| Ilmajousitus | |
|
+164Ceisari samsa jjjkkk john_gleasy kikarikoiso anttil juh-o rbu E90 vildur Jompppaa Scaleo1 Volver SJJ m4kk3 OziBo_ makenbaa Olse Tonza^_^ Mro AS13 Kfunk kmo Ventti-Ville Jannuz Tommms Meikko MixuJoo Vietsu jiri jmo _paffa ^^pazi^^ pellepoliisi PHJS Suutarinen_ Juhiziquita Mopsi andre_ atte.P Teemued Qille karsU jjml astars Jebe sam[_] Henkka Lasse heigo mato Myssymasa Lapex eros jyril FWD topppsu elias miika80 Mkko_ kgg Ino advin Jurz4 Ro||e johannaa kop-O-nen FenixOmena ode Mik4-- Makkeli Flaka inno mikkop JH-Sound Mikko S. Hemu__ jusni MaRsY biblo ee-2 allu_ pazi88 Ligettah TIKU McBeast mf-690 zami88 IL3 hanss Jussii SaKmund Anagonda Garash Tikkku_ Duk3 topi matti.l JuhiZZ TeNu Kipe Ian13 PIFu Sami J. niko Chagi wilsson Hallunisation mustonenj Pyrde Jouns J.K Ani csharp jukkapoika tompsako pineman Gride TMA Bäkström jeQQ mapa Jonas_ jallu81 Meikkis01 niklas89 pottifemma Aaperi mvo JTG Down Thompson partsu viva Jimi Ipe t.terror Lahtis CDLC.CO J4TOG Laatueine Kopy Karvanoppa oli vector Neuni salkku mosse renox AtAi ripa balloon Juhi epk nakke TomVi sensei ch3oh sasu Sergey Green BlueLion old school toni 168 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Ilmajousitus La 12 Joulu 2009 - 18:27 | |
| Nyt tarvitaan ilmajousitusvelhoja tai muuten vaan niihin hiukan enemmän perehtyneitä, itellä ei oikeestaan oo minkäälaista käsitystä mitä kaikkea toimivaan kokoonpanoon tarvitaan. Tietty perusjutut on tiedossa, mut tarvitaan vissiin aika paljon pikkunippeliäkin ym. Jos joku on törmänny johonkin sivustoon mistä löytäis aiheesta suht kattavasti tietoa, mielellään niin et tyhmempikin tajuais, ni antakaa tulla linkkiä. Ja toinen juttu mikä kiinnostaa, et mistä osia kannattaa hintansa puolesta lähtee haalimaan kokoon. Luultavasti taas jostain ulkomailta? Valmiit setit ei juurikaan kiinnosta, koska ne taitaa aina olla hiukan kompromisseja jostain kohtaa. john_gleasyn kanssa tossa mietittiin eräänä kauniina syyspäivänä, et mitenköhän ilmaiskarit mahtais toimia? Tässä tapauksessa oli kyse kuplasta, eli siihen passais varmaan ihan hyvin, mut onko ne ihan onnettomat jos ajatellaan johonkin vähän painavampaan autoon. Ajatuksena olis lähinnä joku pieni avolava, et sais pyörän kyytiin, perää sen verran ylös ettei raavi, ja muutenkin väliaikasesti nostettua ylemmäs et pääsee perille päämäärään. Vai vaatiiko jo kunnon palkeet? 2-piirinen systeemi mulle riittäis hyvin, et sais perää ja keulaa erikseen nostettua, vaikka olishan se ihan kiva jos jokasta kulmaa pystyis erikseen säätää. Nää on nyt vasta ihan ajatusleikkiä, mut pakko hiukan suunnitella jo valmiiksi | |
|
| |
old school
Viestien lukumäärä : 19 Paikkakunta : Ylivieska Muut : Ex list:
Volvo V40 T4
Vento 1.8 (Pappalook)
Corolla dx x2
E30 327 (Lasikuitu helvetti)
E30 320 Touring (Pappalook)
Vectra 2.5 V6 (Pappalook)
Vectra 1.8 (2000 löök)
