Pieni päivitys, kertoilen nyt sit golffistaki täs samas jotain. Pari köykästä kuvaa rotiskosta löytyy talvilook ja kuvia käyttäjien autoista -rimpsuista. Toistaiseksi ei edustusluokan pixoloreja ole saatavilla, mutta kerrotaanpa nyt jotain parin foton säestämänä.
Golf III CL -92, koneena jämpti AAZ, varustelistalla tuskin mitään ylimääräistä. Omistajia 2 ennen minua, "periytynyt" toiselta omistajalta minulle. Mittarissa 87 000km ilman totalia.
Otettu käyttöön 3.4.1992. Tästä päivä yli 16 vuoden jälkeen ajettu ojan pohjalle, jonka johdosta auto jäi seisomaan ulkovarastoon. "Rotta" projektin voidaan katsoa alkaneen tästä hetkestä.
Auton peltien korjaamista kerettiin miettiä, mutta tekemättä jäi. Yritin kaupitella kaverille joka jätti kuitenkin romukasan ostamatta, tosin yhteen VR6:seen ostivat takaluukun verhoilumuovin. Startin hiilet oli myös lainattu toiseen autoon. Alusta oli loppu iskareiden ja juosien osalta, osia oli näistäkin lainailtu, takajarruja ei ollut, lainattu pois nekin.
Loka-marraskuun pimeinä iltoina löi päässä kipinä. Golffistahan saisi "pikkurahalla" toimivan talvi/työmatkalintan kun ei -03 TDI Toledo miellyttänyt oikeen missään määrin, vuorotöissä auton rattiin kun olisi nukahtanut hyvinkin mielellään. Pääni täytti ajatus golffin rekisteröimisestä pakettiautoksi, olisi edullista työmatkaa. Kävin varmistamassa asian konttorilta ja sieltä tuli positiivinen vastaus, homma lähti tässä vaiheessa kunnolla käyntiin.
Ensin kartoitin suurin piirtein ne toimet joilla auto saataisi liikkumaan. Alusta (coilit) olisi nro uno, jotta auton ylipäätään saisi siirrettyä halliin työn alle. Pohjassa ja helmassa oli perinteisissä paikoissa pari reikää, takajarrut pitäisi uusia kokonaan ja vanteet+renkaat olisi kivat R13 -pyörylöiden tilalle. Moottoriin joutuisi vaihtamaan öljyt sekä suodattimet joka reikään, jakoremmi ja jotain muuta pientä(?). Tuulilasissa oli halkeama ja se saattaisi mennä vaihtoon jos inssi tätä mieltä olisi.
Kuskin sivupeili oli myös päreinä. Kuskin ajovaloumpioista oli kiinnikkeitä paskana ja konepelti sekä kuskin lokari oli irti.
Ostin ensimmäisenä startin hiilet ihan vaan testatakseni, lähteekö kone vuosien jälkeen käyntiin. Kaksi avaimen vääntöä vaati ja kone oli käynnissä. Ensimmäinen vääntö jänskätti sen verran että jäi lyhyeksi, olisi lähtenyt jo sillä.
Tilaukseen lähti TuningArtin halppiscoilit ja marraskuun puolen välin tienoilla vieterit keppeineen olivat alla, auton siirsin siltä seisomalta halliin.
Pohjan kimppuun käytiin samantien, kolme lappua piti laittaa, kuskin jalkatilassa oli vesi lillunut pitkään ja propun reiän ympäristö meni uusiin puihin, en jaksanut tehdä uutta reikää joten päätin tukkia sen kokonaan.
Takajalkatilasta myös pari reikää tukkoon. Taas meni vähän harjoitellessa migin kanssa, turhan paksu lanka haittasi, onneksi ostin halppis vinkun ja jyrsinterän jolla paskat saumat sai tasaiseksi.
Vänkärin takajalkatilan reikä ja lapun asettelua, kaikki laput tuli ulkopuolelle ja hitsattiin sisäpuolelta ympäri asti kiinni.
Helman paikkauksista en kerennyt kuvia ottamaan.
