Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ma 23 Maalis 2015 - 21:09
Ohhoh, eihän viime viestistä ole juurikaan aikaa. Vaan 1,5 vuotta
Eli tarina tuon vanhan 740:n kanssa loppui heinäkuussa 2013 sen vaihtaessa omistajaa. Autohan lähti pihasta tämän näköisenä:
Vaihtoehtoja tän jälkeen oli kaks, 855 T-5 tai 3.0 965. Ei oikein ollu budjettiin sopivaa 855 tarjolla, joten siitä luovuttiin. Kattelin ennen auton myyntiä valmiiks sopivan 965:n ja sen kävinkin hakemassa vanhan myynnin jälkeisenä päivänä. Ostettaessa autolla oli ajettu 358tkm ja 343tkm kohdalla tehty kansiremppa ja jakopää tammerdieselissä.
Tekniikkanahan tässä on B6304F eli 3.0 tinakutonen, jonka jatkeena AW30-40 automaattiloota ja G80 lukko. Sisältä löytyy perus varusteet eli sähköikkunat, -peilit ja kattoluukku, cruise ja automaattikylmästöinti. Muutenkin tommonen perus siisti +20 vuotta vanha kanttikartano se oli ostettaessa
Eka kesä vaan paikanneltiin vikoja, siistittiin yleisesti ja ajeltiin. Talven aikana vaihtui laatikko "uuteen" vanhan lahotessa. Perushuolloilla ja siistimisillä seuraavaan kesään. Eipä ollut rahaa talven aikana hommailla vielä vanteita, mutta sainpahan aikaseks rakennella coilit eteen. Niitä kun ei näihin tahdo saada kovin edukkaasti. Eteen tuli siis björckin kierreholkit mickeltä<3 viime big miitissä, bc-racingilta 11kg/mm jouset ja Motonetin tiskiltä Audi 80:n iskarit.
Kerkes siinä viime kesänä viikon pyöriä 16x9,5" ja 16x11" levipellitkin suokumeilla
Loppukesä ihmeteltiin tulevaa vannekokoa, lähinnä 17" vai 18". Syksyllä sitten löytyi tommoset omaa silmää miellyttävät Mersun OEM 9-puolaset kivoilla spekseillä, 18x8,5" ja 18x9,5". Päänvaivaa toki aiheutti offsetit, jotka olivat 43 molemmissa vanteissa. Kaikki, jotka ovat takavetoisia Volvoja rakennelleet, tietävät, että noilla ET:llä vaaditaan melkoiset leeput. Koska opiskelijan budjetti on rajallinen, päädyttiin spacerit tietenkin sorvaamaan itse. Tällä hetkellä edessä on 48mm ja takana 50mm. Rengastukseksi tuli 205/35 @8,5" ja 215/35 @9,5", joilla saatiin ainakin omaa silmää miellyttävät venyt.
Sitten tuli se viikonloppu, kun oli aika hieroa vanteet alle ja laskea alustaa alemmas. Toistaseks päädyttiin tämmöseen lookkiin
Etulätyt jäi ainakin liian kapeeks. Tarvii kokeilla miltä näyttää, kun vaihtaa etu- ja takalätyt päittäin. Tarvittaessa nakkaan väliin vielä 5mm biltemaspacerit, niitä kun onneksi jäi koko sarja ylimääräseks edellisestä autosta. Myös etujouset tuli valittua turhan napakat. Yläasennossa oikeinkin kiva ajaa, mutta alhaalla aivan turhan jäykkä. Takapää tulee laskemaan, kunhan sinne saadaan normaalit iskarit. Myös kaikennäköstä siistimistä tässä kesän aikana pitäis suorittaa, kuten esim. tuo takalippa kuntoon, reiättömät lampunlistat, uudet etuvilkkujen lasit, kirkasvilkkuiset takavalot, alkuperänen takaspoileri ym. Katotaan myös, jos kesän aikana löytyis vaikka nahkaset penkit ja joitan kivaa puusomistetta sisustaan. Kevyt myllytys ja vahaus pitää myös tässä keväällä suorittaa. Myös kevyttä kalvotusta, esim. 50% ympäri auton oon harkinnu.
