| Ilmajousitus | |
|
+92Sampp4- Konst_ golffari lat3 Quikka reQQ Joker Jylha albanzo SroTku Zoml Mro kikarikoiso Volver Friman tuomassd BadBrains Halli villevo TomVi jjjkkk Mualari Villeee mikajoo allu_ tombbis makkone123 pazi88 MasterRuben aajii 330Driver Mmake Venku villenieminennn joppe muska_25 Tapsu HH -92- Osmis epe94 kimu Miku85 Ju$e VWeeti Masuli Juhiziquita Bandiitto Hanska vector alkku_ MixuJoo smuige Miksu MB Simooo jorgg@ tSiäni Jok3la P. Lanttola jmo LarryL |777| SJJ rolss Juipp1 Cornelius sdracing G.T.S epk lucifer Pyrde Turisti Ceisari EMSIVU Bäkström niklas89 joumään Grontti jAuuso Wobbler ViBE anttil weicco Olse savela m4kk3 vildur Neuni samsa Scaleo1 jusni Jannuz Sami J. 96 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Volver
Viestien lukumäärä : 451
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ke 23 Maalis 2016 - 15:58 | |
| Jätä se TA Technix ainakin hyllyyn. Tai saa siitä takapalkeet, mut 1200e on niistä aika paljon. Pistä budjettiin tonni lisää tai hanki käytettyjä osia. | |
|
| |
epe94
Viestien lukumäärä : 149 Paikkakunta : Savonlinna
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 27 Maalis 2016 - 19:42 | |
| Onko kukaan rakennellu ilmajousia kw tolppien ympärille? | |
|
| |
Cornelius
Viestien lukumäärä : 21
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ma 28 Maalis 2016 - 8:42 | |
| Löytyisikö E-level apuja: Mulle tuli käytetty setti ja siinä sensorijohdotus oli pätkäisty edellisen omistajan toimesta. Nyt asennellessa tuli epävarmuutta, että mihin kohtaan liitintä minkin kulman johdot tulisi liittää. Accuarin manuaalin ohjeen kuva on suurpiirteinen ja ei vastaa todellisuutta ainakaan mustien osalta, joten siksi täältä uskon vahvistusta.
Anyone? | |
|
| |
rolss
Viestien lukumäärä : 8
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ma 28 Maalis 2016 - 15:06 | |
| | |
|
| |
Juipp1
Viestien lukumäärä : 175 Paikkakunta : Pohjois-Savo Muut : Ex MB S211
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ma 28 Maalis 2016 - 20:45 | |
| Ensikertalaisena kehotan soittamaan suomen omalle pojalle lowtoysille ja lähteä sitä kautta miettimään mitä kaikkea sieltä tarjoovat. Toinen vaihtoehto on kaivaa internetistä kaikki mahdollinen ja lähteä askartelemaan, koska vaihtoehtoja on useita ja tietoa myös | |
|
| |
rolss
Viestien lukumäärä : 8
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ma 28 Maalis 2016 - 21:00 | |
| Sinne soittelinkin jo, samaan hintaan saa autopilot v2 englannista kun kaksipiirisen ilman ohjausta sieltä.. | |
|
| |
Volver
Viestien lukumäärä : 451
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 16:08 | |
| Ilmajouset + katsastus on huono yhdistelmä.. Ollaan Zoml kanssa keskusteltu vähän näistä vaatimuksista muutoskatsastuksen suhteen, mitä katsastusmiehet tuntuu heittävän hatusta: - Nelipyöräsuuntausraportti jossa erikseen maininta että autossa on ollut ilmajouset suuntauksessa - Varoitusvalot ja summerit joka kulmalle liian matalasta paineesta - TUV-todistus - Kaksi suuntausraporttia erikseen ylä- ja ala-asennoilla tehtaan arvoilla - Palkeiden tekniset tiedot - Maahantuojan lausunto että ilmat on ko. autoon tarkoitettu - Todistus, ettei ilmajouset vaikuta akselimassoihin - Valmistajan lausunto sopivuudesta ko. autoon Ollaan siis käyty läpi muutama konttori porissa ja tampereella. Olkaa iloisia keneltä löytyy se "tuttu katsuri" | |
|
| |
kimu
Viestien lukumäärä : 91
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 17:01 | |
| - Volver kirjoitti:
- Ilmajouset + katsastus on huono yhdistelmä..