Omega 2.0 (Cermanlöök)
| Aihe: Vs: Ilmajousitus La 12 Joulu 2009 - 18:42 | |
| | |
|
| |
vildur
Viestien lukumäärä : 1532 Paikkakunta : Vantaa Muut : VAG CREW
| Aihe: Vs: Ilmajousitus La 12 Joulu 2009 - 18:45 | |
| Pistäppä neunille privaa jos se sattuis jaksaa jakamaan tietojaan. Se niistä jotain on opiskellu ku se asentelee niitä ventoonsa. jenkeistä sille tais kaikki kamat tulla, jotain venttiileitä kai muualta?? | |
|
| |
BlueLion
Viestien lukumäärä : 203 Paikkakunta : Tallilla/Kpo
| Aihe: Vs: Ilmajousitus La 12 Joulu 2009 - 18:52 | |
| Riippuu ihan mihin autoon jousitusta ollaan sovittamassa? esim. Cadyssä ei ole paljon onkelmia. Taakse normaalit palkeet ja eteen esim: coilin jousten tilalle pussit. Tälläisiä DIV settejä saapi rapakon takaa aika edullisesti ja valinnan varaa painotarpeiden suhteen. Perus käyttöön kaksipiiri riittää hyvin. Ainoa että jos on neljäpiiri järjestelmä niin jos possahtaa letku tms. niin ei ole koko perä/keula metallien varassa tontissa . | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Ilmajousitus La 12 Joulu 2009 - 18:56 | |
| Lähinnä Caddyä tässä on joutunu miettii, ku sylettää niin perkeleesti ku se varastettiin, et on melkeinpä pakko saada uus :) | |
|
| |
Green Wingman
Viestien lukumäärä : 4698 Paikkakunta : Iitti/Suur-Kouvostoliitto
| |
| |
Sergey
Viestien lukumäärä : 1329 Paikkakunta : Åland Muut : kaikkea moottorilla varustettua
| Aihe: Vs: Ilmajousitus La 12 Joulu 2009 - 19:31 | |
| | |
|
| |
sasu
Viestien lukumäärä : 1712 Paikkakunta : Tuusula Muut : e30 m50
e36 328
| Aihe: Vs: Ilmajousitus La 12 Joulu 2009 - 20:21 | |
| Motonetistä kyselin noita mersun palkeita, sinänsä melko edullisia. Ladaan oli tarkotus laittaa takapäähän palkee jousien kaveriks, ja sit pienellä kompuralla ohjata sinne painetta tai ottaa pois. Noi sergeyn linkkaamat palkeet näyttää aika isoilta | |
|
| |
ch3oh
Viestien lukumäärä : 102 Paikkakunta : Rauma Muut : e28, Caddy -87, Ford 17m p3 -64
| Aihe: Vs: Ilmajousitus La 12 Joulu 2009 - 21:09 | |
| Mulla on e28 rottabemariin ollut ties miten pitkään ilmajousitus työn alla. Osista puuttuu vielä mankut ja takapalkeet. Eteen tulee m535i etutolpat lyhennetyillä bilstein sporteilla ja 6"x2 makkarapalkeilla. Taakse tarttis ettiä tarpeeksi hoikkaa rullapaljetta, jotta mahtuisivat iskaritorniin. Tietääkö kukaan noiden mekkerin palkeiden halkaisijaa? Kontissa näyttää tällä hetkellä tältä. Keskelle tuli korotus linjoille ja sähköille. Autossa itsessäänkin on työtä vaikka muille jakaa. Aikaa tai rahaa tai molempia tuntuu kuitenkin puuttuvan. Tässä vielä vanha kuva tulevan ajokorkeuden mallailusta 9,5x16" ronalin kera.. Pysäköintikorkeus tarttis saada tosta vielä pari senttiä alaspäin :face: | |
|
| |
sensei
Viestien lukumäärä : 984 Paikkakunta : Parkstad Muut : 2-pyöräisiä
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 13 Joulu 2009 - 14:52 | |
