Tässä topicissa tarkastellaan harrastustani joka keskittyy BMW:n E46 korimallin ympärille.
Elettiin huhtikuuta 2017, viisi vuotta omistuksessani ollut 318i E46 Sedani valmistui taas uudella ilmeellä tulevaan kesään.Jo tällöin heräsi ajatus siitä, että ensikesälle olisi saatava jokin muu auto alle.Sedaniin kun oli jo tehty Msporttaus, faceliftaus, sisustanvaihto, ylimaalaus, ilma-alusta jne. Tuntui että kyseinen auto ei enään "riitä" kun haluaa jatkuvasti kehittyä niin omassa tekemisessä kuin lopputuloksessa.
Kesä 2017 meni,ja alettiin etsiä uutta autoa. Korimallia ei tarvinnut miettiä, E46 sen pitää olla ja kaksiovinen.Tuttua ja turvallista, ja sedanin oli tarkoitus alunperin vaihtua coupeen hyvinkin varhaisessa vaiheessa,toisin kävi.Sedani toimittaa nykyään käyttöauton roolia.
Marraskuussa löytyi viimein auto jossa näin potentiaalia kauden 2018 kulkineeksi.
Vuoden 2004 325Ci 224tkm ajettuna.Varustelistasta muutama itseä miellyttävä poiminta :
S249A Multifunction f steering wheel S338A M Sports package II S403A Glass roof, electrical S458A Electr. front seat adjustment S473A Armrest front S481A Sports seat S522A Xenon Light S534A Automatic air conditioning S710A M leather steering wheel S716A Aerodynamics package S760A High gloss shadow line S772A Interior moldings Alu Black Cube S775A Headlining anthracite S896A Daytime driving light switch
Suunnitelmahan oli hyvin selvä, sedanista alustakamat pois ja niihin pientä päivitystä ennen asentamista coupeen :
BC Racing Extremedrop Airmext palkeilla Airlift 3P > 3H Viair 444 kompura jolle hommasin kaveriksi toisen samanmoisen Airlift 4 gal säiliö
Ennen alustan asentamisen aloitusta suoritettiin huolellinen pesu koko auton alustaan ja pyöränkotelot suojattiin.Samalla kun alustaa kasattiin ja 3H korkeusantureille haettiin paikkoja, alettiin hahmotella kompuroiden ym sijoittelua. Sedaniin tehty vaneerinen pohjalevy sopi myös coupeen, joten se päätettiin verhoilla kuvioidulla nahalla. Kompuroille löytyi paikka varapyöräkotelosta jonka samalla äänieristelin.Hattuhyllyn pohjalle muutama ledinauha valaisemaan ja säiliö+venttiiliblokki tutuille paikoilleen, paketti alkoi olla kasassa.Alustakin saatiin kasaan ja Airlift ilmoitti että 3H kalibrointi on onnistunut
Kaikki alustan päivityskamat kun tuli tilaitua jo joulukuussa, samalla pistettiin tilaukseen Dynavin N6 soitin ja "hiilikuitu" osia Taiwanista : CSL-look takaluukku, takapuskurin diffusori ja munuaiset keulille.Näistä takaluukku oli vähän sellainen "en tiedä, kokeillaan" ostos, mutta näillänäkymin tulee jäämään paikoilleen.Sisustan valot päivittelin ledeiksi, uudet merkit konepeittoon ja luukkuun on hommattuna ym. nippeliä.
Ja näin päästään nykytilanteeseen :
Ratin alalistassa pieni kauneusvirhe, uusi tilattu.
Takadiffu ja munuaiset jätetty tietyistä syistä vielä pois,kontti sovitusvaiheessa
Vanteina sedanista tutut BBS RX502 8,5", BBS RX508 10". Näihin tuli sedanin aikana hommattua uudet keskikupit ja kiilloteltua huulia lievästi. En ole vielä päättänyt ovatko nämä "välikelit" vai jäävätkö koko kesäksi alle.
Jatkosuunnitelmat ovat hyvinkin selvät, palataan asiaan kun saadaan jotain aikaiseksi
Kaikki kommentit ja ehdotukset ovat tervetulleita!
