Viestien lukumäärä : 127 Paikkakunta : HML Muut : Ford Cortina MK3 SBF 302
Ford Escort MK1 2.0 Duratec (työn alla)
MB W123 turbo? (odottaa vuoroansa)
Aihe: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 21:22
Tulihan tännekin kirjauduttua, katsotaan jos jotakuta kiinnostaa mahdollisesti tommonen puhtaasti käyttöautoksi rakennettu vanha mercedes..
Aiemmin tätä virkaa toimitti S124, johon kyllästyin ja teki mieli vanhempaa laitetta kulkineeksi myös talvelle (kesäkäyttöön löytyy -71 Ford, josta mahdollisesti juttua jos kiinnostaa).
Tarinan kyseinen yykaakolmonen haettiin Lahdesta n. vuosi sitten. Eli kyseessä -81 vuoden 200bensa, karvalakkivarusteilla (eli ei radioo esimerkiksi). Joka sinänsä hieman erikoista kun auto ollut uutena suomessa Saksan diplomaattiautona (vanha tunnus CD-1004).
HUOM! Paljon kuvia..
Tässä muutama kuva autosta työpaikalle rahdattuna hakupäivänä (pahoittelut kuvien laadusta, kaikki otettu kännykällä joten tarkkoja eivät ole)
Eka homma olikin ruosteiden kartotus ja sitähän riitti sitten loppujen lopuksi aivan tarpeeksi! Taisi 3-4kk vierähtää töiden jälkeen tätä hitsaten..
Joutui myös ostamaan muutamat valmiit korjauspalat, jotka tosin eivät kauheasti maksaneet. Esimerkkinä nuo kyljen palat oli n. 45e/kpl.
Eihän siinä muu auttanut kuin laittaa rälläkkä ja hitsikone laulamaan
Myös ovissa oli jotain sanomista, joten kaikkiin tuli vaihdettua pohjat sekä alaosat päälipeltiäkin. Seuraavalla kerralla maksan mielummin vaikka 100e/kpl ovista jos ovat ruosteettomat kuin paikkaan vanhoja
Siinä oli suurin osa ruostepaikoista, myös palkeissa oli muutamia muttei tullut kuvia otettua niistä.
Seuraavaksi tarinaa sitten tekniikkapuolesta. Kone ja laatikko otettiin tuosta vanhasta s124. Siihen olin kerinnyt jo vaihtamaan väyrysen turbollisen om606 moottorin sekä 320cdi:n 5-vaihteisen sähköautomaatin PCS ohjainlaitteella. Ahtimena oli ollut pikkuruinen HY35 sekä PPD 7mm tasapää pumppu. Nehän täytyi tässä korin vaihdossa tottakai päivittää parempiin (lue; isompiin) eli ahdin vaihtui Master Power MP58-R2 ja syöttöpumppu ajamattomaan 7mm viistettyyn mynädieselin pumppuun. Näistäkin jotain kuvasaastetta seuraavaksi.
Tekniikan luovuttaja
Vanha ahdin vs. uus ahdin
Sovittelua
Syöttöpumppuun piti lisätä TPS vaihteiston ohjausta varten, ennen ajelin ilman TPS jolloin ei ollut mahdollisuutta hyödyntää ohjainpurkin kartastoja..
Huohotin tuli muutettua venakopasta
Pakosarjaa jouduttiin muokkaamaan että löydettiin hukkaportille paikka. Kuuman sijainnin takia myös hukkiksen ohjaus on tehty 6mm hytikkaputkesta
Tää 320cdin loota on vakionakin aftermarket ohjauksella 700nm kestävä toosa, mutta täytyhän sitä harjotella itse vahvistelua kun ei aikataulu ja kustannukset kuulostaneet hyviltä kysyttäessä JM-koneelta tai Siekkiseltä. Joten eikun palasiks Clarksonin sanat mielessä kaikuen "How hard can it be?".
