Pitkään foorumia hiljaisena seuranneena ajattelin uskaltua kirjoittaa omasta kulkineesta.
Kyseessä siis B5 korinen avant S4. Autohan tuli minulle tuossa loppuvuodesta 2014. Siistinä pidetty perus ässä. Tekniikka puoleen paljon panostettu, ja hieman ulkonäköönkin. Suurimpina juttuina ylimaalaus 2012, samalla kylki listojen silottelu. Autossa oli ostaessa Flatfive vanteet ja -40 madallus. Pitkälti tällä setupilla mentiinkin ensimmäinen talvi.
Autossa ei ollut mukaan ollenkaan kesävanteita, joten pienien etsintöjen jälkeen löytyikin ihan kivat Oetingger RE 18x8,5 ET50 vanteet. Näiden kaveriksi eteen 23mm ja taakse 25mm lättyä. Renkainahan näillä oli Pirellin 225/40. Myös 2015 kevään tullen autoahan piti saada hieman laskettua, alustaksi valikoitui hyvien kokemuksien perusteella Lowtec H9.2. Oli muuten erinomainen alusta ajaa, kun auto ei aivan vatsallaan ollut.
Noh talvi tulikin ja kovan pohdinnan ja etsinnän alle ensikesän vanteet. 2kk aktiivisen etsinnän myötä löytyikin projektikuntoiset RH pd1 3-osaiset vanteet koossa 18x10. Nämä olikin vielä foorumillakin näkyneen punaisen avant b5 ässän alta. Joten sopivuus oli lähes varmaa. Eikun yhteyttä myyjään ja suunnaksi Oulu. Kotiin päästyä hieman sovittelua ja vanteet purkuun. Väriä tuli mietittyä pitkään, päädyin kuitenkin jättämään hyväkuntoisen valkoisen keskiöihin. Kiiltävät pultit myös vaihtuivat kultaisiin. Kumitkin lähtivät tilaukseen, 225/35 Nankangit.
Sitten mietintään ensikesän alustaa, lowtecillä ei nimittäin saanut tiukkaa fitmenttiä, vaihtoehdoiksi Bc alusta tai Airliftin ilma-alusta. Tätäkin pohdittiin liki 2kk ja loppujenlopuksi kallistuin ilma-alustan puoleen, jotta auton ajettavuus säilyisi erinomaisena ja teho puolestakin olisi jotain iloa näillä suomen surkeilla teillä. Tilausta briteistä ja kuriiri toikin alustan ovelle. Siinä sitten ensimmäisenä alkoikin kontin äänieristäminen ja kontin asetelmien suunittelu. Erittäin simppeli ja toimiva paketti oli hakusessa. Ohjauksen virrat vedettiin kuskinpuolen kynnys listojen alta, ja ilmalinjat otettiin alas penkkien alta abs johtojen läpiviennistä. Etupään linjat menivät vasemmalla jarruputkien vieressä ja oikealla bensalinjoissa. Aika turvalliset paikat olivat. Siinä innoissaan asentaessa jäikin kuvailu hommat vähäiseksi, mutta muutama tuossa.
Ohjaimeksi siis valikoitui tuo Autopilot V2, säiliö 4gal ja kompurana Viair 444c. Kontin tuli keksittyä osittain vahingossa ja huumorilla tuommoinen idea. Joka olikin ihan kiva ratkaisu, kun alun perin ei ollut tarkoitus sinne mitään tyylikästä tehdä.
Ulkokureen ei suuria muutoksia tälle kaudelle tehty. Puskurin kilvenpaikka siloteltiin ja maalattiin, samalla uusi keskiritilä ja defan pistoke pois näkyvistä. Peilinkuoret saivat hiilikuituista tarraa, finnittömät kilvet sekä s4 merkit pois. Tuossa kuvia miltä auto tällä hetkellä näyttää.
Sisustahan tässä on aika perus ässä, höystettynä rs4 ratilla ja vaihdekepin nupilla. Myös hopeiset somistelistat teipattuna tummalla harjatulla alumiiniteipillä. Autopilotin ohjaimellekkin löytyi siisti paikka kyynärnojan alta, tarvittaessa johto antaa tuoda sen tuohon vaihdekepin viereenkin. Talven aikana myös ovet saivat kerroksen äänieristettä.
Näissähän on 2.7L Biturbo kone jota oli päivitelty entisenomistajan puolesta rs4 palikoilla. Eli ilmanotto puoli, kytkin ja turbot. Välijäähyinä Wagner tuningin tuotteet, suutimet 480cc, putkisto turboilta XS-powerin tekele ilman katteja. Lukemat n. 400hp/550Nm. Kone puolen ulkonäköön ei ole panostettu juurikaan.
Isoja juttuja ei tietenkään enää tässä vaiheessa kautta ole tulossa. Mutta muutama juttu mikä koitettaisiin saada ennen Jämiä tehtyä.
-Myllytys
-helmojen maalaus
-etupään istuvuus paremmaksi (vaatii hieman enemmän hommaa)
Kerron täällä kun saadaan jotain eteenpäin.