 18" * 25,4mm = 457,2mm ~0,457m. Sitten lyöt sen kehän sorviin pyörimään vastapalloon kiillotuslaikkaan nähden niin pitäs arvailla joku hyvä nopeus sorville että se kiillotuslaikka pyöriin vanteen kehään nähden 35 m/s. v = pi * 0,457m * (500r/60sec) = ~12 m/s Eli tossa sorviin arvottu 500rpm (löytynee joku nopeus aika lähelle tota) niin kiillotusnopeus on 22m/s + 12m/s = 34 m/s. :king: Tosta sitten omien kiillotusvälineitten mukaan voi laskea noita nopeuksia. :drunken: | |
|
| |
JS1984
Viestien lukumäärä : 549 Paikkakunta : Tampere
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 13:32 | |
| ^ Ja nyt mentiin tieteen puolelle Ei vaan, kiitti vaan tosta, pistän korvan taakse. | |
|
| |
jjjkkk
Viestien lukumäärä : 1955
| |
| |
JS1984
Viestien lukumäärä : 549 Paikkakunta : Tampere
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 13:42 | |
| - jjjkkk kirjoitti:
- JS1984 kirjoitti:
- Ja mitäs sit, sit mä tuun kysyyn täältä et magneetti jäi kehään kiinni, kumpaa ne nyt on gai!
Multa meni nyt vähän ohi teidän kahden juttu? Yritättekö selvittää, onko ne lipat rosteria vai peltiä? Niistä toiseen magneetti tarttuu, alumiiniin ja rosteriin ei niinkään. Ellei sitten rosteri ole epäpuhdasta. Kysy epk:lta Emmä tajuu. Mutta mun käsitys joka tapauksessa on, että alunperin Daytonissa ois rst kehät!? Ja rst:n päälläkö ei yleensä/ollenkaan ole lakkaa päällä? Mä mistään mitään tiedä, mutta joku joka tietää, vois avata sanaisen arkkunsa ja ystävällisesti kertoa. | |
|
| |
jjjkkk
Viestien lukumäärä : 1955
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 13:51 | |
| Tämmösen löysin: - Lainaus :
- Vanhemissa Rial Daytona Raceissa on ainakin kehät lakattu,yhdet ollaan kiillotettu ja kehät oli niissä lakattu.
Uudemmmissa missä "ristikko" on grafiitinharmaa on kehät ilman lakkaa,ainakin luulisin niin | |
|
| |
JS1984
Viestien lukumäärä : 549 Paikkakunta : Tampere
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 13:53 | |
| - jjjkkk kirjoitti:
- Tämmösen löysin:
- Lainaus :
- Vanhemissa Rial Daytona Raceissa on ainakin kehät lakattu,yhdet ollaan kiillotettu ja kehät oli niissä lakattu.
Uudemmmissa missä "ristikko" on grafiitinharmaa on kehät ilman lakkaa,ainakin luulisin niin Mutta onko ne kehät rst:tä vai alumiinia? Pitää käydä kattoon vielä myöhemmin varastosta tarkemmin, mutta luulisin että lakka noissa enivei on päällä. EDIT: tänks!
Viimeinen muokkaaja, JS1984 pvm La 2 Huhti 2011 - 13:56, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
jjjkkk
Viestien lukumäärä : 1955
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 13:55 | |
| Rosteria! Unohtui mainita. | |
|
| |
kustomi
Viestien lukumäärä : 156 Paikkakunta : Kuopio
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 15:19 | |
| Myös tätä uudempaa Rialin Daytona Racea, (grafiitin harmaa keskiö) on saanut alkuperäisenä alumiinikehillä. Mutta jos ne on rosteria, niin ei niissä mitään lakkaa ole päällä. | |
|
| |
JS1984
Viestien lukumäärä : 549 Paikkakunta : Tampere
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 15:22 | |
| Selvitän materiaalin ja ihmettelen sitten lisää kiillotuksen suhteen. Alumiinille täällä nyt onkin jo hyvin ohjeistusta. EDIT: Juu voipi olla alumiiniakin. Tuli tällä viikolla, joten pitää tarkemmin tutustua. Samapa tuo mitä ovat, kunhan kiiltoa saa niihin
Viimeinen muokkaaja, JS1984 pvm La 2 Huhti 2011 - 15:44, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
kustomi
Viestien lukumäärä : 156 Paikkakunta : Kuopio
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 15:37 | |
| Jos niitä tarvii kiillotella, niin sitten ne on luultavasti alumiinia. Mulla omat rosterikehillä olevat Daytona Racet pysyneet kolme kesää kiiltävänä ilman mitään sen kummempaa kiillottelua. Välillä vain pesun yhteydessä tahnan kanssa läpi hangattu. | |
|
| |
Sergey
Viestien lukumäärä : 1329 Paikkakunta : Åland Muut : kaikkea moottorilla varustettua
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 2 Huhti 2011 - 22:14 | |
| | |
|
| |
Petterii
Viestien lukumäärä : 422 Paikkakunta : Jalasjärvi
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ma 4 Huhti 2011 - 16:00 | |
| Millä pesette vanteenne? Pari päivää ajellu tuolla vesikeleillä ja ei meinaa lika lähteä kunnolla pesuaineella ja sienellä hinkkaamalla. Sinoli on kyllä vedetty vanteen päälle mutta silti meinaa lika tarttua lujaan Luotinpesuaineenkaa käyttö ei vissiin oikein oo suositeltavaa? | |
|
| |
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ma 4 Huhti 2011 - 17:25 | |
| siinä kohtaa meni väärin kun et odottanut että suola paska kelit on poissa. | |
|
| |
Petterii
Viestien lukumäärä : 422 Paikkakunta : Jalasjärvi
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ma 4 Huhti 2011 - 17:28 | |
| - epk kirjoitti:
- siinä kohtaa meni väärin kun et odottanut että suola paska kelit on poissa.
Ei millää malttanu. No eipä tuolla onneksi ny tuu ajeltua ku vkl | |
|
| |
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ma 4 Huhti 2011 - 17:33 | |
| se suola pitää heti pestä pois, joka ajon jälkeen. Kerran annat suolan jämähtää niin saa kiiloittaa uudestaan. | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus | |
| |
|
| |
| Vanteiden kiillotus | |
|