Vaihdekepiksi tuli hommattua 2008 bemarin steptronic tikku, jolla hoituu mukavasti manuaalipuolella kurvailu (jota pääasiassa käytänkin)
Myös voimansiirrolle täytyi jotain tehdä auttamaan kasvaneessa väännössä verrattuna 200bensaan Joten murikka tuli M3 TYP210 3.23 välkällä.. Vetarit on teetetty Karpiolalla ja pienestä väärinymmärryksestä johtuen nää tuli kalliimmasta materiaalista kuin olisi ollut tarve. Mutta eivät ainakaan katkea! Niveliksi valikoitui sisälle transporterin nivel ja ulkopäähän bmw e36 nivel joka sopii suoraan napaan booreiltaan..
Vanteet tuli levitettyä pannepajalla, eteen 8,5" ja taakse 11". Nämä jäävät ens kesänä pois ja tilalle tulee 17" rialit vaihtelun vuoksi sekä siksi että noilla 245/45 renkailla, takana raapii sisälokarista massat pois. 10" olis takana riittänyt joihin olisi saanut 225/45 kumit..
Eteen tuli hommattua ässän 300mm jarrut, nää oli bolt on eli varsin mukava pieni parannus jarruihin..
Jäähdytin tuli hommattua perus alumiininen Griffin, joka juuri mahtui runkoaisojen väliin. Vaihteiston ja moottorin lauhduttimet sovitettiin pyöräkoteloihin tilan puutteen takia.
Välijäähdyttimen putkia en halunnut tuoda esille millään tavalla enkä myös itse väläriäkään, joten pientä innovatiivisuutta vaadittiin putkien kanssa.
Pakoputki tuli tehtyä kaverin kanssa, joka sai töistä TIG:n sekä lisäaineet lainaan vkl ajaksi. Koko putkisto rosteria, Downpipe 4" yhdellä v-panta liitoksella, jonka jälkeen muuttuu 2x3" tuplaränniksi taakse asti. Perässä läpivirtaava simonsin rosterivaimennin. Rosteri antaa mukavan säväyksen äänimaailmaan.
Sisustaan tuli pientä päivitystä, etupenkeiksi tuli w202 c-sarjalaisen siniset kankaat. Myös mittaristo vaati pientä päivitystä ja se onnistui suhteellisen hyvin. Apuna käytetty 1mm hiilikuitulevyä ja itse tehtyä orkkis mallista kehikkoa.
Myös pientä äänieristettä lisättiin. Samalla tuli asennettua radio mikä tästä puuttuikin. Pioneerin soitin, 4kanavainen vahvari, takana 6x9" ja edessä 4" erillissarja.
Mitäs vielä? Ainiin, pienen maalauksen voisi vaatia kattavien peltihommien jälkeen
Ja eikun kasaan..
Talvi mennään näillä. 8x16" pentat vanteina. Lisäreissä 55w xenonit että näkee pimeellä kurvailla
Konehuone näyttää tältä
Siinäpä ne tän hetkiset, roimasti kuvia. Toivottavasti joku jaksaa loppuun asti selailla. Kaikkia tehtyjä juttuja ei oo lueteltu, kaikenlaista pientä touhua sinne sun tänne.
Auto ollut nyt joitakin kuukausia ajossa, kilometrejä tällä hetkellä kertynyt 6500km. Kulutus siinä 9-11l/100km luokassa.
Viimeinen muokkaaja, Sultzi pvm Ma 17 Helmi 2014 - 21:14, muokattu 2 kertaa
Sultzi
Viestien lukumäärä : 127 Paikkakunta : HML Muut : Ford Cortina MK3 SBF 302
Ford Escort MK1 2.0 Duratec (työn alla)
MB W123 turbo? (odottaa vuoroansa)
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 21:35
Lisää saastetta..
Pieni soundcheck..