Viimeinen muokkaaja, villlle_ pvm Ma 20 Tammi 2020 - 10:09, muokattu 1 kertaa
Ensiautoni, joka oli tarkoitus siis vaihtaa hyvinkin nopeasti coupemalliseen. Tilanne taisi lähteä eskaloitumaan kun hommasin Msport2 puskurin.Pikkuhiljaa autoa lähdettiin siistimään vähän sieltätäältä.Msport 2 helmat, faceliftin takapuskuri ja mustat nahkapenkit taisi tulla 13-14 aikana, 2015 keula faceliftattiin huonojen etulokareiden ja konepeiton takia, erillaisia jousisetuppeja ollut alla useampia.2017 alussa päätin vielä hommata autoon ilmakamat, ja saman kevään aikana auto tuli vielä ylimaalattua orggis värillä hätäisesti.
2017
Nykyään autossa pöyrii alla coupessa nähdyt 16" alut ja alustaksi hain perus jomit.Mennään vielä suht vakiokorkuisena, aivan miellyttävän kliini käyttis näin talven projektikuukausille Kokeillaan jos saisi aikaiseksi napattua tuostakin "nykytilanne" kuvan tähän lisäksi.
Uutta palikkaa tullut haalittua vähän kaikenlaista, ei nyt jokaisesta nippelistä kuvaa viitsi liittää mutta :
- Sumuvalot (Tummaoptiikka, polttimoiksi todella kirkkaat ledit) - OEM muoviverkko etupuskuriin - OEM Msport lista rattiin - OEM M3 takakontinlista - Kangaslattiamatot Msport logolla - Listojen muovikiinnikkeet - Ovipahvien kiinnikkeet - Hifejä, eteen Raindow Sound Line SL-6.2 Pro ja taakse Ground Zero 650FX
Ja aloiteltu tuo suurin siistimisprojekti. Kuvat kertokoot lisää
Tää homma nyt oli tiedossa jo auton ostohetkestä lähtien. Lakkavikoja, kiveniskuja, ruuvinreikiä, naarmuja ym. Eli jos haluaa oikeasti siistin niin uusiksi on tehtävä, väri pysyy alkuperäisenä.
Eikait siinä, auto "maalaamoon" ja maalit päälle. Schwarz 2 ja pari paksua kerrosta lakkaa.Puskurit ym nippelit vetäistiin väriin jo ennen autoa. Tälläisiä kotimaalauksia kun harrastaa, pakkaa tulla virheitä kuten roskia ym.Näiden kimppuun pääsin sitten maalin kuivuttua. Noin 60h sai tuhrautumaan pintojen oikaisu/roskien poisto/ 4 step myllytykseen. Ikinä en oo tehny moista, mut tulipahan kokeiltua ja omaan silmään ihan onnistuneesti.
Jossain tässä kaiken hälinän keskellä heitin myös bebseistä keskiöt veks, lipoille kevyt pyyhkäisy hiomalla vesissä, jonka jälkeen kiillotus. Ei nyt mikään täydellinen peilikiilto, mut just hyvä omasta mielestä.
Nyt kasailtu kovalla tahdilla :
29.4 1.5
Hullusti mennyt kyllä aikaa kaikkeen pieneen näpertelyyn, mut eiköhän tää tästä. Seuraavaan päivitykseen sit kokonaan kasattuna
ja jos ottais kuvat vaikka ihan kameralla jatkossa
Asis
Viestien lukumäärä : 18 Paikkakunta : Pori Muut : VT600 café racer
On kyllä makean mallinen tuo e46 coupe-kori ja vanteet ei voisi mielestäni olla juuri paremmat! Kunnon kuvia vaan päivänvalossa
Kiitos! Itselläni vähän vaihdellut mielipide noiden vanteiden suhteen, mutta nyt kun sai taas kiillotettuna alle niin Suunnitelmana olisi viikonloppuna korkata kausi, pitää napata kamera tosiaan mukaan!