Ollaan Zoml kanssa keskusteltu vähän näistä vaatimuksista muutoskatsastuksen suhteen, mitä katsastusmiehet tuntuu heittävän hatusta: - Nelipyöräsuuntausraportti jossa erikseen maininta että autossa on ollut ilmajouset suuntauksessa - Varoitusvalot ja summerit joka kulmalle liian matalasta paineesta - TUV-todistus - Kaksi suuntausraporttia erikseen ylä- ja ala-asennoilla tehtaan arvoilla - Palkeiden tekniset tiedot - Maahantuojan lausunto että ilmat on ko. autoon tarkoitettu - Todistus, ettei ilmajouset vaikuta akselimassoihin - Valmistajan lausunto sopivuudesta ko. autoon
Ollaan siis käyty läpi muutama konttori porissa ja tampereella.
Olkaa iloisia keneltä löytyy se "tuttu katsuri" Onko konttorilta sanottu et auton pitää olla säädettävissä katsastuksessa? | |
|
| |
SJJ
Viestien lukumäärä : 81 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 17:09 | |
| Omassa katsastuksessa haluttiin että ei ole sädettävissä ajon aikana ja katsuri halus tekniset tiedot palkeista joista vaan katsottiin että kantavuus riittää, thats it. Nyt tietty uutena juttuna tä suuntaus. | |
|
| |
Volver
Viestien lukumäärä : 451
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 17:49 | |
| On sanottu ettei saa säätää ajon aikana mut autopilotin sain selitettyä yhedelle ukolle läpi, koska siinä on automatiikka. | |
|
| |
kimu
Viestien lukumäärä : 91
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 17:57 | |
| - Volver kirjoitti:
- On sanottu ettei saa säätää ajon aikana mut autopilotin sain selitettyä yhedelle ukolle läpi, koska siinä on automatiikka.
Vähä huonosti selitin mitä ajoin takaa, meinasin et pitääkö sen olla ylipäätään säädettävä siellä katsastuksessa? Katsastais samalla tavalla ku rautajousilla, rek. Otteeseen vaan merkintä ilmajousista? | |
|
| |
Volver
Viestien lukumäärä : 451
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 18:18 | |
| Juu ex-A3:ssa oli avs7 kapula takapenkillä ja sen kävin määräaikaiskatsastamassa vielä muutoskatsastuksen jälkeenkin. Ei kysyneet miten säädetään. | |
|
| |
SJJ
Viestien lukumäärä : 81 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 18:59 | |
| katastuksessa merkittiin vaan alin korkeus joka on laillinen, sekin oli katsurin arvio 20mm alemmas kuin auto edes oli silloin Eli vähän niinku rautajousilla ois ollu | |
|
| |
rolss
Viestien lukumäärä : 8
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 19:03 | |
| Mäkin soittelin tänään paikalliselle saako niitä leimattua kun paketti tulossa ja sais vasta kesäkuussa leimata. Bc leimattu ennen uusia määräyksiä mutta pussit ei oikee maistunu katsurille. Mallikohtasia hyväksyntiä oli vailla, ei riitä että tolpat on tehty tohon. Aero sportteihin tuskin hirveesti sellasia löytyy. Pitää leimata puhumatta mitää ilmoista niin tuskin jaksaa välittää niistä | |
|
| |
Mro
Viestien lukumäärä : 1157 Paikkakunta : Tre/Ylö
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 19:11 | |
| Toisinsanoen teitä on vältelty konttorilla ja isketty tuo lista naamalle, koska tollasen muutoksen paperihommaan menee pirusti aikaa ja siitä ei saa konttori rahaa, joten yritetään päästä eroon mahd helpolla. Kysyin leimamiehenä olevalta kaverilta, että mitä mieltä on tuosta teille isketystä listasta ja sanoi, että ainoat asiat jotka on väärin on tuo matalan paineen varotus ja tuv todistusta ei tarvita, valmistajan todistus sopivuudesta riittää.