| Lowtoys:ia suosittelen. Ollaan pariin asiakkaan ja pariin omaan autoon tilattu/asennettu tuolta kautta setit ja homma toimii! Tuolla nettisivuilla olevat settien hinnat näyttäis olevan jo vanhoja. Kysyin yks päivä mihin hintaan saa paketin (norm. palkeet taakse, eteen MacPersson palje), niin hinnat pyörii alle kahdessa tonnissa. Yhteen projektiin töissä tilattiin suoraan jenkeistä koko paketti, kun halvemmalla sai, joutui kuitenkin vaihdattamaan puolet osista Lowtoysilla uusiksi. Tuli siis kalliimmaksi, kuin suoraan olisi ostanut Suomesta sarjan. Amerikassa siis myydään paljon huonoa kamaa. Hyvää myöskin se, jos ei jokin toimi, niin ainakin takuu pelaa.. Tuohon mun Poloon tulee ilmat myös. Tolpat/palkeet ei paikallaan vielä, muuten kaikki jo autossa kiinni. Sarjan ostin mun Honda projektiin, jossa se olikin jo paikallaan. Auton mennessä myyntiin, purin setin pois parempaan talteen. Tässä mun sarjassa takatolpat (perssonit) on valmis "kapea"-iskari/palje paketti ja etupää on orkkis irkaritolppaan tuleva palje. Solenoideja on eteen yht. 4 kpl ja taakse 2 kpl. Tällä kokoonpanolla toimi hyvin Hondassa. Tuohon on helppo lisätä 2 solenoidia taakse, jos tarpeen. Mulla ei myöskään ole, kuin etu/taka - säätö. En nähnyt tarpeelliseksi laittaa etupäätä vasen/oikea- säädöllä, koska letkut on saman mittaisia. Tolpista raidetangon kiinnikkeet hitsataan myös alemmas, saadaan raidetanko parempaan kulmaan. Alapallonivelen muutosta en ole miettinyt vielä, katson sitä sitten, kun kaikki on kiinni. Tähän autoon tulevalla setupilla saan etupalkin tarvittaessa katuun.. | |
|
| |
Sergey
Viestien lukumäärä : 1329 Paikkakunta : Åland Muut : kaikkea moottorilla varustettua
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 13 Joulu 2009 - 21:44 | |
| jo on hintaa moisilla romuilla...
Noi linkittämäni palkeet on vitosta. | |
|
| |
john_gleasy CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 4014 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 21:38 | |
| tää pussikuume on kyllä kuumotellut tuolla takaraivossa jo pidemmän aikaa. jomman kumman kuplista päätin bägittää, varmaan sit se kuusnelkku jos siitä auton saa vielä tehtyä. mut nyt kun muisteli noita viime kesän ajeluja caddyn kanssa niin oishan sekin käytännön syistäkin ilmajousien tarpeessa. saako suomen lainsäädännön mukaan tollaseen caddyn taka-akseliin tehdä sellaisen nelilinkin tms ? | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 22:13 | |
| Niin ja ylipäätään minkälaisia rajotuksia noilla pusseilla on katsastusta ajatellen? Kyllähän ne nyt ainakin mun mielestä pitäis saada muutoskatsastettua, jos vähänkään olen kartalla..? | |
|
| |
TomVi
Viestien lukumäärä : 3391 Paikkakunta : Huittinen
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 22:16 | |
| maavara ei saa alimmassa tasossa mennä lain salliman 8cm alle. Eli auton pitää olla alimmassakin tasossa min. 8cm korkea.