Antzee kirjoitti:
On kyllä tyylikäs Millä aineilla ja karkeuksilla lähdit poistaan roskia yms. mielenkiinnosta kyselisin ku sama homma edessä samasta syystä
Kiitos! Tuo koko hommahan oli opettelua, niin etenin hommassa hyvin (ehkä liiankin) varovasti. Roskia pois P1500-2000 hiomatuen kanssa, ja varsinainen pinnan oikaisu (aplarit ym) ensin käsin P2000 runsaan veden kanssa varovaisesti ja perään paineilmaepäkeskolla Mirkan Abralon hiomaverkkoa. Pahimpia paikkoja silläkin P2000, ja lopuksi P4000. Jotkuthan lähtee noita roskia poistamaan paljon karkeammilla papereilla, mutta piti ottaa tosiaan varman päälle kun tuo musta väri ei anna mitään anteeksi. Itse myllytykseen käytin Schollin tuotteita. Aineina S3-S40 ja erillaisia laikkoja aina aineen mukaan.Ja koneina aluksi rotarya ja lopuksi epäkeskoa. Ammattimiehet varmaan naureskelee, mutta kuten sanoin niin omaan silmään aika jees lopputulos.
Tai vähän vähemmän tummat kalvot niin ois bueno. Vaikken etukenoista oo ikinä oikein tykännyt mutta tämä herättää jo omistushaluja. Jatka samaan malliin!
Tai vähän vähemmän tummat kalvot niin ois bueno. Vaikken etukenoista oo ikinä oikein tykännyt mutta tämä herättää jo omistushaluja. Jatka samaan malliin!
Kiitoksia!
Kalvoja mietin kyllä pitkään että repisikö ne pois vai vaihtaisiko esim. 35% takalaseihin ja 50% etulaseihin, mutta päädyin nyt siihen että antaa tämän kesän olla. Jos ensi talvena laittais 50% etulaseihin asti?
Käytiin ekaa kertaa "näytillä" Tuningkauppa.comin järkkäämässä BMW Meetingissa.Keulassa muutama ötökkä matkanvarrelta.
Tuli siinä samalla todettua että myllytyksessä on jäänyt vähän parantamisen varaa, joten tällä viikolla on tullut myllyteltyä uusiksi. Mitään vahinkoahan tuossakaan ei päässyt käymään, lakkaa on senverran runsaasti että on varaa parannella. Niin ja muutamat jäljet löytyi kun jonkun oli pitänyt koskea autoon, katoaa nekin samalla.
Seuraavaksi olisikin todennäköisesti Jämillä käynti...
Kuvasaastetta kaupanpäälle
Jahas, topicci vaihtanut puolta. Vaatii totuttelua kun joka kerta etsimässä toiselta puolelta, mutta iso kiitos tästä
Noniin, kiillottelun toinen kierros saatu päätökseen ja autolla tullut 1000km jo ajeltua tälle keväälle. Tuntuisi siltä että varsin toimiva kampe on tullut kyhäiltyä.Airlift 3H on kyllä mielettömän hyvä järjestelmä, hifipäivitykset kuulostavat hyvälle ja onhan tuo M54B25 hauska moottori ajaa.Myös autossa ollut öljyvuoto on saatu kuriin kun helmikuussa vaihtelin öljynsuodattimen jalan tiivisteen.
Kesäkuun alkupuolella ilmeni ongelma nimeltä jumittava takajarru, sai kumminkin ihan pura-putsaa-rasvaa-kasaa metodilla toimimaan.Lisäksi koko kesän ollut vaivana ravistavat vanteet, jäänyt tasapainotus tekemättä (omaa laiskuutta) ja kuskinpuolen jumittava raidetanko, jonka takia ei ollut minkäänlaista suuntausta saanut tehtyä (jälleen omaa laiskuutta). Nyt tuli kumminkin uusittua raidetangot kokonaan molemmin puolin, samassa käytin vanteet tasapainotuksessa+ eturenkaat käännettiin hyvissä ajoin.
Myös tuohon kiillotushommaan on puututtu vielä useaan otteeseen, kaippa se nyt loppukesän menee.....