CornerRug7292
Viestien lukumäärä : 522 Paikkakunta : Jns
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ti 24 Maalis 2015 - 9:31
Näyttää kyllä ihan pirun hyvältä. Perää tosiaan kun vähän pudottaa niin alkais olla valmis paketti
Romppanen
Viestien lukumäärä : 72 Paikkakunta : #Tpppksn Muut : ex Teevitska portteri
exVw Passat vr6 Syncro
ex Semmonen Chevy
ex Audi 100 2,8 v6
ex Transporter
ex Caddy -89
ex VOLVO 940 TD stw
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ti 24 Maalis 2015 - 12:16
Tää on jotain mitä harvoin suomessa näkee, anna mennä vaan
Vellulollero
Viestien lukumäärä : 880 Paikkakunta : Kuopio
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) To 26 Maalis 2015 - 14:08
en malttanu oottaa.
t0mpp4
Viestien lukumäärä : 59 Paikkakunta : Pori
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) To 26 Maalis 2015 - 14:12
Tää on kyllä hyvä. Vaan toi perä ja pikkuhipostelut kuntoon ni on kyllä yks cliineimmistä volvoista mitä nähnyt. Isosti peukkua!
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) To 26 Maalis 2015 - 19:17
Kiitos kiitos, vellulolleron shoppi näyttää aika pitkälti siltä mihin pyritään. Takaa joutuu varmaan vaan hieman leipomaan spacereita ohkasemmaks, tai sit koitan ensimmäisenä vaihtaa edestä kapeemmat spacerit taakse, niin saadaan samalla etupäätä hieman ulommas. Takaiskaritkin sain eilen, pitää lauantaina nakata paikalleen ja testata, että miten tommoset kärryn iskarit toimii ajossa. Luultavasti perä tippuu hieman jo iskareiden vaihdolla. Päivitellään taas kun on saatu vähän lisempää aikaseks
Viimeinen muokkaaja, Masuli pvm To 26 Maalis 2015 - 20:16, muokattu 1 kertaa
miike
Viestien lukumäärä : 113 Paikkakunta : tku
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) To 26 Maalis 2015 - 19:37
Mistä hommasit leepuihin matskun? Volvo on kyl siisti.
kikarikoiso
Viestien lukumäärä : 388 Paikkakunta : Hämeenkyrö Muut : Ig @sakariv
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Pe 27 Maalis 2015 - 13:46
osta uudet kilvet :p muute kuten jo tos muut turissukki et perä kuntoo
OziBo_
Viestien lukumäärä : 154 Paikkakunta : Seinäjoki
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Pe 27 Maalis 2015 - 20:39
Masuli kirjoitti:
Myös etujouset tuli valittua turhan napakat. Yläasennossa oikeinkin kiva ajaa, mutta alhaalla aivan turhan jäykkä.
Ei se jousen jäykkyys kylläkään korkeudesta mihinkään muutu, vai mitäs tässä oikein tarkoitetaan?
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) La 28 Maalis 2015 - 20:28
Ammattikoululta kaveri raahas mulle limput. Ammattikouluista ja romumetallifirmoistahan noita saa aika edullisesti haettua. Kilvet pitäis tosiaan joo tilailla, karmeen näköset ollu siitä asti kun ostin tämän.
Kaippa toi iskari sen verran jäykistää koko pakettia tuolla ala-asennossa, että siitä tulee tommonen kivireki. Mene ja tiedä?
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) La 4 Huhti 2015 - 10:18
Peräkärryn takapamput nakattu paikalleen. Samalla vaihtelin leeput edestä taakse, edestä ei vielä tullut tarpeeks ulos, mutta takaa näyttäis olevan juuri sopiva ainakin omaan silmään.