Muita määritteitä sitte en tiedäkkään. | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 22:21 | |
| Saako se sillon maata pohjaanlyöntikumien päällä, vai tarviiko olla vielä joustoakin? Jos ei tartte, ni sehän on oikeenki helppo ratkasu. | |
|
| |
nakke
Viestien lukumäärä : 324 Paikkakunta : lappeen Ranta
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 22:22 | |
| Mitään joustoa tarvi | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 22:24 | |
| Harvassa autossa mulla sisäänjoustoa on kauheesti ollukaan viikkoa kauempaa, mut ihan niitä inssisetiä varten ;P | |
|
| |
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 22:26 | |
| no eihä se tosiaan muuta tarvii jotkut kastastus topparit sinne sitä 8cm varten. | |
|
| |
Juhi
Viestien lukumäärä : 1554 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 22:28 | |
| - epk kirjoitti:
- no eihä se tosiaan muuta tarvii jotkut kastastus topparit sinne sitä 8cm varten.
Juurikin näin. Eli pussit tyhjänä täytyy löytyä tuo yllä mainittu maavara. Iästä riippuen sitten niitä tyyppihyväksyntöjä kyseiselle mallille. Mutta jos kuplaan on pussihousut menossa... | |
|
| |
balloon
Viestien lukumäärä : 376 Paikkakunta : Oulu Muut : PostiTölkki
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 22:28 | |
| - TomVi kirjoitti:
- maavara ei saa alimmassa tasossa mennä lain salliman 8cm alle. Eli auton pitää olla alimmassakin tasossa min. 8cm korkea.
Muita määritteitä sitte en tiedäkkään. Plus: maksimi säätövara 5cm. Eli oletetaan vaikka minimikorkeuden olevan tuo 8cm niin siitä saa nousta 12cm:n korkeimmillaan. | |
|
| |
Juhi
Viestien lukumäärä : 1554 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 20 Joulu 2009 - 22:31 | |
| - balloon kirjoitti:
- TomVi kirjoitti:
- maavara ei saa alimmassa tasossa mennä lain salliman 8cm alle. Eli auton pitää olla alimmassakin tasossa min. 8cm korkea.
Muita määritteitä sitte en tiedäkkään. Plus: maksimi säätövara 5cm. Eli oletetaan vaikka minimikorkeuden olevan tuo 8cm niin siitä saa nousta 12cm:n korkeimmillaan. Plus : alkuperäisestä korkeudesta saa madaltaa sen 51mm, jos ruetaan pilkkua oikeen nussimaan. Mutta nämä on taas näitä sekavia juttuja, joista voi jauhaa päivät pitkät. | |
|
| |
john_gleasy CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 4014 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ma 21 Joulu 2009 - 10:56 | |
| niin ja pitäisi olla toiminnaltaan sellaiset ettei ajon aikana korkeuden säätö onnistu. näin oli ainakin viimeksi kun tarkastin. tietty kyllähän nämä kaikki saa kriteerit saa jotenkin kikkailtua. sit vaan katsastuksen jälkeen sellaseks ett voi ajon aikana vähän pohjaa kuluttaa | |
|
| |
ch3oh
Viestien lukumäärä : 102 Paikkakunta : Rauma Muut : e28, Caddy -87, Ford 17m p3 -64
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ma 21 Joulu 2009 - 23:09 | |
| Caddyn taka-akselin kanssa selviää varmaan helpoimmalla, kun jättää alkuperäisistä lehtijousista pelkät norrat toimittamaan tukivarsien virkaa. Tuolta löytyy muuten yleisimpien dunlop palkeiden datasheetit. Palkeita saa tilailtua lähimmältä hiflex-kauppiaalta.. | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ma 21 Joulu 2009 - 23:16 | |