Sisusta tuli purettua melko pitkälle, kokeilin vittuuksillaan käyttää kojelaudan irti kun en uskonut paskaHaynesin "korjaus" -opasta. Täytyy sanoa ettei tuo korjausopas ole mistään kotoisin ilman räjäytyskuvia, muutenkin nuo kuvat tuossa opuksessa on "avataan pultti" ja kuva on otettu parin metrin päästä kun joku vääntää avaimella sitä auki... Niin mikä pultti? Liekö sitten brittimallissa eri juttu kun väitetään että ohjauspylväs pitää muka ottaa irti ennen kojelautaa. Paskat. Bilteman siniset purku"raudat" osottautu hiton käteviksi purettaessa tota kojelautaa.
Pientä turhanpäiväistä ilmeen päivittämistä harrastin etuvilkkujen peitelevyille. Vanhat kuoret oli niin hapertunu että lähtivät melkeenpä vetämällä veks, tuli sitten idea kokeilla tota DC-Fixin haistapaska"kromi"kalvoa tonne sisuksiin. Alunperinhän noissa on pelkkää harmaata ja metallinhohtovärillä suihkitut viivat. Vähän noita kokeilin kiillottaa, tuo haljennut "lasi" jäi kuitenkin toistaiseksi kiillottamatta. Vanha PMMA -muovi ei oikeen tykänny pienoismalliliimasta vaan alko tekemään pientä hiushalkeamaa miltei koko lasin täydeltä. Menkööt. Saahan noita uusia. On nuo kuitenki pikkasen freesimmät mitä vanhat kauhtuneet. Ja auto on muutenki niin kauhtunu että...
Jossain välissä kerkesin katella saksasta kebabbivanteet, eli Borbet BS:t koossa 8x15 ET20. Aluksi jäi vähän jännittämään parin rupusen netistä löydetyn kuvan perusteella tuo istuvuus, mutta testisovitus sai minimaalisen virneen aikaiseksi. Olkoot kebabit mut talvilinttaan pitäis kelvata.
Takajarrut ja peilin hain hajottamolta, originaalit vw satulat ja jarrusylinterit puhalsin töissä jollain muovikuulajutskalla, hommasin uudet takajarruputket ja sitten palat pakettiin. Katsastuksessa takajarrujen ero oli 0%, suht onnistunu remontti.
Kun auto oli saatu ajokuntoon ja takapenkit heivattua, käytin sitä näytillä. Katsuri oli kyllä niin ynseällä päällä että alko hieman perskarvoja kuumottaan. Kuitenkaan muuta huomauttamista ei loppupeleissä ollut kuin korkeus. Seuraava aamupäivä sitten ruuvailtiin tolppia joka nurkasta vuoron perään ylöspäin ja vähän ilman ajatusta, jonka takia renkaat kävi irti varmaan 10-20 kertaa per nurkka
Oishan ton helpomminki voinu tehdä, mut ei aivot pelannu. Uusintanäytös ja leima autoon.
Eipä siinä sitten kummempia, kattelin pitkän tovin renkaita noille, kooksi päätin matalimmat nastat mitä 15 tuumaisena löysin, eli 185/55R15. Katselin Nordenrenkaalta Kumhoja ja kyselin eräästä liikkeestäkin muttei ollut maahantuojalla varastossa. Micheliniä ja Hakkapeliittaa ois löytyny mut rapeat 500€ ei niin napannu. Ehkä pieni säästö, mutta päädyin sitten Jedikokin W409 "hakkapeliittakopioihin", hintaa kertyi asennuksineen n. 400€. Yllätys oli varsin positiivinen asennuspäivänä kun hetken tiirailin tuoreita kumeja vanteilla:
Hidas sytytys kuten yleensä, näissähän olikin vannesuojat! Jepa jee. Huomattavasti nätimmät mitä ilman.
Samassa rytäkässä kateltiin pyöränkulmia, tosin säädöt tehtiin wanhoilla (Hakkapeliitta NR09) renkailla (155SR13) vakiovanteilla, koska renkaiden asennuksen hoiti toinen tyyppi samalla aikaa. Tämän takia etupään camberiksi jäi ehkä turhankin överi 2.2 miinusastetta, koska ei ollut täysin varmaa miten renkaat mahtuu. Etupäähän jäi aurausta, pitänee vielä hieroa jossain vaiheessa lisää.