Sekä huono incar
Joukkis
Viestien lukumäärä : 81 Paikkakunta : Vaasa
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 21:38
Siisti mese kaikinpuolin! Jotain arvoistaan vanetta ehkä kaipailis alleensa! Paljonkos tehoja uudella ahtimella?
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 21:42
Kun lähin alkupäätä selailemaan olin hell no, ja kun pääsin loppuun olin että HELL YEAH. Hommataan sulle tähän splittibarockit ja tiputat vähän lisää alaspäin niin kusen hinajaa
Miksu MB
Viestien lukumäärä : 151 Paikkakunta : JKL
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 21:43
Huhhuh, erittäin komea laitos, arvostan sleepperi lookkia :cheers:
MixuJoo
Viestien lukumäärä : 749
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 21:47
eros kirjoitti:
Kun lähin alkupäätä selailemaan olin hell no, ja kun pääsin loppuun olin että HELL YEAH. Hommataan sulle tähän splittibarockit ja tiputat vähän lisää alaspäin niin kusen hinajaa
Tämä! Olin iha, että hohhoijjaa taas. Mut voi jumalauta! Tähän asialliset valssit niin bueno! Ja himppu verran alaspäin.. Kyllä sä tiiät!
N|ba
Viestien lukumäärä : 1449 Paikkakunta : Rusko
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 21:50
Huh huh komia projekti! Prkl komiaa tekemistä ja näyttävää jälkeä. jatkoon!
Miksutus
Viestien lukumäärä : 312 Paikkakunta : Oulu Muut : Läjä mopoja ja pieni sievä kömpijä..
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 22:06
Yykaakoot lämmittää aina sydäntä. Aluksi mietin et meneeköhän tää heti lukkoon ku alkukuvia rupes selaan ja tekstiä lukeen.. Mut sit hoksasinkin et ehkä tää ei saakaan lähtöpasseja, ihan mielettömän hieno laitos, 20/10 pistettä :cheers:
vvuori
Viestien lukumäärä : 639 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 22:37
Kieltämättä itselläkin oli alkuun vähän ennakkoluuloja topicin alkua selatessa, mutta onneks erehdyin. Hyviä selkeitä kuvia runsaasti ja kerronta kohdillaan. Härski laite .
Seba_N
Viestien lukumäärä : 17 Paikkakunta : Espoo
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 22:47
Aivan sairaan hieno sleeper ja noi levitetyt peltivanteet pöläreillä ja orkkisväri kruunaa kaiken :afro:
Sultzi
Viestien lukumäärä : 127 Paikkakunta : HML Muut : Ford Cortina MK3 SBF 302
Ford Escort MK1 2.0 Duratec (työn alla)
MB W123 turbo? (odottaa vuoroansa)
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 23:12
Hyvä että vanha mersukin edes vähän lämmittää mieliänne
Mulla olis olemassa kyllä yks sarja 14" barockeja, täytys sovitella mahtuuko noiden ässän jarrujen kanssa keskiö.. Niistä sais vaikka tehtyä splitit jos siltä tuntuu Vanteet on onneks sellanen aihealue joita voi viilata moneen kertaan erilaisiks, aina mikä sattuukin miellyttämään. Matalempana olis tottakai vielä paremman näköinen tämäkin. Täytyis vaan saada jäykempää alustaa, peräpää niiaa rajusti vedossa kun tukivarret on takana aika ikävässä kulmassa jo.
Tehoja ei oo saatu mitattua, kun kiinan rengas suti penkissä suht rajusti ahdoille noustua. Myös peräpään suuri n. 3.2asteen negatiivinen camber syö osan pidosta. Ahdin antaa täyden pauhun (käytössä on 2,4-2,5bar) n. 4000rpm tietämillä, eli vetävien ollessa n. 5400rpm ei täyttä vetoaluetta ole kauheasti tarjolla :lol!: Eli ihan perus käyttis siis, ei oo ainakaan turhan hätänen alakierroksilla.
