Viime syksynä iski päälle järkyttävä autokuume ja sen seurauksena entinen vitosgolffi vaihtui tähän Audiin 2-litrasella turbodieselillä ja nelivedolla varustettuna. Tärkeimmät varusteet, jotka Audista löytyy ei kovin hääppöiset ole: xenonit, ulkopuolen s-line-paketti, nahka-alcantarapenkit ja automaatti-ilmastointi. Tämän piti pysyä täysin vakiona, mutta kuinkas sitten kävikään...
Kuva lähes ostokuosista (kusisumarit lisätty):
Ensimmäisenä moottori lastutettiin ja dpf tyhjättiin. Myös ikkunat tummennettiin (etusivut 50%, loput 20%). Hetken aikaa oli myös tosi komeat lamppukalvot, mutta ne saivat aika äkkiä kyytiä. Vaikka autossa olikin tehtaan sporttialusta, alkoi korkeus ahdistamaan ja siihen avuksi hommattiin H&R:n -45mm jouset. Oli myös cupralippaa ja kusisumaria ja sen sellasta.
Näistä vaiheista muutama kuva:
Talven alla pyörivät todella upeat orkkis-16" ja alkoi kesän vannepähkäily. Mukana tulleet 17" OEM:t saivat väistyä välikelin vanteiksi. Tässä vaiheessa pyöriteltiin vaihtoehtoja laidasta laitaan, muuta tietoa ei ollut paitsi että kokoa 19" ja leveyttä vähintään 9,5". Lopulta päädyin lunastamaan tälläkin foorumilla nähdyt Brabus Monoblock III:t. Valinta arvellutti tasan siihen asti, kunnes ensimmäistä kertaa kokeilin alle.Täähän vois toimia.
Yksi ensisovituskuva:
Edellinen omistaja ei ollut ollut turhan tarkka autonpitäjä ja sen seurauksena sisätiloissa oli noin kolme kiloa koirankarvaa ynnä muuta moskaa. Sisätilat elpyi putsauksella paria jälkeä lukuunottamatta. Maalipinta olikin sitten aivan järkyttävässä kunnossa: syvää pesunaarmua joka puolella, keula täynnä kiveniskua, muutama naarmu ja lommo ympäriinsä ja kruununa keulassa n. 10 noin puoli senttiä halkaisijaltaan olevia "kiveniskemiä". (ei mitään hajua mitä tapahtunut, maalari veikkasi, että maalattu huonosti joskus ja lohjennut) Audi kiikutettiinkin sitten maalarin hoteisiin kolmeksi viikoksi. Alkuperäistä pintaa jäi katto ja takaluukku. Värinä luonnollisesti säilyi alkuperäinen Ibis White.
Maalarilta juuri haettuna:
Samoihin aikoihin kilvet vaihtui finnittömiin ja etumaski RS4-malliseen.
Kevät alkoi kolkutella ovella ja oli alustaratkaisujen aika. Päädyin tilaamaan golffissa hyväksi todetun BC Racingin coilover-sarjan. Coilit asennettiin ja alle pyöräytettiin orkkis-17".
Coilit alla:
Keväällä Brabukset alle, niitä hierottiin koko kesä vähän eri fitmentein. Lopuksi näytti tältä:
Loppukesästä alkoi tuntua, että tarvii jotain uutta. Brabuksetkin kun oli halki, joten myin ne projektina eteenpäin. Tilalle hommasin eräästä pussitetusta B6:sta tutut Rotiformit.
Nykylookkia:
By:Masuli
By:Masuli
Kaikkea en nyt tähän sepustanut, joten tehdään tälläinen tiivistelmä tähän. On helppo itekkin seurata mitä on tapahtunut.
Ulkomuoto:
- Rotiform BLQ Superconcave 10,5x18 ET30, edessä 3mm lätty, kumeina 225/40 Nankang
- "Välikelin" vanteina 19x9 ET33 A8 Hybridit 225/35- Nankangeilla.
- talvivanteina B8-Audin 17" vanteet kitkarenkailla
- Alustana Airlift Performance, ohjauksena Autopilot V2, RS4-vakaaja takana
- RS4-mustaoptiikkamaski
- S-line ulkopaketti+mustaoptiikkapaketti
- tummat lasit, ledipolttimoa, takapyyhkijä poistettu yms pientä
- finnittömät kilvet, etumaskissa sileä lista jossa kilpi kiinni magneeteilla
- Alumiininen pohjapanssari
- mieto tummennus takavaloille
- etuvaloille "joey-mod"
- "wheel stud conversion"
- Milltekin takapöntöt, Martelius väänteli suoran putken downpipeltä eteenpäin.
Sisusta:
- nahka-alcantara sporttipenkit
- kolmipuolainen ratti
- rei'itettyä nahkaa olevat OEM vaihdekepin nuppi ja käsijarrukahva
- RS4- poljinpinnat
- Pioneerin 2DIN kosketusnäytöllinen soitin, kontissa 10" subbari sivuverhoiluun koteloituna, etuovissa Rainbowin erillissarja. Etuovet, takapenkin alunen ja takaluukun pohja vaimennettu STP Black Goldilla
- Ilmajousituksen komponentit varapyöräkotelossa, säiliö lattian päällä
Tekniikka:
- Alkujaan 140-heppainen 2.0tdi-moottori
- neliveto
- GT1852V Finturbon billet-siivillä, Findieselin customsofta, egr ja dpf poistettu käytöstä. KWE:n SMIC. Ei penkitetty, arviolta joku 230hv
- JHM:n short shifteri
- vahvistettu kytkin+vauhtipyörä Darkside Developmentsiltä
- eberi remuc-ohjauksella
Suunnitelmat/to do:
- tumma sisäkatto olis tosi pop *suunnitteluasteella*
- ens kesälle jotain jännää
- Rotiformeille 35-profiiliset kumit, 40:sillä vähän turhan korkee
- Konttiin kovia ilmalinjoja
- Voimaakin vois ottaa vähän lisää isommilla suuttimilla..
Päivittelen tätä sitä mukaa kun hommat edistyy. Palautetta ja ideoita saa antaa.