Palataanpa hieman vuoteen 2018, auto oli paikalla Lahdessa Fitted Festeillä
Auto taisi jäädä syyskuun lopulla talvisäilöön, ja tästä aloitettiinkin kova kamppailu motivaation kanssa.Tiedossa oli, että jotakin muutoksia ja parannuksia seuraavalle kaudelle pitäisi tehdä, mutta ei vaan saanut aikaiseksi. Olikohan 22.12 kun kävin vasta pesemässä viimeisten ajojen pölyt päältä.
Vasta oikeastaan tammikuussa sain motivaatiota ostaa tarpeelliset osat, ja näitä odotellessa siirryin purkamaan autosta jarruja irti. Oikeastaan kaikki jarrulevyt oli vaihtokunnossa, ja niitä kun lähti ostamaan uusia niin päätin hommata uritetut ja reijitetyt levyt.Näille kavereiksi toki uudet jarrupalat, kaikki käsijarruosat uusiksi, uudet jarrukilvet taakse ja satuloihin kaikki uusiksi. Ideaa oli isompiin jarruihin päivityksestä mutta taisi jäädä sen motivaation puuttumisen takia välistä. Mennään nyt näin
Tässä jarrujen ruuvailun ohessa oli aika vaihtaa aikaisemmin hommatut DISA ja CCV venttiilit.Ostin molemmat ikäänkuin ennakoivana huoltona, molemmat kun ovat varsin yleisiä vikapaikkoja näissä moottoreissa. Disasta paljastui että siiven akseli oli sileä, eli siipi ei ollut mennyt ohjauksen mukana ollenkaan. Hyvä ostos. CCV taisi ollakkin ehjä, mutta tulipa nyt vaihdettua ja samalla tarkasteltua huohotinputkien kunto ja putsattua kaasuläppää ym. Koneeseen tuli myös vaihdeltua öljyt ja tulpat.
Sitten oli selvää että kun vanteita en lähtenyt vaihtamaan, oli niillekkin tehtävä jonkinlainen facelift. Vanteet paloiksi ja hiomaan keskiöitä ja sisäkannuja. Sisäkannuihin kiiltävää mustaa, ja keskiöihin vähän jotain erillaista hopean tilalle.......
Elikkä BMWn Purple Silk. Värit ei varmasti miellytä kaikkia, mutta.........
Seuraavaksi edessä katsastus ja vanteiden kasaus, eiköhän tämä tästä
Pari aika pitkää päivää takana, vanteet sain kasattua + painotettua ja konttorillakin käytiin lopputuloksena hyväksytty puhtain paperein niin itse määräaikaiskatsastus kuin muutoskatsastuskin.Ja ehti vielä illaksi avaamaan kauden Waasa Cruisinkiin.
Pikainen kännykkäräpsy todisteeksi.Tässä näkee hyvin tuon vanteiden värivaihtelun, hämärtävässä illassa ovat aika tummat. Nyt sitten odotellaankin kelejä kohdalleen että pääsisi ottamaan kunnon kuvia.
Uusi isompi akku paikoilleen, Björk Motorsportilta billet alumiiniset alemmat takatukivarret, alustasetupin sähköjen muutos, uudet eturenkaat ja lippojen kiillotus, katsastus, ja taas mennään
Vaikka edellisestä päivityksestä onkin yli 2 vuotta, tämäkin auto on edelleen omistuksessa ja liikenteessä
2020 ajettiin vain 1600km, auto ajoissa talvisäilöön ja Futurat osiksi.Tarkoitus oli ostaa uudet sisäkannut taakse, maalata keskiöt ja vaihtaa pultit&mutterit uusiin.Takakannut ja pultit sainkin tilattua, mutta sitten tapahtui jotain kummallista, ensimmäistä kertaa lopahti kiinnostus harrastusta kohtaan kokonaan. Mietin jopa auton myymistä pois. Eipä riittänyt kiinnostus edes siihen. Onneksi
2022 alussa alkoi kuitenkin senverran polttelemaan päästä ulkoiluttamaan autoa joten Futurat otettiin työnalle ja uudet mutteritkin sain tilattua.Vanteet kun alkoi kasaantua niin tilasin vielä uudet takarenkaat isommassa koossa 245/35. Kaiken sähläyksen ja säädön jälkeen sai sitten istuttaa "uudet" vanteet alle.