| Vanteiden pulttijaon muuttaminen | |
|
+144Ju$e EmH Ipe jontte Lainetti kastemato miike weicco Juibbi toad P. Lanttola Sebastian andre_ -TMK- Japrnoo Mkko_ Tume niemikorpi Nollie juujo PokeMonni -ToK- karsU ]usbe herrahenri Vääni aajii elias jjjkkk Pullis citycamo Specs heigo oogoo Myssymasa AtAi jeQQ pekka007 s4mU t3mu heeku Ate redlane kikarikoiso tuomos tompsako JuhiZZ pazi88 antilooppi Skrapa Hallunisation topppsu Ceisari Quasimodo Qille Nextr JTG m81t82 runq note Vellulollero Jussii AH sallää jusni anttil samza Ligettah Sami J. iTiC Osmis mkl Down xite Jooona meitsiii WILU Unto RapSu i0ni Tikkku_ Bones Jimi Dii joonatank jaki csharp onith TfeK cossmic mulletti epk mapa Jakke CDLC.CO Saulerson Sawo P.lehto WeirdDude KimZ Vakkilainen Makkeli Alpha Leppiss Ino SaKmund -dtk- topi Green Hanska kop-O-nen TMA -MH x-arttu-x jäse Mro juh-o staarlet viva kustomi TIKU Sergey biblo ee-2 vainionpää eros -R.T- toni Acerbis hirvonen antti_aamunen mnky jallu81 Thompson mosse redi Beris Aaperi Neuni temee Juhi poju TomVi zozua 148 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
topi
Viestien lukumäärä : 120 Paikkakunta : Tre
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen To 10 Maalis 2011 - 21:45 | |
| nonii arvon vannegurut, kertokaas mielipiteenne, että onko oikeasti järkevää tehdä vanteeseen uusi jako vanhan viereen? Meinaan kärsiikö vanteen rakenne siitä, että siihen poraillaan lisää reikiä, että kestääkö se sitten vielä normaalia ajoa. Ite ajattelen että ei kai sen mitää pitäisi haitata, mutta ei näistä aina tiedä, siksi kyselen. Eli vanteet mihin olen ajatellut uutta jakoa on BBS RC061/062 eli bemarin orkkisvanteet. Niihin tarttis saada 5x100 jako 5x120 kaveriksi, että ne tohon omaa neloskoppaan sais alle. ET noissa on 20 ja 22, eli adapterit ei sovi väliin, kun tällänen luukki ei ole haussa. Eli vaihtoehdoksi jää vaan uuden jaon tekeminen, jos noi tahtoo alle. Eihän tää mikään uusi juttu olisi, mut silti vähän arvelluttaa kuitenkin, varsinkin kun kuvassa noi uudet reijät tulee tosi lähelle keskireikää, mut onhan tossa muutama milli varaa, eikös se riitä tässäkin? Jos tähän nyt ryhdyn, niin onko kokemuksia missä kannattas toi uusi jako teettää? | |
|
| |
-dtk-
Viestien lukumäärä : 464 Muut : jetta mk1
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen To 10 Maalis 2011 - 21:49 | |
| pystyyko auton napoihin tekemään uutta jakoa??