Orkkis nivomat vs. kärryn iskari
Takaa pitää vielä viimiset millit hieroa alemmas. Ajetaan nyt noi iskarit "sisään" ensin pari viikkoo ja näytetään lisää rälläkkää jousille sitten vasta. Takana nappaa ilmeisesti pohjaanlyöntikumeille ennen, kuin vanne ottaa kaareen täydessä joustossa. Alustaan olen erittäin tyytyväinen tällä hetkellä, etenkin perän osalta. Perän osat maksanu yhteensä ~60e (jouset 15e/kpl ja iskarit 12,90e/kpl). Pyöränkulmatkin tuli katottua rullamitalla suurinpiirtein kohdalleen, nyt ainakin loppu vetelyt ajossa. Lisää sitten kun on auto taas puhdas ja hiposteltu jotain pikku juttuja
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Su 12 Huhti 2015 - 17:37
Perää lasketaan vielä, ehkä hieman joutuu samalla leipoon vanteita sisemmäs. Etupäätäkin tarvis jollain taikoo viä hiukan ulommas, samalla voi napata sisäkaarista rälläkällä siivut pois. Lampun listoista täytin reiät ja maalasin. Ei napsahtanu sävy ihan kohdalleen. Muutenkin noi on #väkisinpaskat, pitää käydä tiskiltä hakemassa valmiiks reiättömät ja koittaa saada paremmin kohdalleen osuva sävy.
Pesu ja kohti Tuulosta, kuvasta kiitos Zomlille
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ke 8 Heinä 2015 - 17:37
Big Meetissä tuli pyörähdettyä. Viime päivityksen jälkeen tapahtunut oikeestaan pikku siistimistä vaan. Takakaarille annettiin paukkumaalilla pikanen elvytys, takavalot vaihdoin siistimpiin ja kirkasvilkkusiin, katolta sheivasin antennin, uudet etuvilkun lasit jne. Takapäätäkin on tiputeltu ja otettu sisemmäs useampi milli. Ilmastoinninkin huollatin, siitä iso käsi FlexMechin Aki Siekkiselle Pirkkalaan
Miittiviikolla vielä kuiduttelin tosta takalipasta röörit umpeen ja dippasin mustaks. Edellisenä iltana perus sisustan puunaus, liukksripesMökin ja vahat niskaan. Paikan päällä viä pesasin matkan aikana kertyneet pölyt pois päältä. Mökin pihassa Jämillä sain uudet pyöränpultit ja ruuvasin eteen vielä 5mm spacerit noiden nykyisten kaveriks. Edessä siis tällä hetkellä 55mm lättyä ja ET -12.
Matkasta teki jännittävän menomatkalla hajonnut öljypohja. Onneks kotio päästiin ilman isompia vaurioita. Pohja on tällä hetkellä hitsarilla. Ennen kasaamista konetta nostetaan viimein sentin verran ja sen jälkeen hieman tiputetaan keulaa. Taaksekin on uudet jouset odottamassa, 62/110mm lenkeillä, 150mm pitkät ja 14kg/mm. Toivottavasti olis tarpeeks jäykät tuolle paskalle kärryakselille.
Kauheen korkeelta näyttää pesukuvassa. Kuvista kiitos J4togille ja Zmulille
weicco
Viestien lukumäärä : 449 Paikkakunta : JKL
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ke 8 Heinä 2015 - 21:38
Tää oli kyl kiva kartanovolvoks, tuli katseltua useammankin tunnin kun se meidän leiri oli siinä rättärin edessä, siinä tuumaillessa tuli mieleen että haeppa uus kilpi ainakin eteen, tommonen kulahtanu kilpi tekee keulasta paljon rönttäsemmän.
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Su 12 Heinä 2015 - 17:04
Kaippa se ennen fitted festiä pitää uudet kilvet hakea muiden hipostelujen ohella, niistä on jo niin moni maininnut
matti.l
Viestien lukumäärä : 143 Paikkakunta : Pirkanmaa
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Su 26 Heinä 2015 - 11:51
Näyttipä Volle hyvältä kun Korkeakoskella tulit vastaan.