Siitä sitten töihin, viimeinen päivä ennen joululomaa. Matkalla hieman raapi takapäästä isommissa koloissa, en juuri yli 70 pitäny vauhtia. Tuntui nimittäin vauhtikin ihan helvetin paljo enemmän mitä Seatissa. Tunne 60 mittarinopeudessa oli kuin auto olisi mennyt kahdeksaa kymppiä.
Julmettu loskakeli oli kun tämän nappasin, aika tuoreeltaan. Värit päin persettä koska kännykkä.
Ennen uuden vuoden aattoa käytin auton jakopään hihnan vaihdossa, vaihtoivat samalla vesipumpun. Seuraavalla kerralla hommaan noi pari työkalua ja vaihdan itse...
Ja vähän uudempi persekuva. Takapäätä tiputtanen, tuo on muutenkin nyt vielä säätöjenhakuvaiheessa kun kaaresta napaan vaihtelee aika rajusti jos molemmat jouset ruuvaa yhtä tiukaksi. Vänkärin puolella on tällä hetkellä niin löysällä ettei apujousi pidä jousta paikallaan täydessä ulosjoustossa. Kuskin puolella taas on paikat selvästi tiukemmalla. Pitää ottaa auto tasaiselle alustalle ja tsekata vielä tarkemmin.
Paska auto ja vielä enemmän paskanjauhantaa
Mut voi jumalauta mää tykkään ajaa tolla! Sopivasti ku tulee nypytystä tienpinnassa nii ai että sitä kengurumeininkiä, väkisin nousee hymy huulille. Ja tänä aamuna ajelin n. 10-20cm hötylumessa. Ai sitä riemua ku päästeli 80 lasissa ja lumi lentää pitkin poikin, ei oo ikinä ollu noin hauskaa ajaa autolla... Muutenki tykkään ajaa haastavissa olosuhteissa, paljo mielenkiintosempaa :face:
Autoon vaihtui kuvien oton jälken 3000K skenonit, ai sitä hajavalon määrää, pitää ehkä säätää polttimoiden peitepeltejä uuteen uskoon. Ja tottakai ne on taas eriparia, kuskin puolella ihan keltanen, mut vänkärillä ei... Tiedä sitten paljonko umpioiden kirkkaus/kunto vaikuttaa. Aika paljon ilmeisesti. Lamppujen asennuksen sain hoidettua yhtään reikää tekemättä, sovelsin alkuperäistä johtosarjaa ja tein liittimien reikiin pleksiset peitelevyt joihin reiät johdoille, tiivistys liimamassalla.
Tulossa:Sisustaan tulossa mustat/ruutukuosilliset GTI -jakkarat sekä mitä ilmeisimmin mustaa kynnyslistoihin yms. osiin, jotta värimaailma täsmää. Tällä hetkellä etuovissa on mustat paneelit, takaovissa alkuperäset siniset. Takaloosterin pohjan teen uusiksi jonkin sortin levystä, subbarille tulee johokin paikka, vahvistin/timet tullaan asentamaan takapenkkien alla olevaan tilaan, levy päälle. Etupäähän tulee näillä näkymin Peerlessin vanhat uskolliset midbassot ja yläpäätä heleyttämään Macromin EXT.25T dissut. Ämyrit ajetaan SPL Dynyn S-2604 päätteellä aktiivisena 2-tienä. Bitumia pitänee myös vähän kontin puolelle nakata vähentämään kumua ja melua. Ulkokuorta pitäis myös ehostaa aika rankalla kädellä. Takapuskurille oon yrittäny miettii jotain järkevää lisälippaa, joka näyttäis edes vähän alkuperäiseltä. Takapönttö pitäis maalata mustaksi ja putkenpää (bilteman kromattu, joka ruostu parissa päivässä) kaipais kai rosterista tilalle.
Kiitos, anteeksi ja