jos pystyis nii ois varmaa katevää hakee uudet navat hitsata vanha piiloo ja tehdä/teetättää uus jako 5x120??? | |
|
| |
Ipe
Viestien lukumäärä : 1599 Paikkakunta : Jyväskylä
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 11 Maalis 2011 - 0:22 | |
| Vaikken guru ookkaan niin vastaan silti. a) Ei puhettakaan että Volkkarin satkujakoiseen napaan porataan 120-jako, reijät ois hädin tuskin puoliks navan puolella b) Vanteen poraaminen on tosiaan kuvan mukaisesti aika kinthaalla, noissa RC061/062 sentään vähän pelastaa toi pienempi keskireikä. Eli jos päädyt poraamaan uuden jaon, niin henk-koht. uhraisin sen verran rahaa että hakisin kierroksen M12-pultteja ja poraisin niille sopivat reijät, saa vähän lisää pelivaraa. 7,7mm jäis sillon matkaa pultinreijästä keskireikään, vielä siihen sais vähän kartiolle tehtyä otepintaa. Jos oikein tosissaan lähdettäis varmistelemaan niin vanha jako täytehitsaten, ja samoilla vauhdeilla tekis keskireikiin soviteholkit jotka hitsais kiinni vanteeseen. Sillon ois ainakin vanteet pyhitetty täysin VW-käyttöön ja bimmerpartyilla sais naamaansa niin että soi. Jos menee hankalaks/kalliiks/työlääks whatsoever niin mää voin maksaa 200€ heti käteen niistä vanteista No 300€ perjantain kunniaks. | |
|
| |
SaKmund
Viestien lukumäärä : 129 Paikkakunta : Rauma Muut : Löytyy
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Ma 14 Maalis 2011 - 18:17 | |
| Kai tämän tähän topikkiin voi laittaa? Noo asiaan mistäs sais jaon muutos adaptereita? Tarvis saada 4x108-> 4x114,3. Uskaltaako tommosia itse tehdä? Mistäs aineesta noita tehdään? Tarvis saada ronalin turbot escorttiin | |
|
| |
Ino
Viestien lukumäärä : 263 Paikkakunta : Kirkkonummi
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Ma 14 Maalis 2011 - 18:33 | |
| | |
|
| |
Leppiss
Viestien lukumäärä : 33
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 11:30 | |
| Tuli hankittuu tollaset adapteri RH zw1:set ja nyt tarttis jaon muutos adapterit hommaa. Kaupan mukana tuli RH:n omat 5x112 - 5x112 adapterit ja ajattelin onnistuisko niihin porata 5x100 jako? Tulis varmaan huomattavast halvemmaks ku et teettäis tommisbilletillä kokonaan uudet | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 11:32 | |
| - Leppiss kirjoitti:
- Tuli hankittuu tollaset adapteri RH zw1:set ja nyt tarttis jaon muutos adapterit hommaa. Kaupan mukana tuli RH:n omat 5x112 - 5x112 adapterit ja ajattelin onnistuisko niihin porata 5x100 jako? Tulis varmaan huomattavast halvemmaks ku et teettäis tommisbilletillä kokonaan uudet
Huuda ebay.destä uudet. se on halvin tapa. | |
|
| |
Leppiss
Viestien lukumäärä : 33
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 11:35 | |
| - ee-2 kirjoitti:
- Leppiss kirjoitti:
- Tuli hankittuu tollaset adapteri RH zw1:set ja nyt tarttis jaon muutos adapterit hommaa. Kaupan mukana tuli RH:n omat 5x112 - 5x112 adapterit ja ajattelin onnistuisko niihin porata 5x100 jako? Tulis varmaan huomattavast halvemmaks ku et teettäis tommisbilletillä kokonaan uudet
Huuda ebay.destä uudet. se on halvin tapa. Joo täytyypi sieltä katella. Voiko noitten kanssa käyttää muitakin adaptereita kuin RH:n omia? | |
|
| |
Ipe
Viestien lukumäärä : 1599 Paikkakunta : Jyväskylä
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 11:38 | |
| Keskitys sakkaa jos ulkohalkaisija muuttuu. Lisäksi ne RH:n omat on ainakin lailliset. | |
|
| |
eros
Viestien lukumäärä : 2561 Paikkakunta : Hellsinki Muut : eX:
Ωmega
W115
W115
Audi A8 4.2
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 11:49 | |
| - Leppiss kirjoitti:
- ee-2 kirjoitti:
- Leppiss kirjoitti:
- Tuli hankittuu tollaset adapteri RH zw1:set ja nyt tarttis jaon muutos adapterit hommaa. Kaupan mukana tuli RH:n omat 5x112 - 5x112 adapterit ja ajattelin onnistuisko niihin porata 5x100 jako? Tulis varmaan huomattavast halvemmaks ku et teettäis tommisbilletillä kokonaan uudet
Huuda ebay.destä uudet. se on halvin tapa. Joo täytyypi sieltä katella. Voiko noitten kanssa käyttää muitakin adaptereita kuin RH:n omia? Ei oo mitään järkee käyttää muita kun noita RH:n, koska noita saa käytettynä niin törkyhalvalla Saksasta. Esim. ite huusin juurikin 20mm setin 5x100 -> 5x112 lättyjä pultteineen ja blaa blaa blaa pikkasen yli sataseen kotiin kuljetettuna. Pelkkä jaon muuttaminen noihin adaptereihin maksaa ammattisorvarilla saman verran, jos et tutun kauppoina saa. Ja Ipeltä taas asiaa, keskittämisessä pääsee niin paljon helpommalla noilla RH.n omilla lätyillä. | |
|
| |
Alpha
Viestien lukumäärä : 521 Muut :
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 11:52 | |
| - eros kirjoitti:
- Leppiss kirjoitti:
- ee-2 kirjoitti:
- Leppiss kirjoitti:
- Tuli hankittuu tollaset adapteri RH zw1:set ja nyt tarttis jaon muutos adapterit hommaa. Kaupan mukana tuli RH:n omat 5x112 - 5x112 adapterit ja ajattelin onnistuisko niihin porata 5x100 jako? Tulis varmaan huomattavast halvemmaks ku et teettäis tommisbilletillä kokonaan uudet
Huuda ebay.destä uudet. se on halvin tapa. Joo täytyypi sieltä katella. Voiko noitten kanssa käyttää muitakin adaptereita kuin RH:n omia? Ei oo mitään järkee käyttää muita kun noita RH:n, koska noita saa käytettynä niin törkyhalvalla Saksasta. Esim. ite huusin juurikin 20mm setin 5x100 -> 5x112 lättyjä pultteineen ja blaa blaa blaa pikkasen yli sataseen kotiin kuljetettuna. Pelkkä jaon muuttaminen noihin adaptereihin maksaa ammattisorvarilla saman verran, jos et tutun kauppoina saa. Ja Ipeltä taas asiaa, keskittämisessä pääsee niin paljon helpommalla noilla RH.n omilla lätyillä. Paitsi että kaikkiin jakoihin ei ole RH:n lättyjä saatavilla, tai ei ainakaan löydy helposti. Ite jouduin ostamaan 5x112-5x110 lätyt FK:lta. | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 12:23 | |
| - Ipe kirjoitti:
- Keskitys sakkaa jos ulkohalkaisija muuttuu. Lisäksi ne RH:n omat on ainakin lailliset.
Hmm... Lailliset ja lailliset, onhan noita joillain otteella, mutta ei ne (mun natsikatsurin mukaan) tieliikennelain mukaiset ole... Tuv-todistus tai ei. Eli katsurista kiinni Muistaakseni (en panttaa päätäni) FK:n limput on samalla ulkohalkaisijalla kuin RH:t... ne saattaisi siis toimia. | |
|
| |
Alpha
Viestien lukumäärä : 521 Muut :
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 12:33 | |
| selittäkääs nyt joku miksi keskitys heittää jos limppu on erikoinen, jos puhutaan kuitenkin huulellisista, keskittävistä, pultattavista lätyistä? | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 12:42 | |
| RH:n adapterivanteet keskittää itsensä adapteriin keskiosan (se mihin pyöränpultit tulee) ulkoreunassa olevan huulen avulla adapterin ulkoreunaan, eivät keskireikäsovitteen avulla. Siksi se heittää jos adapterin ulkomitta kusee. | |
|
| |
Ipe
Viestien lukumäärä : 1599 Paikkakunta : Jyväskylä
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 13:39 | |
| | |
|
| |
eros
Viestien lukumäärä : 2561 Paikkakunta : Hellsinki Muut : eX:
Ωmega
W115
W115
Audi A8 4.2
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 13:46 | |
| - Alpha kirjoitti:
- Paitsi että kaikkiin jakoihin ei ole RH:n lättyjä saatavilla, tai ei ainakaan löydy helposti. Ite jouduin ostamaan 5x112-5x110 lätyt FK:lta.