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ma 27 Heinä 2015 - 18:16
Kiitän, enpä olisi siellä uskonut törmääväni alan miehiin Nyt on öljypohja korjattu, konetta nostettu ja keulaa laskettu. Perä pitäis saada viä fittediin kohalleen
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ma 14 Syys 2015 - 22:42
Näillä näkymin viimeinen päivitys tälle syksylle. Mersut lähti kiertoon kuukausi takaperin ja hain tilalle ns. oikeat vanteet. Haaviin tarttui projektikuntoiset 17" Workin Equipit 8" ja 9" leveenä. Koesovitusta varten väsäilin näistä eteen 8,5" ja taakse 9" leveät. Sovituksessa käytin apuna mersujen kanssa takana olleita 37mm spacereita.
Tarkoitus olis siirtää noi leveämmät ulkokehät eteen ja taakse tilailla puoli tuumaa leveämmät. Näin saataisiin 8,5" ja 9,5" setti. Uudet spacerit joutuu luonnollisesti värkkäämään. Sovituskuvissa takavanne tulee aika reippaasti ulos, mutta omien laskujen ja mittailujen mukaan uusilla kehillä sekä spacereilla pitäisi vanteen jäädä noin 5mm sisemmäs kuin kuvissa.
Tekemistä riittää koko talveks. Pultit ja mutterit sitruunahappoon likoomaan, ulkokehät kiiltoon, keskiöille pitäis joku kivempi väri keksiä, uudet spacerit ja niihin vaadittavat tarvikkeet sekä uudet pyöränmutterit. Myös tuolle takapään jousitukselle olis tarkoitus kehitellä jotain talven aikana.
Volver
Viestien lukumäärä : 451
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ma 14 Syys 2015 - 23:21
Noi tulee varmasti näyttämään hyviltä. Sopii tuo vanteiden pelkistetty muotoilu hyvin tähän koriin
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ke 20 Heinä 2016 - 20:17
Heihou, nostellaas tätäkin hiukan välillä. Kuten jokainen ajokausi aloitettiin tämäkin keväällä tekemällä pieniä huoltoja ja käyttämällä auto leimalla jotta saa taas koko kesän rauhassa raapia runkopalkkeja. Talvella aloin keräilemään hilppeitä wiinastamista sekä pientä tehonlisäystä ajatellen ja nurkkiin eksyi T6 S80:stä peräisin olevat suuttimet, Mitsubishi TD03-08G ahtimet ja näille pakosarjat. Biltemasta mukaan tarttui pienin cooleri ja Do88:lta hieman silikoniletkuja.
Projektihan on lähes bolt-on, ahtimet ja pakosarjat sopii suoraan kiinni ja ainoastaan loput tarvitsee tehdä itse. Ensimmäisenä coolerille paikka mahdollisimman piiloon, se löytyi jäähdyttimen ja ilmastoinnin kennon välistä. Cooleri ei juurikaan päällepäin näy. Lohkoon porattiin reikä öljynpaluun nipalle sille tarkoitetulle paikalle joka löytyy jo valmiiksi lohkosta, öljyntulo haaroitettiin öljynpaineanturilta. Ahtoputket ja imuputket on värkätty 1,5" vesijohtoputkesta sekä pakoputkitavarasta. Suodattimena valitettavasti Bilteman punainen vaparisuodin, kun ei tuohon väliin oikein mikään muu mahdu. Konehuoneessa näyttää tällä hetkellä tältä
Myöhemmin vielä asenneltiin laajakaista PLX:n mittarilla sekä väkerreltiin bensanpainemittari. Kaikennäköstä pientä hipostelua tuo vielä vaatisi esim. kaikki silikonit mustiksi ja klemmarit samanlaisiksi. Imuputket väsään ehkä talven aikana 2" pakoputkitavarasta. Penkissä tarvii vielä kesän aikana käydä näyttämässä ja sen jälkeen muutosleimalla. Jossain vaiheessa tuon vakio Motronicin rinnalle ois vielä tarkotus asentaa Ecu Masterin DET3. Tämänhetkinen yhteenveto tekniikasta:
Pienen konerikon takia tuli vanteiden kanssa hieman kiire. Näitähän ei mukamas ehtinyt hieromaan talvella vaikka aikaa olisi ollut. Keskiöiden väriäkin arvottiin ihan viimeiseen asti ja se päätettiin loppujen lopuksi maalihyllyllä. Täksi kesäksi maalasin vanteet ihan tavan paukkumaalilla, pinnasta tuli kohtalainen ja värivalinta osui omasta mielestä hyvin kohdalleen. Ulkokehät piti myös kiillottaa, mutta sitten iski laiskuus ja halu saada vanteet Big Meettiin alle joten tyydyin hiomaan kehät vesissä 800:en asti ja jätin kiillotuksen suorittamatta. Yllättävän menevät omaan silmään noin mattapintaisinakin, pääasia oli saada hapettumat ja pahimmat naarmut pois. Nämä kun oli ilmeisesti rälläkällä hiottu?