Nykyään tosiaan tarvitaan KAIKISTA korkeussäädettävistä alustoista pyöränsuuntauslappu sekä ylä että ala-asennossa. Tämä muutos on tullut ilmeisesti ihan vasta voimaan. Tietysti autoa ei saa madaltaa, tai korottaa kuin sen lain salliman määrän auton alkuperäsestä korkeudesta, joten se rajoittaa korkeuden.
- Palkeiden tekniset tiedot - Maahantuojan lausunto että ilmat on ko. autoon tarkoitettu - Todistus, ettei ilmajouset vaikuta akselimassoihin - Valmistajan lausunto sopivuudesta ko. autoon ^Nämähän pitäisi löytyä alustan mukana tulevasta todistuslapusta suoraa. Auto ei tarvitse olla korkeussäädettävissä konttorilla, paperillahan ne tiedot lukee. | |
|
| |
Zoml
Viestien lukumäärä : 478 Paikkakunta : Tampere Muut : VW Santana -83
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 20:00 | |
| Yhdellä konttorilla vaan vaadittu ala ja yläasennoista suuntaukset. Toinen halus nimenomaan valmistajan lausunnon tai tuv-lapun, vaikka TraFin soveltamisohjeissa lukee että maahantuojan lausunto riittää. Autopilotti ilmeisesti ok, kunhan ei päästä tyhjäksi asti, jos siitä tulee jotain napinaa niin heitän purkin hanskalokeroon/takapenkille. Maahantuojan/ ylipäätään jonkun todistuksen vaatiminen on ihan järkeenkäypää ja siitä yhden leimaukon kanssa vähän syistä juteltiinkin. Vaikuttaa kyllä nimenomaan siltä, että ei kiinnosta paperityöt ja keksitään vaan hatusta jotain ihan ihmeellistä jolla asiakas saadaan häipymään.. Yhdellä konttorilla kaupan päälle vittuilut "niin hienoista systeemeistä, ettei edes leimalle kelpaa". Tl;dr: Järkevimmät vaatimukset mitä tullut ainoolta leimamieheltä, joka jaksoi asiaa selvitellä ja miettiä, ja minkä mukaan ite meen: - maahantuojalta lausunto, että soveltuu tieliikennekäyttöön ja kys. autoon - samaan lausuntoon maahantuojalta varmistus, ettei vaikutusta akselimassoihin - maahantuojan lapun kylkeen Airliftin asennusohjeista osalista, soveltuvuus, tekstinpätkä akselimassoista - suuntauslappu järkevillä arvoilla (ei mitään -6deg cambereita jne) - maavaraa 8cm Nää on näitä, onneks ei sentään yhellä konttorilla lyöty koko listaa eteen. Yleisin reaktio tais olla luokkaa "Ilmajouset, häh? Tuus Jorma kattoon." | |
|
| |
Volver
Viestien lukumäärä : 451
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 20:32 | |
| Haha, joku ihmeen erkki tänäänkin pyydettiin kattomaan mun papereita kans, kun ei eka oikein osannut sanoa mitään. Valitettavasti homma näyttää nyt olevan niin kuin Zoml totesi että ensin kierretään konttoreita ja mennään sen mukaan mistä tulee toteutuskelpoisimmat määräykset eteen. Omalla kohdalla siis tuv + uudelleen suuntaus ja raporttiin maininta säkeistä. Selvennykseksi vielä että tuosta vaatimuslistasta vain 2-3 kohtaa vaadittiin per konttori, ja osa kohdista on ihan järkeenkäyviä, mutta kyllä konttoreilla on todellakin pallo hukassa mitä ohjeistukseen tulee. Edit: Ja tuv vaatimus tuli siitä, kun ensin sanoin ettei sellaista tarvita, niin ukko kaivoi sen 1.10.15 voimaan tulleen määräyksen esille ja siellä oli kuitenkin kohta, jonka mukaan tyyppihyväksytyt autot vaativat edelleen tuvit alustan osalta..