5x110 jaollisia adaptereita menee Ebayssa aika paljon kuitenkin Ei se mikään harvinainen ole, kaikkia noita perus 5 pulttisia "eurojakoja" löytyy RH:na suht helposti. | |
|
| |
Alpha
Viestien lukumäärä : 521 Muut :
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 13:51 | |
| - eros kirjoitti:
5x110 jaollisia adaptereita menee Ebayssa aika paljon kuitenkin Ei se mikään harvinainen ole, kaikkia noita perus 5 pulttisia "eurojakoja" löytyy RH:na suht helposti. no rupesin tässä just tutkimaan mitäs mä oikein ostinkaan, en nimittäin ehtinyt sovittaa noita ennen vanteiden talvisäilytystä.. ja eihän noi itse asiassa ole edes pulttijaon muuttavat mitkä mulle tuli vaan 5x110. no, toivottavasti menee kiinni ongelmitta tai tuli vähän kalliiksi.. | |
|
| |
Makkeli
Viestien lukumäärä : 810 Paikkakunta : Mikkeli
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 13:53 | |
| Joo, ja mitä itse noita adaptereita olen mittaillut, niin ainakin RH, FK ja H&R ovat ulkohalkaisijaltaan saman kokoiset... Ja juurikin noin RH:issa on toteutettu vanteen keskitys, eli vanteessa on "kynnet" tai "huuli" joka keskittää vanteen adapteriin. Tosin mulla ei noissa Cup kolmosissa aka. RH AH Turboissa ole edes mitään keskittävää huulta..? Ihan yhtä hyvin se keskittää keskiösovitteellakin, niinhän nuo alkuperäisetkin vanteet keskittyy. Valoja päälle nyt! Ja mitä noihin adaptereiden laillisuuksiin tulee, niin mistäpä se katsastusmies tietää, onko sulla siellä vannesarjan mukana tullut adapteri vai jälkikäteen ostettu eri valmistajan adapteri? Ainahan voi leimalla esittää todisteita siitä, että vannesarjaan kuuluu adapterit ja tulostaa vielä AKE:n sivulta vaikka tuon pätkän, jossa sanotaan tosiaan tuo, että autovalmistajan/vannevalmistajan adaptereita SAA käyttää. Mulle ei ole leimalla koskaan sanonut halaistua sanaakaan adaptereista, vaikka ainakin 5 kertaa olen autoni leimannut adapterivanteilla... Toki tuota tilannetta varten on aina TÜV-lappu adaptereista mukana. Haistakoon katsuri pitkän v*:n, jos käy mussuttamaan, ettei muka saa TÜV-hyväksyttyja osia laittaa autoon... | |
|
| |
Makkeli
Viestien lukumäärä : 810 Paikkakunta : Mikkeli
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 13:53 | |
| - Alpha kirjoitti:
no rupesin tässä just tutkimaan mitäs mä oikein ostinkaan, en nimittäin ehtinyt sovittaa noita ennen vanteiden talvisäilytystä.. ja eihän noi itse asiassa ole edes pulttijaon muuttavat mitkä mulle tuli vaan 5x110. no, toivottavasti menee kiinni ongelmitta tai tuli vähän kalliiksi.. U fail. | |
|
| |
Alpha
Viestien lukumäärä : 521 Muut :
| |
| |
Ipe
Viestien lukumäärä : 1599 Paikkakunta : Jyväskylä
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 14:19 | |
| - Makkeli kirjoitti:
- Valoja päälle nyt!
Minkä asian suhteen tässä pitäis laittaa valoja päälle? | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 14:27 | |
| - Makkeli kirjoitti:
- ettei muka saa TÜV-hyväksyttyja osia laittaa autoon...
joo mä vetelen pari lyhtyy päälle. kiitti vaan. anteeks nyt mutta mikä v*ttu se saksan hyväksyntä viranomainen on ake/trafi-mofo suomessa? tä? ei ole pakko kelpuuttaa. riippuu millanen mulkku se ukko on. esim. aiheeseen liittyen yli 15mm adaptereille on tüv-hyväksyntiä ja ne on täällä laittomia kaikki. ai ei oo vai? mitä sanoo trafi? - auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm. suomessa on omat maakohtaiset säädökset ja muiden maiden laillisuus todistukset ei päde. se että mikä toi ton kaikenkieltäjäkatsurin kanta asiaan oli on ihan vitun hämmentävää, mutta todennäköisesti juurikin tuo adapterin paksuus on se tekijä miks ne mun 20mm pomppasi... täytynee mennä 15mm limpuilla kokeilemaan... ainakin mun tiedon mukaan raidevälin mittaukseen käytetään navasta napaan väliä eikä renkaan keskilinjasta mitattua väliä. jolloin et:lläkin olisi asian kanssa tekemistä... | |
|
| |
Makkeli
Viestien lukumäärä : 810 Paikkakunta : Mikkeli
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 15:09 | |
| - Ipe kirjoitti:
- Makkeli kirjoitti:
- Valoja päälle nyt!