Renkaat olin jo aikaisemmin tilannut, eteen 195/40 ja taakse 205/40. Vanteiden leveydet ei viime syksystä muuttuneet, joten ne tuli alle 8" ja 9" leveinä. Spacereiden sorvauksen aloitin vanteiden kasauksen jälkeen. Tarkkoja mittoja kun en ollut viime syksyn koesovituksista ottanut niin piti hieman vanhoja kuvia ja mittoja muistellen tehdä sopivat. Päädyin sorvaamaan eteen 52mm paksut ja taakse 30mm. Näihin tilattiin Rallyracelta sopivat pinnapultit ja hovikoneistaja täräytti NC-koneella reiät oikeisiin kohtiin. Mustat mutterit tilasin Vannetukulta hätäpäissäni, huomaa että laatu maksaa
Vanteita en ihan ehtinyt saamaan Big meettiin alle. Edellisenä iltana todettiin, että liimaukset ei pidä ja tarvii melkein antaa periks. Big meetin jälkeen rapsuttelin vanhat liimat pois ja hain Rimfixiltä vanneliimat tilalle. Pieniä ongelmia oli yhden vanteen kans, mutta nyt on toistaiseksi taas ilmat pysyny vanteen sisällä. Pieni päivitys tuli myös suoritettua alustaan, kun sain kaverilta lunastettua halvalla lyhennetyt Bilsteinin takaiskarit. Alusta muuttui kertaheitolla reippaasti parempaan päin. Alla kuvat tämänhetkisestä lookista
Fitmentti osui omaan silmään aika hyvin kohalleen noiden spacereiden kans, ehkä jopa hieman vahingossa. Oletuksena oli etuvanteiden jäävän paljon sisemmäs, mutta se on hyvä näin. Näillä näkymin tällä ois tarkotus saapua Fittedeille ja sitä ennen tiedossa on vielä pientä hipostelua kuten pakoputken rakentelu uusiksi, pieni madallus takaa ja ehkä jopa joka nurkasta sekä hieman rakkautta maalipinnalle vaikka noi takakulmat on sellaset kun sattuu olemaan.
dyyz
Viestien lukumäärä : 574 Paikkakunta : helsinki Muut : neon vihree skeittilauta
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) La 23 Heinä 2016 - 21:27
Upee ihana mahtava!
Pekko
Viestien lukumäärä : 216 Paikkakunta : Lohja Muut : Ford Focus -17 / työsuhdekäyttis.
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Su 24 Heinä 2016 - 14:25
Mites noi kilvet ?
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ti 26 Heinä 2016 - 22:13
Kiitän! Kilvet näyttäis olevan omilla tehtaalla niille tehdyillä paikoillaan? Kyl ne tulee kun kerkiää sinne konttorille eestaas, jos vaikka sitten muutoskatsatuksen yhteydes viimeistään. Niin paljon kaikkee muuta, et noita pikkujuttuja voi sit myöhemmin hipostella.