Siirtäkää toki eri alueelle jos tuntuu et on väärässä paikassa.
-zamppa-
Viestien lukumäärä : 242 Paikkakunta : Pyhäjärvi
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 23:18
Ei muutako vannerahat pellin alle, nyt kun lähtökohdat alkaa olla kunnossa. Eihän tuo vielä jaksa edes sutia.
Zamppe
Viestien lukumäärä : 501 Paikkakunta : Pori Muut : Ex:C124, S124, W202
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 23:42
Hieno auto, hieno topic, hienoa jälkeä ja varsinkin itsessä jo kauan erikoisia tuntemuksia herättänyt tekniikka. Juuri näin.
Tykkään isosti.
Challenger-70
Viestien lukumäärä : 478 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ti 14 Tammi 2014 - 23:45
MAHTAVA laitos! :cheers: Minusta nuo isot peltivanteet kapseleilla on iha Ok.Lisävalot ei niinkään.
pera187
Viestien lukumäärä : 677
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ke 15 Tammi 2014 - 1:22
Tällästä settiä aina ilo kattoa, komee sleeper.
EZet
Viestien lukumäärä : 142 Paikkakunta : Kerava Muut : Honda VFR750
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ke 15 Tammi 2014 - 4:49
Viimesen päälle laitos, ja pidetty vielä fiksun näköisenäkin. Välijäähyn piilottamisesta 2 thumbs up
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ke 15 Tammi 2014 - 14:41
Tuo vois näyttää noilla peltivanteillakin tosi hyvältä, jos vaihtasit nuo jäätävät pullakumit johonkin fiksumpiin. Jos vaikka jotain 40 profiilista ainakin. Ehkä jopa 35 Ja sit vielä keulaa vähän alemmas, niin vois parantua huomattavasti.
Pointsit pitää kyllä antaa tehdyistä peltihommista ja kunnon tekniikasta. Paljos tuosta pitäs nyt tuolla setupillä lähtä löylyä?
Sami
Viestien lukumäärä : 665 Paikkakunta : -03-
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ke 15 Tammi 2014 - 16:37
Mageeta jälkeä kyllä peltihommineen kaikkineen
pazi88 kirjoitti:
Tuo vois näyttää noilla peltivanteillakin tosi hyvältä, jos vaihtasit nuo jäätävät pullakumit johonkin fiksumpiin. Jos vaikka jotain 40 profiilista ainakin. Ehkä jopa 35
Ihan eri mieltä kyllä tästä.. huomattavasti asiallisempi ja auton henkeen sopivampi toi nykynen setuppi.
JuhiZZ
Viestien lukumäärä : 1715 Paikkakunta : HVNK
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ke 15 Tammi 2014 - 16:41
-zamppa- kirjoitti:
Ei muutako vannerahat pellin alle..
Itse ehdottaisin samaa. Kunnolla vaan löylyä.
Ulkokuori omaan makuun aikalailla perfecto.
Hienoa tekemisen meininkiä. Sleeperit on ihania ikuisesti <3
SamiM
Viestien lukumäärä : 152 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ke 15 Tammi 2014 - 17:59
Tää on upea. Pisteet lähtee kunnollisesta läpikäynnistä ja sopivan härskistä sleeper asusta. Tykkään.
Sultzi
Viestien lukumäärä : 127 Paikkakunta : HML Muut : Ford Cortina MK3 SBF 302
Ford Escort MK1 2.0 Duratec (työn alla)
MB W123 turbo? (odottaa vuoroansa)
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ke 15 Tammi 2014 - 18:28
Kiitos kiitos
Tiimi toimii ja saadaan palautetta joten kävin varastosta kaivamassa vanteet ja pyöräytin kumit pois. Nyt tarvii etsiä lipat ja sisäkehät saksasta..