Minkä asian suhteen tässä pitäis laittaa valoja päälle?
- ee-2 kirjoitti:
- RH:n adapterivanteet keskittää itsensä adapteriin keskiosan (se mihin pyöränpultit tulee) ulkoreunassa olevan huulen avulla adapterin ulkoreunaan, eivät keskireikäsovitteen avulla. Siksi se heittää jos adapterin ulkomitta kusee.
Tämän? Kyllähän tuon "ulkoreunasovitteisen" adapterivanteenkin saa keskitettyä ihan yhtä lailla, jos keskiösovite on oikean kokoinen. Olettaen tietty, että adapteri on pienempi kuin se alkuperäinen, eli ei keskitä sen perusteella... | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Pe 18 Maalis 2011 - 15:24 | |
| - Makkeli kirjoitti:
- Kyllähän tuon "ulkoreunasovitteisen" adapterivanteenkin saa keskitettyä ihan yhtä lailla, jos keskiösovite on oikean kokoinen. Olettaen tietty, että adapteri on pienempi kuin se alkuperäinen, eli ei keskitä sen perusteella...
eli mikä sun pointtis on? jos adapteri on väärän kokoinen, mutta pienempi niin se keskittää kuten orkkis... no shit sherlock?! | |
|
| |
Vakkilainen
Viestien lukumäärä : 10
| Aihe: Rh speiserit La 19 Maalis 2011 - 15:32 | |
| Rhn speisereitä saa ihan sopuisaan hintaan niinkin ihmeellisestä paikasta kuin rengasliike. Vanteet niillä on lailliset katsastuksessa jos kyseinen lätty on tarkoitettu juuri siihen autoon missä se on kiinni. Auton merkillä ja mallilla kun hakee Rh:n sivuilta niin löytyy. Adapterissa on numero ja sen pitää vastata tuv-todiastuksessa olevaa numeroa. Myös auton malli pitää olla luettavissa. Silloin ei oo katsastussedällä sanomista. Mul on ollu 3 sarjaa rh:n vanteita ja ei ikinä oo mutinaa tullut. | |
|
| |
KimZ
Viestien lukumäärä : 5
| |
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Su 20 Maalis 2011 - 23:32 | |
| Löytyy niitä muttereitakin jekkukartiolla... Mutta jos anyway adapterihommiks menee niin eihän noi pinnapultit vaikuta kuin adapterin kiinnitykseen (ja voi pojat siihen ne vaikuttaskin eli pultteja katkomaan tai tuhtia limppua). Vai onko ne sun adapteritkin pinnapulteilla? 5x114.3 jakoisiin mahtuu poraa 4x114.3:n rinnalle joten ei oo pakko kikkilöidä adapterien kanssa jos on vanteet missä keskikupit että peittää noi suht kauheet porausjäljet.
BTW (ja oftopic) millasta vannetta mielessä? Kun yleensä 5x114.3 jakoset ei esim. saksassa kovinkaan kalliita? Tälläkin foorumilla parisettiä tolla jaolla olevia 15" RM:iä kaupan, joista toisiin voisi jaonporauskin järjestyä... | |
|
| |
KimZ
Viestien lukumäärä : 5
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen Ma 21 Maalis 2011 - 20:46 | |
| Ëi oo spacereita vielä. Siks aattelin noita 4x114--5x114 spacereita koska ne on tavallisimpia ja löytyy helposti käyettynä (ja tulee niihin pinnapultit) 16-17" vanteet pitäs saada... Ei ainakaan iteltä löydy vehkeet että uskaltas rupee poraa vanteita Ei nyt noita oikeen millään black & deckerillä voi porailla | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| |
| |
KimZ
Viestien lukumäärä : 5
| |
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Vanteiden pulttijaon muuttaminen | |
| |
|
| |
| Vanteiden pulttijaon muuttaminen | |
|