Uusi putkisto tuli rakenneltua, vaatii vielä pari pikku fiksausta jotka unohtu täysin tekovaiheessa: jouston lisääminen ja kattia hieman ylemmäs. Downpipet on 2.25" putkea jotka yhdistyy auton alla ennen orkkis kattia yhdeksi 3" ja perässä yksi vapaasti virtaava vaimennin
Kesy video äänistä. Saundista tuli omaan korvaan hyvä. Savun määrästä voi havaita, että ahtimet pääsee talven aikana huoltoon. Matkustusmukavuuttakin kasvatettiin tänään ilmastointihuollolla. Pysyy kajuutta ja kuljettaja viileinä
Masuli
Viestien lukumäärä : 350 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Ti 2 Elo 2016 - 20:53
Fittedeiltä selvitty, vehkeet pelas ja toimi niinku pitikin. Seuraavaks rakennellaan uudet linjat öljynpaluulle ja sit tän vois vaikka madaltaa
Aihe: Vs: Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740) Su 20 Elo 2017 - 14:15
Tän piti olla vapuks ajossa, big meettiin ajossa ja vielä juhannukseksikin ajossa. Fittedeille ois ehtiny, mutta ei sit kiireellä huvittanu lähtee työstämään. Talven aikana piti vaan hitsauttaa öljypohja, taas ja jälleen kerran sekä korjailla pikku juttuja mitä ei viime kesänä saatu tehtyä. Tallipaikka onnekis löytyi syksyllä, mutta syksyn ja alkukevään ajan rahatilanne oli vähän heikohko joten auto lähinnä vain seisoi tallissa sisällä. Vasta töihin pääsyn jälkeen alkoi hommat etenemään.
Keväällä alottelin irrottamaan öljypohjaa hitsausta varten. Ajattelin kerrankin purkaa tukivarret yms. irti, kun ei ole kiirettä ja saa enemmän tilaa. Siinä turatessa tuli sitten huomattua, että kaikki puslat ovat enemmän ja vähemmän väljiä. Saman huomasin myös etupään nivelistä. Poikkipalkkia irrottaessa toinen moottorin tukityyny levisi lattialle. Tämä tosin oli jo tiedossa, että nuo eivät välttämättä kestä turbojen tuomaa lisäpainoa. Sikäli olen hieman pettynyt, että nuo hajosivat jo neljä vuotta ennen kuin auto ehti jo museoikään. Mikään ei kestä niinkuin ennen vanhaan!
Eri puslavaihtoehtoja tutkittuani päädyin valitsemaan kahdesta: OEM -kumipuslat tai uretaaniset Rally Racen kautta. Hintaeroa noilla ei juurikaan ollut, joten päädyin uretaanisiin. Uudet moottorin tukikumit tuli KL-varaosien kautta ja loput tarvikkeet tilasin Autodocilta. Uudet tarvikemalliset kaasuiskarit sain kaverilta, kun oli jäänyt lojumaan hyllyyn ylimääräisenä. Tukivarret putsasin, hapotin, hiekkapuhalsin ja maalasin. Päälle tuli 2k epoksi sekä 2k musta. Toisinsanoen lopputulemana etupäässä on uudet moottorin tyynyt, kaikki puslat uretaania, kaikki nivelet uusittu OE-laatuisilla osilla sekä kasa osia hiekkapuhallettu + maalattu. Oikeastaan jarruosat ja tolpat jäi maalaamatta, mutta näille olisi tarkoitus tehdä ensi talvena jotain vastaavaa.
Samoihin aikoihin keulalle asentui talven aikana hankitut USA-valot sekä vilkut. Moottorin tuesta silpaisin enemmän tavaraa pois ja siistin hieman, jotta mahtuu etummaisen turbon asentamaan paremmin. Öljylinjat ahtimille tuli nyt teetettyä teräspunoksina ja vedettyä kunnolla ahtimille asti. Jakohihan, rullat sekä moniurahihnan vaihtelin jossain välissä. Samalla kun ahtimet oli irti päätin pestä konehuoneen kunnolla. Ulkonäkö muuttui melko radikaalisti kun sai tuollaisen sentin öljykerroksen pois runkopalkkien päältä. Myös vesipumpulta lähtevä vesiputki tuli tehtyä osakseen uusiksi.