Peltivanteisiin taakse ei tahdo löytää 245 matalempaa kumia kuin tuo 45 profiilinen tai jos löytää niin hinta on jotain sikamaista. Eikä järkeä ostaa top of the line kumeja tähän kun suditeltua tulee kuitenkin
Vielä ei oo penkitelty, mutta pitäis se pyöriä siellä 400hv ja 650-700nm tietämillä tällä hetkellä. Katsotaan keväällä kuinka kaukana on todellisuudesta sitten.
note
Viestien lukumäärä : 339 Paikkakunta : Pori
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ke 15 Tammi 2014 - 20:31
Ihan sanattomaks vetää... Sleepperistä kyllä tulee isoo ylävitosta! Loistava laitos.
Duk3
Viestien lukumäärä : 341 Paikkakunta : Ylivieska
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's Ke 15 Tammi 2014 - 21:25
Tää on hieno. Nuo peltivanteet orkkis kapseleilla sopii aivan ällistyttävän hyvin. Nyt vielä joku helmi sisusta tuohon niin ávot!
Lasse
Viestien lukumäärä : 265 Paikkakunta : Jyväskylä
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's To 16 Tammi 2014 - 13:42
Tämä on aivan huikea spektaakkeli! :cheers: Ja vielä hirviporukkamerrssu :cheers:
Vierailija Vierailija
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's To 16 Tammi 2014 - 15:20
Missäpäin tää laite liikkuu? Foordista myös jotain kerrontaa?
Sultzi
Viestien lukumäärä : 127 Paikkakunta : HML Muut : Ford Cortina MK3 SBF 302
Ford Escort MK1 2.0 Duratec (työn alla)
MB W123 turbo? (odottaa vuoroansa)
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's To 16 Tammi 2014 - 17:42
Hämeenlinnassa vaikuttaa..
Fordista muutama teaser... Tällä hetkellä uusi kone rakenteilla kun vanha laukes tossa syksyllä..
Juipp1
Viestien lukumäärä : 175 Paikkakunta : Pohjois-Savo Muut : Ex MB S211
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's To 16 Tammi 2014 - 21:57
ensiks olin et ei vittu, mutta sit olinkin et ei saatana! mahtava mese :cheers:
buubaa
Viestien lukumäärä : 410 Paikkakunta : Kangasala
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's To 16 Tammi 2014 - 22:19
Mahtava mekkeri :cheers: Hieno sleepperi ja vielä hienompi tekniikka Ehkä inasen matalemmat kumit sais kyllä olla ja noi ulostulot pistää pahasti silmään! Eikä voorttikaan hullummalta näytä, lisää juttua vaan siitäkin!
Sultzi
Viestien lukumäärä : 127 Paikkakunta : HML Muut : Ford Cortina MK3 SBF 302
Ford Escort MK1 2.0 Duratec (työn alla)
MB W123 turbo? (odottaa vuoroansa)
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's To 16 Tammi 2014 - 23:17
Yllättävän montaahan se mese tuntuu kuitenkin kiinnostavan, kiitoksia. Parannettavaa aina löytyy toki. Ens kesälle vaihdetaan vannetta taas, taidan tehdä noi splittibarockit tähän. Taakse 10x16 ja eteen 8,5x16". Täytyis vaan löytää taakse 4" radinox lipat, kaikki alumiinisia tosta ylöspäin. 3,5" oon vaan löytänyt valmiina. Customina sai kyllä 4.0", hintakin vaan tuplat aluversioon nähden.
Fordista voi lukea vaikka Spinneri 6/2012 numerosta
Tääkin jotain voi paljastaa:
Jatkakaa
ps. loppukesästä ajelin ilman kattotelinettä, ihan siisti niinkin päin..
toad
Viestien lukumäärä : 144 Muut : Kaalimato xl
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's To 16 Tammi 2014 - 23:59
Höpö höpö Foordista oma topik Mese :cheers: sanaton
Sponsored content
Aihe: Vs: Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's
Sultzi: The käyttis MB yykaakolme and 3-pcs Barock's