| Sitä ratkasua mä olen kovasti meinannu, mut ongelmaks tulee se et laskeeko se tarpeeks alas jättämällä norran paikalleen? Ja tietty akseliflippikin siihen samaan. Ei norrakaan ihan mahottomia siellä taivu ellei lavalla oo painoa ollenkaan.. Tietty sit apua löytyy tekemällä akselin ja navan väliin taas palikkaa, mut se on hiukan sellanen, et viimekski tais mennä vahingossa katsastuksesta läpi niiden kanssa :P Onhan siinä tietty keinonsa tollakin tavalla toteutettuna, ja varmasti helpompia jokatapauksessa jos alkaa vertaa tohon nelilinkkisysteemiin. | |
|
| |
ch3oh
Viestien lukumäärä : 102 Paikkakunta : Rauma Muut : e28, Caddy -87, Ford 17m p3 -64
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Ti 22 Joulu 2009 - 0:04 | |
| NELI-linkistä taitaa olla hyötyä varsinaisesti takavetoautoissa, joissa lehtijouset muistuttavat kiihdytyksessä S-kirjainta ja kardaanin ristinivelten kulmaerot aiheuttavat päänvaivaa siniaallon muodossa Tollanen ratkaisu vois olla kova käyttäen hyväksi alkuperäisiä etukannakkeita. Laki muuten taitaa vaatia teollisesti valmistettuja tukivarsia, mutta kiinnikkeet kyllä saa hitsata sekä koriin että akseliin | |
|
| |
ripa
Viestien lukumäärä : 607 Paikkakunta : Sibbo Muut : vw
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 27 Joulu 2009 - 15:15 | |
| Itse olen taas saanut sen käsityksen että virallisesti ilmajousia ei saa katsastettua. Se että suomessakin on ihan kilvissä ilmajousitettuja kulkineita on taas eri asia.. | |
|
| |
vildur
Viestien lukumäärä : 1532 Paikkakunta : Vantaa Muut : VAG CREW
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 27 Joulu 2009 - 15:26 | |
| - ripa kirjoitti:
- Itse olen taas saanut sen käsityksen että virallisesti ilmajousia ei saa katsastettua. Se että suomessakin on ihan kilvissä ilmajousitettuja kulkineita on taas eri asia..
Tuleehan niitä pussijousia ihan tehtaaltakin esim audin alla jnejne. Luulis ettei olis ongelmaa katsastaa kuhan jotenki taikoo kaikki lain määräämät asetukset kuntoon. siinä onki sit puuhaa aika paljon varmaan | |
|
| |
jjjkkk
Viestien lukumäärä : 1955
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 27 Joulu 2009 - 19:17 | |
| Ainakin näihin uudempiin autoihin vaaditaan ilmajousilta TÜV-hyväksyntä. Ymmärtääkseni monikaan firma ei niitä tarjoa, ainakin HPS ja nykyisin vissiin G.A.S. lähettää tarvittavat laput Saksan ulkopuolellekin.
Multa löytyy HPS:n Competition pussit Lupoon, ei tosin vielä asennettuna ja firmaa en palvelun osalta voi suositella kuin pahimmalle viholliselle. | |
|
| |
AtAi
Viestien lukumäärä : 206 Paikkakunta : RAISIO city
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 27 Joulu 2009 - 21:12 | |
| - ripa kirjoitti:
- Itse olen taas saanut sen käsityksen että virallisesti ilmajousia ei saa katsastettua. Se että suomessakin on ihan kilvissä ilmajousitettuja kulkineita on taas eri asia..
Saa. Jo tässä topicissa mainituin reunaehdoin: -Minimi maavara 8cm -Maximi säätövara 5cm -Ei pysty ajonaikana/kuskinpaikalta säätämään. Jotain pientä hienosäätöä vielä oli, mutta ei loppupeleissä olennaista. Nämä siis käyty kysymässä kahdesta konttooorista, kun oli 2vaihtoehtoja budjetilla joko bageihin tai moottoriin, tuli sitten valittua moottori Bageillä olis erottunu kyllä entistä paremmin massasta. Näemmä hinnat noussu sitten viimenäkemän hivenen, mutta ihan asiapulju kuulemma http://www.airbagit.com/ | |
|
| |
renox
Viestien lukumäärä : 342 Paikkakunta : Turku Muut : KTM 250 4t
| Aihe: Vs: Ilmajousitus Su 27 Joulu 2009 - 21:41 | |
| ^^ tohon viel plussana et tarvii olla e hyväksytyt kyseiselle autolle, ihan niin ku esim coilit | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Ilmajousitus | |
| |
|
| |
| Ilmajousitus | |
|