Ennen ahtimien asennusta huomasin, että etenkin toinen ahtimista oli viime kesän aikana päässyt väljistymään aika reilusti. Omaa osaansa tässä asiassa varmasti näytteli tuo öljyletkun irtoaminen kaksi kertaa viime kesän aikana. Samaan konkurssiin päätin sitten hankkia uudet ahtimet ja ne löytyivätkin nopeasti. Samanlaiset TD03 Mitsut tuli S80 T6 Volvosta.
Putkistoon tein muutamia korjauksia: uusi putkenpää sekä uusi joustopala. Näitä turatessani huomasin miksi takapää pääsi vaappumaan sivuttaissuunnassa reilusti: panhard-tanko oli katkennut. Tuohon päräytin uuden säädön väliaikaisesti kovasta M16 pultista. Tallilta löytyy jo valmiiksi paksu vanttiruuvi uutta panhardia varten, mutta tuo vaatii kokonaan paksumman tangon teon. Tuokin on niitä kuuluisia talven hommia sitten.
Tässä vaiheessa alettiin olla pikkuihljaa kasassa ja valmiina katsastukseen, vaikka pieniä ongelmia tuossa kasauksen aikana olikin. Ennen katsastusta toki vaadittiin vielä penkissä sekä pyöränsuuntauksessa käynti. Penkkireissu meni pitkälti ongelmitta ja lapulle piirtyi 210hv/340Nm takapyöriltä. Seuraavaksi pyöränsuuntaukseen, mutta etucambereita ei saatu säädettyä arvoihin. Paperi piiloon ja konttorille, ensimmäisellä konttorilla käännytettiin hakemaan uutta penkkilappua. Vitutti sen verran, että jätin auton makaamaan konttorin pihaan. Seuraavana päivänä kävin töiden jälkeen toisella konttorilla kyselemässä penkkilapun kanssa, heille kelpasi. Alkuun vaikutti uhkaavasti siltä, että katsastusta ei ehditä suorittamaan samana päivänä. Kuitenkin pari tuntia myöhemmin napsahti tuore leimalappu päätöksellä hyväksytty
Leima napsahti Fittedejä edeltävänä päivänä ja tuonne olikin tarkoitus lähteä, mutta sitten iski taas perinteinen rahapula. Eikä oikein huvittanut samana iltana kiireellä ruuvata vanteita alle ja lähteä ajelemaan Lahteen seuraavana päivänä. Pyhitin tuon lauantain vanteiden vaihdolle sekä alustan säädölle, johan tuolla ajettiin 24h yläasennossa.
Onneksi Lahteen ei tullut lähdettyä, sillä autossa esiintyi mm. pientä öljyvuotoa jota etsittiin oma aikansa. Loppujen lopuksi vuoto löytyi öljynpaluunipasta, joka hikoili ajossa nipan ja lohkon välistä. Vedossa tuo purskautti öljyä oikein kunnolla. Sama vika saattoi olla jo viime kesän lopulla, joten syyllinen kärytykseen löytyi. Tuo kun saatiin paikattua, niin ahtopaineletkusta lähti huohotusreiän tulppa irti. Uusi letku ja parempi tulppa siihen, niin johan alkoi vuotamaan jäähdytysnestettä. Vuoto löytyi kennolle menevästä letkusta. Perjantain iltapuhteena hitsasin tuosta perän vastapainon jumiin, joten nyt lukon pitäisi lukita renkaiden pyörimisnopeudesta huolimatta.
Nyt tuo alkaisi olemaan kaikin puolin teknisesti kunnossa, joten seuraavaksi voisi keskittyä ulkokuoreen ja sisustaan enemmän. Penkit tuli hommattua talvella, jonka vuoksi sisustassa tapahtuu pieni downgreidaus. Varaosa-auto tuli hommattua, josta tähän saa ainakin etukaaret, konepellin sekä kuskin oven. Volvon alkuperäinen soitin 6 cd:n vaihtajalla olisi myös tarkoitus ryöstää tuosta. Kaikenlaisia pisteosiahan tuosta on tullut jo anastettua. Jos talven aikana sais nuo kaaret kuosiin ja ehkä jopa orkkis spoilerin tähän kiinni. Tuon laittamistahan on suunniteltu vasta neljä vuotta.