Viimeinen muokkaaja, Volver pvm To 31 Maalis 2016 - 20:40, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
Mro
Viestien lukumäärä : 1157 Paikkakunta : Tre/Ylö
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 20:38 | |
| Näin juuri, soittelua ja soittelua.. Sit meette vaan sinne missä tuntuu homma onnistuvan. Kyllä sä Samuli ainakin iha oikeita asioita luettelit, että kyllä se läpi menee. Konttorit on tollasia juurikin tuon rahan/vaivan takia. | |
|
| |
Zoml
Viestien lukumäärä : 478 Paikkakunta : Tampere Muut : VW Santana -83
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 21:03 | |
| Pitkää pinnaa vaatii, mutta kyllä se otteeseen saadaan. Ja nyt tietysti saa vaikka privalla heitellä hyviä konttoreita (200km säteellä Treeltä), joissa on todistetusti ilmoja leimattu.. | |
|
| |
Ceisari
Viestien lukumäärä : 840 Paikkakunta : Jyväskylä
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 22:28 | |
| Nyt en ymmärrä että mitenkä katsuri joutuu kauheesti paperitöitä tekemään kun ilma-alustaa sinne menee muutoskatsastamaan? Mulla ainakin vaan otti kopiot papereista ja tallenti ne trafin järjestelmään eikä kauaa koneella näpytellyt. Eli samat setit oikeestaan kun muutoskatsastais coilit.. Kyseli vaa että kuinka alas tuo auto putoo ym. ja ei halunnu edes nähdä vaikka tarjosin mahdollisuutta, että voin näyttää miten korkeutta säädetään. Auto ei tosiaan ollu kovin matala kun sitä menin muutoskatsastamaan, kun pääasia oli, että saan vaan otteeseen ilmajousituksen. | |
|
| |
Mro
Viestien lukumäärä : 1157 Paikkakunta : Tre/Ylö
| Aihe: Vs: Ilmajousitus To 31 Maalis 2016 - 23:15 | |
| Tuntuvat olevan senverran uusi juttu, että konttorit eivät oikein tiedä miten suhtautua niihin ja miten muutos suoritetaan lain mukaan oikein. Tästä siis paperitöitä kun tarvitsee trafin papereista selvitellä mitä kaikkea tarvitsee, että voi hyväksyä muutoksen. | |
|
| |
|777|
Viestien lukumäärä : 165 Muut : Kadett D '83
Rekord C '69
Buell XB9SX Lightning '05
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Pe 1 Huhti 2016 - 0:00 | |
| Ja tässä on todennäkösesti eroja sitte vuosimallin mukaan? Esim. oma projekti vm 83... Olettaisin, että näissä on "höllemmät" linjat. Jos verrataan esim. rautajousien/coilien asennusta 70-80- vs. 90-2000 -luvun kamppeet. Uskoisin, että enemmän varaa ns. säveltää. | |
|
| |
LarryL
Viestien lukumäärä : 264 Paikkakunta : JKL
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Pe 1 Huhti 2016 - 4:09 | |
| - |777| kirjoitti:
- Ja tässä on todennäkösesti eroja sitte vuosimallin mukaan? Esim. oma projekti vm 83... Olettaisin, että näissä on "höllemmät" linjat. Jos verrataan esim. rautajousien/coilien asennusta 70-80- vs. 90-2000 -luvun kamppeet. Uskoisin, että enemmän varaa ns. säveltää.
