Terve kaikille piiiiitkästä aikaa!
Päivitetään vähän tilannetta kun edellinen päivitys taisi olla jo maaliskuulta.
Rellu:
Auto saatiin huhtikuussa "valmiiksi" ACS:än ja sen jälkeen auto onkin joutunut keräämään pölyä tallissa kun ei aika yksinkertaisesti riitä. Talven aikana pitäisi tekniikkaa parantaa ja alustaa muokata vielä lisää.
Fiat:
Fiudella ei kesällä tehty muuta kuin ajettu, auto on toiminut koko kesän täysin moitteetta niin koneen kuin alustan puolesta mikä on itsessään jo pieni ihme.
Alkukesästä tuli vietyä fiude ensimmäistä kertaa AutoSaloon-messuille ja sieltä yllättäen napsahti Paras Stance-pokaali!
Nyt heinäkuun lopulla aloitin uudelleen turbotekniikan kanssa pakertamisen hieman paremmalla budjetilla ja paneutumisella:
Fiatin omaan vauhtipyörään koneistettiin Turbo Unon paineasetelmalle kohdistintapit sekä pulttikehä jotta sain fiatin oman vaihteiston sopiman bolt-on tyylillä Tuunon lohkoon. (Tuunon vauhtipyörä 20mm suurempi joten startin paikkaa olisi joutunut lootassa muuttamaan. (Kuvassa tuunon oma vauhtis ja koneistettu 128:n vauhtipyörä)
Hyvin sopi iso paineasetelma vaihteiston kuoriin. Leikkasin yhdestä rikkinäisestä vaihteistosta 5cm matkan vaihteiston kuorta, että sain "adapterin" jolla pystyin sovittamaan paineasetelman tilaa ja starttimoottorin yms. sopivuutta paikoilleen, sekä tietenkin testipyörittämään konetta.
Vakio moottorinohjaus oli susipaska ja se oli pitkän harkinnan jälkeen pakko heittää roskiin kun säätömahdollisuuksia ei ollut ja moottorinohjaus oli muutenkin epämääräinen ja vaikeasti toteutettu. Päädyin loppujen lopuksi tilaamaan Megasquirt ms1 V2.2 extra-moottorinohjauksen hoitamaan bensanjakelun ja sytytyksen. Lopullinen setup oli siis:
ms1 v2.2 extra sisäisillä sytkäkivillä
Boschin 2x2 hukkakipinäpuola
Hihnapyörään sovitettu triggeripyörä 12-1 hampain, jota lukee hall-anturi
TPS päivitettiin kytkinmallisesta lineaariseen
Innovate LC-1 laajakaista-lambda
Imuilman lämpötila-anturin lisäys imusarjaan
Eli triggeröinti tuli kampiakselin kiilahihnapyörän ympärille. Hihnapyörä koneistettiin tasaiseksi ja laser-leikkaamo teki tarvittavan triggeri-renkaan hihnapyörän ympärille. Triggerirengas hitsattiin hihnapyörään varmuuden vuoksi muutammal hepillä ja sorvattiin lopuksi suoraksi.
Ennen keulalle nostamista halusin testikäyttää moottoria niin mekaanisen kuin sähköisenkin toiminnan varmastamiseksi, joten yhdistelin kaiken tarvittavan kiinni konepakettiin ja testiajoin moottoria "moottorilaboratoriossani" Kaikki tuntui toimivan joten oli taas aika ajaa fiatti nosturille ja repiä tekniikka irti.
Tekniikka on nostettu keulille ja kaikki kasattu. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että huomenna tallille päästyäni alan raapimaan päätäni ja miettimään, että miten tuota megasquirttia oikein säädetään, itse en aikaisemmin oli käyttänyt kyseistä laitetta, eikä kukaan tuttavapiirissäkään, joten aika google-pohjaisilla taidoilla mennään
Toivottavasti ei ole ylivoimaisen vaikeata säätää, että viikonlopun aikana auto olis taas ajokunnossa "hieman" pirteämpänä kuin aiemmin