Näinhän se tuntuu olevan. Itsellä auto vuosimallia -89 ja tuossa viimisen katsastuksen yhteydessä kyselin, että mitä tuumais jos tuon toisin palkeiden kanssa näytille joku päivä ja samalla kyselin, että millanen tuon nyt sitten pitäisi olla että kelpaa. Sanoi vain, että matalimmillaan ei saa olla pohjaanlyöntikumien päällä, mikäli se on ajossa siihen mahdollista laskea, renkaiden on mahduttaa pyörimään ja se 8 cm on vähintään oltava latuun matkaa. Sillon oli tiedossa ilmajousisarja, jossa ei olisi minkään näköisiä lappuja saanut mukaan, mutta ei tuntunut sekään olevan ongelma, kun tuumasi että sitten vaan katotaan, että ei ole alettu mitään turhia rälläköimään tai hitsaamaan tuolta alustasta. Saas nyt nähdä miten tuo sit käytännössä tuolla sujuu ja että mitä kaikkea tuo nyt oikeasti tarvii. | |
|
| |
Zoml
Viestien lukumäärä : 478 Paikkakunta : Tampere Muut : VW Santana -83
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ke 6 Huhti 2016 - 20:44 | |
| Aiemmin mainituilla seteillä ilmat otteessa. | |
|
| |
jmo
Viestien lukumäärä : 17
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 24 Huhti 2016 - 1:12 | |
| Onko kellään täällä kokemusta Rubenan ilmajousista? | |
|
| |
BadBrains
Viestien lukumäärä : 158 Paikkakunta : 013 Muut : Polkupyö rä
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 1 Toukokuu 2016 - 13:14 | |
| Magneettiventtiileistä sellasta, että onko ihan normaalia että pitää paineen vaan yhteen suuntaan? Eli säiliöltä kun putoaa paine, niin palkeet tyhjenee samalla. | |
|
| |
kimu
Viestien lukumäärä : 91
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 1 Toukokuu 2016 - 14:44 | |
| Riippuu kai ihan venttiilistä, omat venttiilit pitää molemmin puolin ja jos esim. säiliön paine tippuu, en saa palkeitakaan ihan tyhjiksi. | |
|
| |
BadBrains
Viestien lukumäärä : 158 Paikkakunta : 013 Muut : Polkupyö rä
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 1 Toukokuu 2016 - 16:02 | |
| Venat jotkut "merkittömät", tollaset. Kai tuonne pitää joku takaisku ympätä, että autolla pystyy ajamaan, jos kompura tilttaa.. | |
|
| |
Jok3la
Viestien lukumäärä : 828 Paikkakunta : Kokkola
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 1 Toukokuu 2016 - 16:08 | |
| Smc:n venttiilit pitävät vain yhteen suuntaan.. Jos säiliötä irtoaa liitos niin kaikki säkit tyhjenee. | |
|
| |
P. Lanttola
Viestien lukumäärä : 135
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ke 4 Toukokuu 2016 - 13:51 | |
| Noita TA-Technixin alustoja kun haukutaan joka paikassa, niin mikä niissä on vikana? Yleensä kommentit on tyyliin "ei voi olla hyviä kun ovat niin halpoja".
Se on kyllä huomattu että kompurat ja säiliöt on pieniä, ohjaus yksinkertainen 2-piirinen jne. mutta tällä kertaa kiinnostaisi vain etutolpat ja taakse iskarit ja palkeet. Hintaa on kuitenkin 1500e pelkillä pusseilla iskareineen, niin kai sillä hintaa voisi jo jonkinlaista laatua saada? | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Ilmajousitus | |
| |
|
| |
| Ilmajousitus | |
|